Jeg har søgt på google og forskellige fora, men har ikke fået et præcist svar...
Det begyndte med, at jeg skulle male huset om, men så indså jeg, at jeg skulle efterisolere og sætte ny panel, da den tidligere ejer havde slebet panelen med rundsliber!!??!!
Men så bestilte jeg også nye vinduer, døre til hele huset i samme omgang..
Men hvad gør jeg nu. Nogle siger, at man skal have en vindpap mod den gamle panel først, så lægter, isolering, vindpap, lægter, panel..
nogle siger, at man ikke skal have noget mod den gamle panel, men lægte direkte, en anden siger, at man ikke skal have vindpap, men "windy" (hvad er det??) mod den gamle panel og så lægter og alt det der...??
Det lader til, at der findes mange måder, alt efter hvem man spørger..
Hvordan ville I have gjort det???

Næste spørgsmål, hvis man skal flytte vinduerne ud, er det bare at sætte karmen længere ud i den nye ramme rundt om vinduerne og så bygge smygliste indvendigt, eller kræves der noget specielt for at holde vinduerne på plads??

Næste, male panelen.. det skal være en oliedækkende lasur fra Caparol...
skal man grunde med tætningsolie også på bagsiden, så grunder foran og bagpå, og så dækkende maling på forsiden, eller hvordan gør man for bedste beskyttelse, holdbarhed??
(har også her hørt forskelligt, nogle siger, at man ikke skal have noget på bagsiden, men olie kan vel ikke skade alligevel..?)

Ps. den gamle facade, som så skal blive siddende, er en lignende "baspanel fra byggmax" og er altså ikke en, hvor man kan fjerne dækbrædderne fra, og malingen er jo noget lignende plastikmaling og er rigtig tæt...
er bange for, at det måske bliver for tæt, hvis man beklæder med pap..?

tak for svar om muligt..

mv.// Mange

I
Princippet for en ydervæg er (udefra regnet): overfladelag, luftspalte, vindsikring, isolering, diff.spærre, overfladelag inderside.

Luftspalten fungerer samtidig som dræn for vand, der kan lække gennem overfladelaget. Vandet skal da kunne løbe ud 'dernede'. Samtidig skal luft tages ind fra underkanten og gennem termodynamikkens påvirkning stige opad i luftspalten og finde sin vej ud 'deroppe'.

For at vindens luftbevægelser ikke skal kunne forstyrre isoleringen (det er ikke isoleringsmaterialet, der isolerer, men den i isoleringsmaterialet stillestående luft, der isolerer pga. at luft er en dårlig varmeleder) skal der findes vindsikring så tæt på luftspalten som muligt. Du skal altså ikke sætte vindsikringspap på den gamle facade uden at regel direkte på, derefter isolere og derefter sætte vindsikring (som ikke må være difftæt) tættest på den nye luftspalte.

Angående at flytte vinduerne skal du have dem trukket ind ca. 5 cm fra facaden. Det gør, at du får smygning på både ud- og indersiden. Og selvfølgelig skal de nye vinduer sættes på en sådan måde, at de har fæste i smygningen. Du må derfor sandsynligvis bryde nuværende smygninger på indersiden og 'klæde' de nye vinduer med 12 mm K-plywood, som er lige så brede som målet fra ydre indragning til inderside væg og derefter sende hele pakken ind i vindueshullet og fæstne plywooden til nuværende regelkonstruktion. Da får du tæt og en enkel fastsætning.

Det følsomme punkt for vindues- og dørrammer er bagsiden på dem. Specielt i stenhuse. Hvis du tætner indefra med elastisk fugemasse, løber du mindre risiko for, at varm og fugtig rumluft kan kondensere mellem karm og væg og skabe skimmelproblemer og rådskader. Udefra kan du tætne med fugeskum.

Grund derfor bagsiden på karrene med grunder og mal dem på bagsiden også gerne med færdigmaling. Oliebehandling erstatter ingen af disse to komponenter.

Så længe du ikke klæder ydersiden ind med noget difftæt materiale, behøver du ikke være bange for, at det bliver for tæt. Men det er ikke der, vindsikringen skal sidde.

Okay!!
Tusind tak.. =)
men hvad er en diff.spärr??

mvh//Mange

I
salestam sagde:
Okay!!
Mange tak.. =)
men hvad er en diff.spärr??

mvh//Mange

Diff.spärr er en damptæt folie, oftest af plast, nærmest rumssiden. Vand skal ikke under indvirkning af termodynamikken (i dampform) kunne passere den og forårsage fugtskade inde i væggen, når dampen diffunderer gennem væggen mod koldere side.

Tak for tipsene.

Jeg har en pudset murstensvilla og har brug for efterisolering.

Man skal altså male bagsiden af vinduerne (den del af vinduerne som har sin overflade mod spalten mellem vindue og væg).

Skal man bruge almindelig akrylfuge på indersiden?

Har du tips i øvrigt om, hvordan man bygger isolering på min pudsede 2-plans murstensvilla?

Jeg har brug for at flytte vinduerne ud for at undgå, at der bliver for dybe vindueslysninger på ydersiden. Overvejer at bygge en ny ramme til vinduerne med reglar på ydersiden. Jeg er kommet frem til, at en lysning over 150 mm på ydersiden ser æstetisk forkert ud, eller hvad synes I?

Tak for tipsene:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.