Hej!

Mit spørgsmål er enkelt, er 200.000 DKK for at få en teglfacade i stedet for en træfacade på et nybygget hus pengene værd? Huset kommer til at ligge ca. 300 meter fra Øresund, så det vil sandsynligvis blive udsat for ret meget nedbør.

Hvad koster det så at male et etplans træhus på godt 140 kvm? 200.000 er jo ret mange penge til maling.

Venlig hilsen
/Adam

Dokumentakrobat sagde:
Hej!

Mit spørgsmål er enkelt, er 200.000:- for at få en teglfacade i stedet for en træfacade på et nybygget hus værd pengene?
Mvh
/Adam
JA, jeg synes det er det værd. Du skal jo også tilføje al den tid, malerarbejdet tager ca. hver 5. år.
Kig rundt i området, hvordan andre huse er bygget, så måske kan du få en forståelse af, hvordan andre har tænkt. Tag en tur i dine egne omgivelser og se, hvordan de GAMLE (ikke nybyggede) huse har klaret vejr og vind, så får du svaret ;).
held og lykke
gaia

Jeg anser ikke at tegl højer værdien så meget at det ville være det værd. Jeg ville endda anse det som en direkte værdiforringelse afhængigt af hvilke tegl- og træfacadealternativer du vælger mellem. Hvis du maler huset i for eksempel slamfarve eller lignende, behøver du i princippet kun male med ny farve uden forarbejde næste gang du maler. Bruger du Falu Rød, beregner jeg farveomkostningerne til under 4.000 SEK.

mvh
David

Jeg ville have svært ved at resonere i termer af penge, når det gælder valget mellem mursten og træfacade.

Det bliver jo to helt forskellige huse af dette, og ofte er det vel sådan, at man enten foretrækker murstenshuse eller "træhuse".

Ignorer de økonomiske dele, vælg med hjertet, så I får et hus, I trives i!

MathiasS sagde:
Jeg ville have svært ved at resonere i termer af penge, når det gælder valget mellem mursten og træfacade.

Det bliver jo to helt forskellige huse af dette, og ofte er det vel sådan, at man enten foretrækker murstenshuse eller "træhuse".

Strunt i de økonomiske dele, vælg med hjertet, så I får et hus, I trives i!
Jeg har intet hjerte, så jeg forstår ikke, hvad du mener. ;D
Spøg til side, så bør man, afhængigt af hvor rig man er selvfølgelig, altid tænke i form af skabt værdi i forhold til satsede penge. Always be paranoid. :)

mvh
David

Takker for alle de kloge svar :D Egentlig havde vi besluttet os for træfacade fra starten, men alle advarsler om, hvordan de nye malinger klarer angreb fra svampe og skimmel, gjorde os tøvende.

Vi ved jo hernede, at murstenshuse holder typisk tusind år, men gamle træhuse er der desto mindre af ???

Hvordan er kvaliteten på mursten henholdsvis træfacade sammenlignet med før? De gamle teglkirker vil vel holde til dommedag, men er dagens murstenshuse bygget i samme kvalitet? Er dagens træfacader lige så gode som gamle træfacader - der findes jo mange hundrede år gamle træhuse længere oppe i landet.

Burde det ikke også blive en lille forskel i indeklimaet med tegl?

Jeg har et træfacadehus (falurød), men drømmer om et murstenshus... Flot og let at vedligeholde. Rent økonomisk ville jeg også værdsætte den tid, det tager at male (tid er som bekendt penge). 200 tusind er jo iøvrigt ret meget tid også. Ville nok desuden overveje det æstetiske - matcher husets arkitektur bedst med mursten eller træ? Hvordan ser omgivelserne ud?

Tid er ikke penge.

Tid er tid og penge er penge. ;)

Jeg *tror*, at det kan være klogt at passe ekstra godt på sin træfacade nu om dage. Det er fx ret let at vaske facaden årligt med passende middel + børste. Måske er det noget sådant, der kræves, hvis huset står et udsat sted.

