Mine ydervægge består nu af en teglstomme (en teglsten tyk) med tykpuds på ydersiden. På indersiden sidder der 7 cm letklinkerblokke. Det føles noget spinkelt.

Eftersom jeg laver en totalrenovering af huset, har jeg chancen for at forbedre dette. Jeg overvejer derfor at mure et ekstra lag letklinker på indersiden af væggen, enten 7 cm tykke eller 15 cm. Derefter puds på indersiden. Hvad mener I om denne løsning? Kan jeg få kondensudfældning mellem blokkene jeg sætter op og de gamle blokke? Kan jeg i så fald også have mørtel på bagsiden af blokkene for at "lime dem sammen" med den eksisterende væg og dermed undgå kondens?

Jeg vil helst ikke begynde at eksperimentere med forskellige tætningslag og isoleringer. Da jeg købte huset, var der en indvendig efterisolering med glasuld nogle steder og stenuld andre. På samtlige vægge havde der dannet sig sort skimmel mellem isoleringen og letklinkerblokkene. Jeg har også hørt, at det er svært at efterisolere tunge konstruktioner i gamle huse. Et lag til af det eksisterende materiale føles derfor mere rigtigt.

du har ikke tænkt at tilægge isolering udenpå, og hvad har du udenfor blokkene?

antager at du gerne vil beholde klimaet af et tungt hus, eller det havde du måske ikke før?

for det, jeg kan forestille mig ville passe, er 7cm leca og 10cm cellplast, og det bliver ca. 10 gange bedre tilæg end kun 7cm leca, så med en sådan tilæg og hvis du ikke har mere i væggen end 7cm som var eksisterende (og vurderer det til at være tilsvarende med i dag), så vil du forbedre isoleringen i dine vægge med omtrent 5 gange.
Et godt vindue i dag slipper igennem 1W/K/kvm og det er lige så meget som 20cm leca eller 3,5cm cellplast eller 15cm massivt tømmer, så det kan være værd at overveje, at du enten kan bygge op med tømmer eller anvende dig af cellplast og leca, men som du så, så er uld i forskellige slags mod en fugtig væg ikke noget, der fungerer, så den type isolering bør du jo ikke anvende i mine øjne.

Mikael_L
15 cm LECA svarer til ca. 3 cm mineraluld eller celleplast. Det bør du have i tankerne, dvs. væggene bliver tykke men kan stadig ikke kaldes velisolerede. OK varmelagringseffekten kan du drage fordel af, især nogle måneder i foråret, så 15 cm Leca kan nok anses for at svare til 4 cm konventionel isolering.

Jeg tør ikke rådgive rent byggeteknisk. Selv ville jeg overveje f.eks. 5-10 cm celleplast og derefter så tynd LECA som muligt, men en masse spørgsmål skal have svar før, f.eks. om det fungerer godt med kombinationen, hvor dugpunktet havner i væggen, hvordan indermuren bliver tilstrækkeligt stabil osv osv.

Tak for svarene! I ser ud til at være inde på samme spor - letklinker er en svag isolering.

Jeg har overvejet celleplast men er meget bange for at dugpunktet havner bag celleplastpladen, præcis som det skete for tidligere isolering, glasuld/stenuld. Det burde jo blive sådan, at stommen kommer til at hente kulde udefra, celleplasten holder på varmen, og mellem celleplasten og stommen opstår dugpunktet. Den eneste løsning på det er vel at forsøge at sætte en dampspærre mod væggen, men jeg tror det er svært at få tæt på et gammelt hus. Og en form for ventilation i væggen er nok alt for avanceret for mig at bygge.

