30,450 læst ·
19 svar
30k læst
19 svar
Tankar omkring at fjerne skorsten
Side 1 af 2
Hejsa!
Vi bor i et tidstypisk 70'er hus, hvor der engang var oliefyr (i dag jordvarme).. og derfor også en skorsten, der går igennem hele huset.. i dag bruger vi den ikke på nogen måde, selvom der findes en muret åben pejs i kælderen (helt åben altså.. fyre for kragerne åben - ingen indsats og vi synes ikke det er pengene værd at købe en sådan heller, så hyggeligt vil vi ikke have det og varmeøkonomisk kan vi ikke direkte tjene noget på det heller)
Kan man rive sådan en? eller har den nogen bærende funktion i huset?
Jeg tror at fx gulvet er lagt omkring skorstenen på stueetagen (i kælderen står den jo direkte på betonen).. for alle huse på gaden har det samme problem med ned sunket gulv omkring den.. (dvs knirk, bøjet parket osv)
Hvor stort et projekt er det egentlig? nye reglar, gulvmateriale osv må jo være.. men er der noget andet, der følger med? taget antager jeg skal lukkes til på en eller anden måde, hvis man nu ikke sætter fx metaldæksel der for ventilation eller lignende..? (i dag er den jo opmuret som sagt)
Nogen, der har gjort noget lignende? eller har set nogen andre gøre? tips og tanker?
MVH Sandra
Vi bor i et tidstypisk 70'er hus, hvor der engang var oliefyr (i dag jordvarme).. og derfor også en skorsten, der går igennem hele huset.. i dag bruger vi den ikke på nogen måde, selvom der findes en muret åben pejs i kælderen (helt åben altså.. fyre for kragerne åben - ingen indsats og vi synes ikke det er pengene værd at købe en sådan heller, så hyggeligt vil vi ikke have det og varmeøkonomisk kan vi ikke direkte tjene noget på det heller)
Kan man rive sådan en? eller har den nogen bærende funktion i huset?
Jeg tror at fx gulvet er lagt omkring skorstenen på stueetagen (i kælderen står den jo direkte på betonen).. for alle huse på gaden har det samme problem med ned sunket gulv omkring den.. (dvs knirk, bøjet parket osv)
Hvor stort et projekt er det egentlig? nye reglar, gulvmateriale osv må jo være.. men er der noget andet, der følger med? taget antager jeg skal lukkes til på en eller anden måde, hvis man nu ikke sætter fx metaldæksel der for ventilation eller lignende..? (i dag er den jo opmuret som sagt)
Nogen, der har gjort noget lignende? eller har set nogen andre gøre? tips og tanker?
MVH Sandra
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Det kan ikke siges sikkert uden at se det, måske bryde op og kigge. Men i et 70'er hus ville jeg ikke tro, at nogen del af mellembjælkelaget hænger på murstocken, så ud fra den betragtning er det sandsynligvis ok at fjerne murstocken. Hvilket ventilationssystem har huset, og hvordan vil det fungere, når murstocken fjernes?
Jeg tror heller ikke, at den har nogen bærende funktion i huset. Det kan man finde i gamle huse, men nu om dage er det mig bekendt ikke tilladt. Den vil naturligvis efterlade et hul efter sig gennem hele huset. Det vil være et stort arbejde at fjerne den, og alle de tage og gulve, den passerer, skal der gøres noget ved. Spørgsmålet er som sagt også, om den stadig har nogen funktion for ventilationen. Til sidst er spørgsmålet, hvorfor du vil have den fjernet. Det vil være et stort arbejde for en lille gevinst i boligareal.
Erik
Erik
Som jeg sagde lidt forsigtigt, så tror jeg ikke, den er bærende, for hvad jeg kan udskille i byggetegningerne (originaldokumenterne), så har der blevet lavet nogen slags regling rundt om skorstenen, og det er nu den, der gør, at gulvene på hele gaden svajer der, for den fastgør ikke i noget (på den måde ville gulvet jo have været bedre omkring skorstenen, HVIS det var fastgjort i den?)byggarätt sagde:
Vi har flere skorstene kun til ventilation også, og ventilationen fungerer ikke specielt tilfredsstillende i dag, som det er (i skorstenen), skorstenen bruges ikke (har aldrig fyret i den åbne pejs, og vi har i dag jordvarme). Så vi har allerede booket lidt ventilationshjælp (for at se, hvordan vi får luften til at bevæge sig igen, specielt i kælderen).
