Jeg har revet gulvet og isoleringen ud i køkkenet i et gammelt hus med krybekælder og er nu i færd med at installere det nye bundbræt, som skal holde isoleringen oppe mellem bjælkerne. Jeg har lagt 45x220 brædder på hver side af de gamle 15x15 bjælker for at få lidt mere træfiberisolering imellem dem og for at rette gulvet op i vater. Som bundbræt har jeg tænkt mig at bruge forskalling, der hviler på 25x25 lægter.

Ved ydervæggen har jeg dog et problem. Grundstenene går et stykke ind i rummet og forhindrer mig derfor i at fastgøre bundbrættet lavere end 15 cm fra gulvet. Jeg har derfor tænkt på 4 forskellige alternativer.

A. Lægge forskallingen på stenen med tagskillepap imellem og vinkle forskallingen for maksimalt mængde isolering. Forskalingen fastgør jeg så ovenfra med lægter.

B. Lægge en gulvbjælke præcis ved kanten af stengrunden og dermed lægge forskallingen i to trin.

C. Sætte lægter nederst på sole og lægge forskallingen på og derefter vinkle den ned mod 220 reglen på den anden side. (Det bliver kun ca. 9-10 cm tyk isolering langs sole.)

D. Bestemme bundbrættets dybde efter solens maksimale dybde og lægge bundbrættet i vater. (Det bliver som sagt kun 9-10 cm på 60 cm ind i rummet.)

Jeg er mest interesseret i alternativ A, da det er nemmest og giver mest isolering, men jeg er bange for, at forskallingen kan rådne mod stengrunden. Er der nogen, der har en mening?

Tegning af fire muligheder for installation af trossbunden i et køkkenprojekt. Viser variationer i isolering og bjælkelægning langs stengrunen. Alternativerne A, B, C, D.

Jeg havde valgt alternativ A.

Har du tjärpapp under, er der ingen risiko for, at råsponten tiltrækker fugt.

Og hvis det er natursten, er de jo helt uimodtagelige for fugt alligevel.

Microkatten
Interessant, jeg er selv i færd med at bryde op et lignende gulv.

Jeg ville nok også vælge alternativ A. Er du bekymret for fugt mod grundstenen, kunne et femte alternativ være, at du fastgør en lægte i syllen og fastgør råsponten i lægten "hængende", med et lille luftspalte til grundstenen. Hverken lægten eller råsponten får altså direkte kontakt med grundstenen.

Alternativ A er nok nemmest. Der findes særlig blindbottenboard, som normalt er nemmere at lægge end råspont. Der findes også borbehandlet plywood. Hvis c/c-afstanden mellem reglerne varierer meget, og man ikke har en god sav, er råsport måske alligevel nemmere. Tænk på, at man ikke ustraffet kan øge isoleringsevnen fra f.eks. 15 cm savsmuld til 22 cm cellulosafiber i et gammelt hus med torpargrund, da spildvarmen oppefra til grunden da bliver væsentligt mindre. Hvis der findes en opvarmet murstock, som går igennem bjælkelaget, plejer denne dog at kunne kompensere for varmetabet.

Tak for svarene!

Jeg vil gå med alternativ A så. Der går præcis som du siger en skorsten igennem bjælkelaget, så torpargrunden vil få varme derfra. Jeg har også forberedt en inspektionslem til torpargrunden under trappen, så jeg med jævne mellemrum kan inspicere rummet. Torpargrunden er kun under halvdelen af huset, da resten har kælder, som får spildvarme fra varmtvandsbeholder, stor fryser osv., så der bliver ikke en kæmpestor forskel i temperatur mellem udeluften og torpargrunden om sommeren.

Godt tænkt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.