MathiasS sagde:
Jeg *tror* at det kan være klogt at passe lidt ekstra godt på sin træfacade i disse tider. Det er fx ret let at årligt vaske facaden med et passende middel + børste. Måske er det noget sådant, der kræves, hvis huset ligger udsat.
Enig...Det er jo et etplanshus, så det burde faktisk være enkelt og nemt med vask/maling. I betragtning af, at det ligger nær havet, ville jeg måske investere mine penge i ekstra holdbare vinduer (aluminium?) i stedet. At male vinduer er mere kompliceret end at male husvægge ;).
Jeg blev lidt hjemmeblind med mine 2 etager over en sokkel, der kræver cirkusuddannelse for at male ;D Ville aldrig købe huset, hvis det ikke var pudset.

Dokumentakrobat, at der er flest teglhuse i området, siger jo noget. Som jeg forstår det, er dit hus bygget af træ, så det er måske alligevel bedst at beklæde det med træ også? Jeg bliver altid lidt tvivlsom, når man blander forskellige materialer i samme væg (organisk-ikke organisk), som arbejder under forskellige betingelser, men det er bare min egen formentlig ubegrundede modstand mod materialeblandinger i konstruktioner.
Held og lykke med valget!
gaia

Hej Gaia :)

Det er i den retning, vi har tænkt. Træfacade + aluminiumsklædte vinduer kan nok være okay vedligeholdelsesmæssigt. Hvad angår det æstetiske, så ja, det giver jo huset et mere moderne udtryk, hvilket er helt okay.

Området, hvor vi bygger, var oprindeligt præget af sommerhusbebyggelse på store grunde i strandskov. I løbet af de sidste 10-20 år har området ændret sig, så de gamle mindre sommerhuse er blevet udbygget eller erstattet af nybyggeri.

Materialemæssigt er der stadig mange træhuse, selvom antallet af teglklædte og pudshuse er steget.

På byggetilladelsestegningerne ser huset helt okay ud i træ. Den højeste gavlhøjde er på 3,5 meter, så det er jo ikke meget at komme med, når man som du er vant til at male et toplans skrænthus :P

Dokumentakrobat sagde:
På byggtillståndshandlingarna så ser huset helt ok ud i træ. Højeste gavlhøjde ligger på 3,5 meter, så det er jo ikke meget at komme med, når man som du er vant til at male et toplans suterrängshus :P
Og nej, jeg er ikke det mindste vant til det og har heller ikke tænkt mig at vænne mig til det ;). Vi købte huset nymalet med silikatfarve for 3 år siden, og jeg planlægger ikke at male det om i den tid, vi skal bo her (ca20år?), medmindre pudset falder af. Pudset har siddet på plads i 60 år nu, så der er håb om at slippe det arbejde ;)
3,5 m er jo helt human højde, og det ser ud til at være et drømmested, I har fundet. Behold alle de fyrretræer, det overhovedet er muligt, rundt om huset. De gør stor nytte, når det blæser salte vinde, og det er svært at plante nyt i udsatte områder. Man kan save de nederste grene af ved yderste behov og få et mere luftigt indtryk af buskadset. Bor man ved stranden, så er det oftest skyggen, man savner ;).
Held og lykke!
gaia

Tegl er nummer ET. Må være det mest vedligeholdelsesfrie materiale af alle?

Men det afhænger ekstremt meget af husmodel, om det er den smukkeste løsning.

Forskellen mellem moset eller hyggeligt kan være hårfin.

Synes jeg.

Tjek om tegl når op i gavlspidserne, for ellers falder det lidt, synes jeg. Gavlspidserne er jo det mest besværlige at male på et træhus.

Har en bekendt som har et "teglat hus" med laserede trægavl og han bruger nok mere tid og penge på sin tørre sydvendte gavl end vi på hele vores træhus.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.