Tak for tankerne!
MVH Sandra
Skulle have tjekket nærmere, da vi rev det ene gulv (ene side af skorstenen).. men som sagt tror jeg, de har lavet en ramme omkring den (ustabilt gulv..), vi er nemlig nødt til at rive yderligere to rum, hvor gulvet har givet sig lidt omkring skorstenen..(altså, det er ikke faldet ind.. bare det, at det er sunket nogle cm og det gør, at parketgulvet har hævet sig, og det knager og brager, hvis man blot trækker vejret).norrbottenstorpet sagde:Det er ikke muligt at sige med sikkerhed uden at se det, måske bryde op og kigge. Men i et 70'er hus ville jeg ikke tro, at nogen del af etagedækket hænger på skorstenen, så ud fra den synsvinkel er det sandsynligvis okay at fjerne skorstenen. Hvilket ventilationssystem har huset, og hvordan vil det fungere, når skorstenen fjernes?
Huset har ingen mekanisk ventilation, men jeg ville nok sige, at vi ikke har nogen ventilation overhovedet lige nu.. efter vi skiftede fra oliefyr (som dog kun kørte på el) til jordvarme har luften ændret sig en del.. så vi har booket en konsultationstime for at gennemgå forskellige muligheder og måle lidt.. selv vil jeg helst have et mekanisk system, men det koster også.. så vi må se, hvad det ender med..
Vi har en masse ventilationsdimser (jeg kan ikke huske, hvad de hedder.. men sådan nogle, man skruer op eller lukker.. som sidder på væggene i kælderen).. ingen paxblæsere eller noget i huset.. badeværelset skal renoveres, og så kommer der selvfølgelig et par af dem (også vaskerummet/bruseren i kælderen vil få en sådan)..
MVH Sandra
Ja, det er det arbejde omkring at rive skorstenen ned, som er lidt skræmmende, hvor meget har jeg i min livlige fantasi glemt, jeg skal udbedre bagefter ligesom.. derfor smed jeg et lille tankeråd herindeAvemo sagde:Jeg tror heller ikke, at den har nogen bærende funktion i huset. Det kan man finde i gamle huse, men nu om dage er det mig bekendt ikke tilladt. Den vil selvfølgelig efterlade et hul efter sig gennem hele huset. Det vil være et stort arbejde at fjerne den, og alle tage og gulve, som den passerer, skal der gøres noget ved. Spørgsmålet er som sagt også, om den stadig har nogen funktion for ventilationen. Til sidst er spørgsmålet, hvorfor du vil have den væk. Det vil være et stort arbejde for en lille gevinst i boligareal.
Erik
Det er jo som så, at.. det perfekte drømmehus ikke altid købes.. men man har alligevel købt et hus, hvor man trives i nabolaget.. med grunden.. og størrelsen på huset (og mulighederne).. men så har man en skorsten, som sætter kæppe i hjulet.. på to etager .. den inklusiv pejsen, synes jeg bare står i vejen for omdisponering af rum i huset! Hvis skorstenen kunne flyve, kunne tagetagen godt forblive og skorstenen, der er synlig ude (med hætte og alt), men det fungerer jo ikke direkte sådan.. det indser jeg også haha... men så er spørgsmålet..
hvor meget ekstra arbejde er der, efter man har fjernet skorstenen (som sikkert er et kæmpe besværligt arbejde bare det).. gulvene på stueetagen (den halvdel) skal jo rives og rettes op alligevel - selvom vi ikke fjerner skorstenen.. kælderen er også ved at blive bygget om og skal fx få nyt loft og pudses om indvendigt.. det eneste, der ikke er planlagt, er jo at lægge nyt tag på nogen måde.. eller gøre noget på loftet (udover evt. ventilation).. og det er vel måske der, ekstraarbejdet kommer ind?
