Hej,
Vi bor i et hus bygget i 2020, som vi købte for snart 2 år siden. Stuen blev udvidet med en lille tilbygning i 2022, og da jeg nu er i gang med at installere FTX, er jeg begyndt at lave huller for at montere luftdon og har nu opdaget, at det ser ud til, at tilbygningen er lavet uden dampspærre. Kan det være rigtigt, at det er gjort sådan?
Tilbygningen har tagåstag vinkelret på den originale del, så der er en lille lodret væg i plan med den tidligere ydervæg, hvor tagåsseksionen grænser op til loftet. Det var et perfekt sted at placere en tilluftsventil, men da jeg nu gravede væk isoleringen på loftet og lavede hul i den væg, var det kun en isoleringsplade, OSB, og en gipsplade. Altså ingen dampspærre, hvilket jeg blev ret overrasket over. Jeg har ikke foretaget nogen kirurgi på de nye ydervægge, så det kan jo tænkes, at det kun er denne del, der grænser op til loftet, men der burde jo være en diffusionsspærre der, ligesom der er på taget i den oprindelige del?
Jeg overvejer nu naturligvis, om dette betragtes som en skjult mangel, det er jo bestemt skjult, og det lader til at være en fejl. Men hvor alvorligt er det, og hvad gør man ved det?
(Derudover ser det ud til, at den der tilbygning er ved at sætte sig også, for der er kommet revner i gipspladerne mange steder, men det er vel en anden sag. Det blev bemærket ved inspektionen, men han mente, at visse sætningsskader må man forvente, det betyder ikke, at noget er galt. Men det ser bare ud til at blive værre og værre...)
Vi bor i et hus bygget i 2020, som vi købte for snart 2 år siden. Stuen blev udvidet med en lille tilbygning i 2022, og da jeg nu er i gang med at installere FTX, er jeg begyndt at lave huller for at montere luftdon og har nu opdaget, at det ser ud til, at tilbygningen er lavet uden dampspærre. Kan det være rigtigt, at det er gjort sådan?
Tilbygningen har tagåstag vinkelret på den originale del, så der er en lille lodret væg i plan med den tidligere ydervæg, hvor tagåsseksionen grænser op til loftet. Det var et perfekt sted at placere en tilluftsventil, men da jeg nu gravede væk isoleringen på loftet og lavede hul i den væg, var det kun en isoleringsplade, OSB, og en gipsplade. Altså ingen dampspærre, hvilket jeg blev ret overrasket over. Jeg har ikke foretaget nogen kirurgi på de nye ydervægge, så det kan jo tænkes, at det kun er denne del, der grænser op til loftet, men der burde jo være en diffusionsspærre der, ligesom der er på taget i den oprindelige del?
Jeg overvejer nu naturligvis, om dette betragtes som en skjult mangel, det er jo bestemt skjult, og det lader til at være en fejl. Men hvor alvorligt er det, og hvad gør man ved det?
(Derudover ser det ud til, at den der tilbygning er ved at sætte sig også, for der er kommet revner i gipspladerne mange steder, men det er vel en anden sag. Det blev bemærket ved inspektionen, men han mente, at visse sætningsskader må man forvente, det betyder ikke, at noget er galt. Men det ser bare ud til at blive værre og værre...)
Det rigtige er, at der er dampspærre eller dampbremse langs kippen, som følger den lille lodrette væg ned og forbindes med planetagets dampspærre/bremse. Forstår jeg dig rigtigt, vil du gå igennem denne lille væg og sætte et element der, hvor der mangler dampspærre, hvis det er tilfældet, er det forkert, når man taler om det årstal!
Mener du derimod, at du går igennem denne væg og videre ind i isoleringen i højtaget, så skal der ikke være nogen (da den sidder længere ned).
Mener du derimod, at du går igennem denne væg og videre ind i isoleringen i højtaget, så skal der ikke være nogen (da den sidder længere ned).
Præcis, fra loftet (ovenpå dampspærren til indendørstaket) gennem den lodrette væg ind i rummet (væghængt luftdon). Jeg kan altså gå fra loftsrummet ind i rummet uden at passere en dampspærre.E egge80 sagde:Det rigtige er, at der er en dampspærre eller damfbremse langs hanebåndstaget, som følger den lille lodrette væg ned og bindes sammen med plantagets dampspærre/bremse. Forstår jeg dig rigtigt, vil du gå igennem denne lille væg og der sætte en enhed, og i den mangler der en dampspærre. Hvis det er tilfældet, er det forkert, når man taler om det årstal!
Mener du derimod, at du går igennem denne væg og videre ind blandt isoleringen i højtaket, så skal der ikke være nogen (da den sidder længere nede)
Klik her for at svare