Har en overvejelse omkring færdige sække, man køber i byggemarkedet, som grovbeton, finbeton.
Jeg oplever, at der er mest sand i de sække, og at den færdige beton har ret dårlig holdbarhed og korrosionsevne.
I mange tilfælde spiller det sikkert ingen rolle og er godt nok.
Så nu overvejer jeg, om man simpelthen kan blande ekstra cement i sækkene med grovbeton for at få "stærkere" beton?
Er der nogen, der ved eller har prøvet det?
Jeg oplever, at der er mest sand i de sække, og at den færdige beton har ret dårlig holdbarhed og korrosionsevne.
I mange tilfælde spiller det sikkert ingen rolle og er godt nok.
Så nu overvejer jeg, om man simpelthen kan blande ekstra cement i sækkene med grovbeton for at få "stærkere" beton?
Er der nogen, der ved eller har prøvet det?
Den bliver tættere, normal blanding 1 cement 3 betongrus og så lidt vand som muligt. Her læse lidtH hallonst sagde:Har en fundering kring färdiga säckar man köper på bygghandeln, typ grovbetong, finbetong.
Jeg oplever, at der er mest sand i de der sække, at den færdige beton har ganske dårlig holdfasthed og korrosionsformåen.
I mange tilfælde spiller det jo sikkert ingen rolle og er godt nok.
Så nu overvejer jeg, om man simpelthen kan blande ekstra cement i poserne med grovbeton for at få "stærkere" beton?
Nogen der ved eller har prøvet?
https://www.cement.heidelbergmaterials.se/sv/betongarbeten
Styrkeklassen står jo på sækkene. Enten C32/40 eller C20/25. Tror ikke det er så enkelt som at hælde mere cement i. Cementindholdet er ganske vist lidt højere i den stærkere beton, men som jeg har forstået det, er der også en anden sammensætning af ballasten for at matche cementindholdet.H hallonst sagde:
Det vil ikke have nogen større betydning for styrken. Men derimod kan du få den betydeligt mere behagelig at arbejde med, når det kommer til pudsning eller slibning. Både grovbeton og især finbeton er håbløse at slibe. Præcis som du siger, så føles det mest som grus. Så når små mængder skal støbes, og en fin overflade skal til, så blander jeg altid lidt ekstra i.
Hvad skal støbes?H hallonst sagde:Har en fundering kring færdige sække man køber hos byggemarkedet, typ grovbeton, finbeton.
Jeg oplever, at der er mest sand i de der sække, at den færdige beton har ganske dårlig holdfasthed og korrosionsformåga.
I mange tilfælde spiller det jo sikkert ingen rolle og duer godt.
Så nu overvejer jeg, om man helt enkelt kan blande i ekstra cement i poserne med grovbeton for at få "stærkere" beton?
Nogen der ved eller har testet det?
Ja men præcis. Sådan tænker jeg også. Jeg har forstået, at styrken afhænger meget af ballasten. Og almindelig grovbeton indeholder jo ingen "sten" (8-20) men kun grus/sand. Så egentlig burde man kunne tilføje en "passende" mængde sten og også cement for at få "bedre" beton. Måske ikke noget jeg ville gøre for at støbe noget med krav. Men til pæle og anden hobbystøbning burde det jo blive bedre end kun at bruge indholdet i sækkene.
Tak for godt svar!
Tak for godt svar!
Læg en lille sandbed i bunden og ned med rørene (tænk på faldet), så sand rundt til ca. 2 cm over rør, hvad har du så tilbage til toppen af gulvet. I med beton og i den kan du tage en sten og gnide den ned. Så fyldes det op, så mindre beton er nødvendig. Det går udmærket at skubbe større sten med, kagen øverst min ca. 3 cm. Du skal prime kanterne to gange, så den nye beton hæfter. Er du bekymret, så kan det lade sig gøre at bore i siderne og sætte armeringsjern, så bliver der lidt mere bæreevne på støbningen.
Hvorfor skulle stolper og anden hobbystøbning have brug for "bedre" beton?H hallonst sagde:Ja men præcis. Sådan tænker jeg også lidt. Jeg har forstået, at styrken afhænger meget af ballast. Og almindelig grovbeton indeholder jo ingen "sten" (8-20) kun grus/sand.
Så egentlig burde man kunne tilsætte en "passende" mængde sten og også cement for at få "bedre" beton.
Måske ikke noget jeg ville gøre for at støbe noget med specifikke krav. Men for stolper og anden hobbystøbning burde det jo blive bedre end bare at bruge indholdet i sækkene.
Tak for godt svar!
Hehe, ja men præcis, er enig.C cpalm sagde:
Men spørgsmålet var nok ikke specifikt til dette projekt, men mere generelt.
Jeg har blandet beton tidligere til mange forskellige projekter og ofte hentet sand og grus med trailer.
Men også hentet våd beton på trailer, det er lidt stressende men slutresultatet bliver jo virkelig godt.
Men nu tænkte jeg gøre det nemt for mig og købe færdige sække. Mest fordi det ikke er så meget jeg skal støbe.
Kan gå åt mer end hvad man spontant kan tro for et sådan dige. Afhængigt af hvor tykt man støber så klart.H hallonst sagde:
Gjorde nok av med en palle ved mit stambyt i kælderen bare for digerne i gulvet.
Klik her for at svare