Hav en god dag,
MVH Sandra
Hej.
jeg rev min skorsten i mit hus, som jeg er ved at renovere. Kan sige, at det var det bedste, jeg har gjort. Den var alligevel bare i vejen
Den var ret stor 180 bred og ca. 70 dyb. Dette er et hundrede år gammelt hus, og der var intet bærende mod skorstenen, bortset fra at vi måtte understøtte en spær, der lå mod skorstenen. Jeg vil løse ventilationen med mekanisk udsugning.
mvh Marcus
jeg rev min skorsten i mit hus, som jeg er ved at renovere. Kan sige, at det var det bedste, jeg har gjort. Den var alligevel bare i vejen
Den var ret stor 180 bred og ca. 70 dyb. Dette er et hundrede år gammelt hus, og der var intet bærende mod skorstenen, bortset fra at vi måtte understøtte en spær, der lå mod skorstenen. Jeg vil løse ventilationen med mekanisk udsugning.
mvh Marcus
Hej Snigla.
Jeg har ganske vist aldrig revet en skorsten ned i et så nyt hus, men skorstene plejer at være muret med så svagt (cementfattigt) mørtel, at de er meget lette at tage ned. Til gengæld støver det værre, end du nogensinde kan forestille dig.
Lidt tanker så:
1. Hvis gulvet giver sig rundt om skorstenen, og hvis I aldrig bruger den (i det mindste i kælderen), ville jeg bare have fjernet kamin (for at undgå ubehagelige fejl...) derefter ville jeg have løftet gulvet rundt om skorstenens krop, til 2 mm over ønsket niveau, med opstramning og derefter skrue vinkelprofilerne fast i skorstenen, som gulvet kan ligge på. Det ville sandsynligvis løse jeres problemer med synkende og knirkende gulv.
2. Hvis det passer ind i plantegningen, ville jeg have ladet skorstenen blive stående og sat en ventilator på udblæsningen. Så løser I ventilationen. Der findes specielle røggasventilatorer, men de er måske unødigt dyre for jer, som ikke skal køre nogen røggasser gennem den. Strøm trækker du op gennem en af rørene.
/ Fredrik
Jeg har ganske vist aldrig revet en skorsten ned i et så nyt hus, men skorstene plejer at være muret med så svagt (cementfattigt) mørtel, at de er meget lette at tage ned. Til gengæld støver det værre, end du nogensinde kan forestille dig.
Lidt tanker så:
1. Hvis gulvet giver sig rundt om skorstenen, og hvis I aldrig bruger den (i det mindste i kælderen), ville jeg bare have fjernet kamin (for at undgå ubehagelige fejl...) derefter ville jeg have løftet gulvet rundt om skorstenens krop, til 2 mm over ønsket niveau, med opstramning og derefter skrue vinkelprofilerne fast i skorstenen, som gulvet kan ligge på. Det ville sandsynligvis løse jeres problemer med synkende og knirkende gulv.
2. Hvis det passer ind i plantegningen, ville jeg have ladet skorstenen blive stående og sat en ventilator på udblæsningen. Så løser I ventilationen. Der findes specielle røggasventilatorer, men de er måske unødigt dyre for jer, som ikke skal køre nogen røggasser gennem den. Strøm trækker du op gennem en af rørene.
/ Fredrik
Hvis I nogensinde skal sælge huset, kan en skorsten have en uventet værdi for de, der er interesserede i huset. Desuden "mangler" der noget på et hus uden skorsten! Jeg ville ikke have givet mig til at fjerne den! Stort arbejde, meget støv og desuden noget, der måske sænker værdien af huset!
Men på den anden side, hvis det er, hvad I ønsker, så står skorstenen nok frit i et hus fra 70'erne. Hvis jeg var jer og absolut ville rive den, ville jeg nok begynde med at løfte lidt på gulvet rundt om skorstenen og se, hvordan det ser ud.
Vi har dog måttet gøre det modsatte. I vores gamle hus var skorstene revet ned til fordel for elvarme, og da vi flyttede ind, var det et stort arbejde at mure nye op i stedet. Det var også meget støv og hårdt arbejde!
Men på den anden side, hvis det er, hvad I ønsker, så står skorstenen nok frit i et hus fra 70'erne. Hvis jeg var jer og absolut ville rive den, ville jeg nok begynde med at løfte lidt på gulvet rundt om skorstenen og se, hvordan det ser ud.