Det er af disse grunde, jeg kunne overveje at sætte et lag til af letklinkerblok. Der bliver ingen "nye" materialer i væggen, kun at stommen bliver lidt tykkere af de samme. Men på den anden side, hvis 7 cm letklinker skulle svare til ca. 2 cm konventionel isolering, så ved jeg ikke, om det er alt besværet værd. Tænker næsten det samme om 15 cm svarende til 3-4 cm konventionel. Det kræver en grundig overvejelse... omkostningen er i hvert fald overskuelig.

miry,

du har ikke tænkt at efterisolere det udvendigt og hvad har du udenfor blokkene?

ante, at du ønsker at bevare klimaet af et tungt hus, eller det havde du måske ikke før?
Udenfor letklinkerblokkene er husets teglstensstamme (en teglsten tyk). Teglstensstammen har tyk mørtel på ydersiden. Indenfor blokkene tænkte jeg kun at have tynd mørtel. Jeg har ingen præference, når det kommer til klimaet af en tung stamme eller ej. Huset er nykøbt, så jeg har ikke haft mulighed for at prøve klimaet, før jeg begyndte at rive efterisoleringen ned (kunne allerede se under fremvisningen, at konstruktionen var dårlig).

Jeg har ikke tænkt at isolere udvendigt på grund af omkostningen, som jeg ikke tror, jeg kan hente igen i energibesparelse, da jeg har jordvarme, og overfladen over jorden er ca. 150 kvm. Det er et ret fint funkishus fra 30'erne, og hvis jeg vil bevare det lige så fint med hvid puds, tilpassede tagfødder (valmat) og udflyttede vinduer, så de næsten flugter med facaden, bliver det meget omkostningsfuldt (mange hundrede tusinde kroner).

Står stadig og tøver... er der nogen, der har flere tanker om dette?

Måske kunne jeg få hjælp fra en moderator til at flytte tråden til isoleringsdelen? Indser, at jeg oprettede tråden det forkerte sted.

Jeg har i dag noget i samme retning. To lag mursten fra 1910 med luftspalte mellem disse og så et lag letklinker indenfor dette. Letklinkeren er 15 cm og har en luftspalte mod murstenene. Puds både ind- og udvendigt. Dette fungerer meget godt hos os og skaber et godt miljø at bo i.

Skånelängan sagde:
Jeg har i dag noget i samme retning. To lag mursten fra 1910 med luftspalte mellem disse og så et lag letklinker indenfor dette. Letklinkeren er 15 cm og har en luftspalte mod murstenene. Puds både ind- og udvendigt. Dette fungerer rigtig godt hos os og skaber et godt miljø at bo i.
Det var interessant! Har jeg forstået dig ret i at der altså er to luftspalter. Dels mellem de to murstenslag, dels mellem letklinkerlaget og murstenene? Ved du om luftspalten tilfører noget? Har du haft mulighed for at undersøge om du har fået nogen kondensudfældning i disse? Er de måske ventilerede på nogen måde?

Min tanke er at sætte et nyt lag letklinker direkte mod det tidligere lag for at forhindre kondens i at dannes i væggen.

luftspalten har en vis isolerende effekt, og mursten og leca transporterer fugt ganske godt begge veje i både suger op og afgiver

så skulle jeg have skrevet, at det er én ting at give teoretiske meninger om, hvordan man kan tænke, og det siger ikke nødvendigvis, at det passer i netop dit tilfælde, uden at der burde gøres en vurdering af en kyndig på stedet

så er XPS vandtæt, så du ikke får ind fugt gennem den i væggen, mens EPS slipper damp igennem og kan forårsage, at man får kondens i væggen, da det er let, at dampspærren kommer for langt ud i væggen, så man får kondensering det forkerte sted
men med mursten og leca gør det ikke så meget med fugt, når det ikke er for lange perioder, og det er for fugtigt, da det er ret begrænset, hvor meget vand der ville trænge igennem en EPS plade, som jeg har forstået det, men det har jeg ingen direkte tal på heller :(

jaso sagde:
Det var interessant! Har jeg forstået dig rigtigt i, at det altså er to luftspalter. Dels mellem de to tegllag, dels mellem letklinkerlaget og teglet? Ved du, om luftspalten tilfører noget? Har du haft mulighed for at undersøge, om du har fået nogen kondensudfældning i disse? Er de måske ventilerede på en eller anden måde?

Min tanke er at sætte et nyt lag letklinker tæt mod tidligere lag, så ingen kondens kan dannes i væggen.
Præcis, 3 vægge og to luftspalter. Luftspalterne er måske ca. 50 mm og det er knastørt i disse. Ventiler på ydersiden ventilerer spalten mellem teglvæggene. Luftspalterne har en isolerende effekt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.