Vi har dog måttet gøre det modsatte. I vores gamle hus var skorstene revet ned til fordel for elvarme, og da vi flyttede ind, var det et stort arbejde at mure nye op i stedet. Det var også meget støv og hårdt arbejde!
Senest redigeret:
Jo jeg ved, at vi alle ser efter forskellige ting, når vi leder efter hus, jeg elsker åbne pejse egentlig... havde kakkelovne i hvert rum i et hus jeg boede i før... utrolig charmerende og rart om vinteren... Dog fylder skorstenen ikke så meget funktion lige her i vores hus, vi har aldrig tændt op... det eneste vi har måttet gøre er at fjerne fuglereder i røret... (nu har vi købt sådan en der overdækning med fuglenet).Mullbär sagde:Hvis I nogensinde skal sælge huset, kan en skorsten have en uanet værdi for dem, der er interesserede i huset. Desuden "mangler" der noget på et hus uden skorsten! Jeg ville ikke have givet mig i kast med at fjerne den! Stort arbejde, meget støv og desuden noget, der måske sænker værdien på huset!
Men på den anden side er det nok hvad I ønsker, så står skorstenen sandsynligvis fri i et hus fra 70'erne. Hvis jeg var jer og absolut ville rive den ned, ville jeg nok begynde at løfte lidt på gulvet omkring skorstenen og se, hvordan det ser ud.
Vi har dog været nødt til at gøre det modsatte. I vores gamle hus var skorstene revet ned til fordel for elvarme, og da vi flyttede ind, var det et arbejde at mure nye op i stedet. Det var også meget støv og hårdt arbejde!
Vores hus har jo i det mindste nogle metalaftræk for ventilation... så taget bliver i det mindste ikke helt bart, selvom (HVIS) vi skulle tage skorstenen ned...
Den eneste gang jeg kan se, at vi måske vil bruge den åbne pejs... er hvis en sød person i nærheden forærer en pejsindsats... (skide dyre ting det...) for så kunne man jo fyre for lidt mere end kragerne... men nypris på sådan en er ikke forsvarligt for os at lægge ud... da vi har hele varmebehovet dækket af jordvarme (så vi kan ikke direkte spare nogen penge ved at fyre for varmens skyld).
Nåja... må tænke lidt over det helt enkelt...
MVH Sandra
Lidt puslespil uanset hvordan man drejer og vender på det hele.. hehe (ikke fordi jeg troede andet heller..).. synd at man ikke kan knipse lidt med fingrene.. og få det præcis som man vilTornhill 2 sagde:Hej Snigla.
Jeg har jo aldrig revet en skorsten ned i et så nyt hus, men skorstene plejer at være muret med så svagt (cementfattigt) mørtel, at de er meget nemme at tage ned. Til gengæld støver det mere end du nogensinde kan forestille dig.
Lidt tanker da:
1. Hvis gulvet gynger rundt om skorstenen, og hvis I aldrig bruger den (i det mindste i kælderen), så ville jeg kun have fjernet pejsen (for at undgå ubehagelige fejl..) Derefter ville jeg have løftet gulvet rundt om skorstenen op til 2 mm over det ønskede niveau med stempler, og derefter skruet vinkelprofiler fast i skorstenen, som gulvet kan ligge på. Det havde sandsynligvis løst jeres problemer med synkende og knirkende gulv.
2. Hvis det fungerer for grundplanen, ville jeg have ladet skorstenen blive stående og sat en ventilator på udsugningen. Så løser I ventilationen. Der findes særlige røggasventilatorer, men de er måske unødigt dyre for jer, som ikke skal køre nogle røggasser igennem den. Strøm op trækker du gennem en af rørene.
/ Fredrik
Vi har muret kamin i kælderen, en ret stor en.. og den er ikke under murstokken, men snarere bagved.. ellers er der intet tilkoblet murstokken (ja der er jo flere rør så at sige, men fx den gamle kedel er jo taget ud og det rør er rustent og vi har sandsynligvis en eller nogle rør til ventilation)
Vi har tænkt på at lave en eller anden sjabrovink der med skorstenen og ventilation, men vi har booket en konsulenttime for at tale om alternativer.. luften skal begynde at bevæge sig i hele huset synes jeg bestemt.. selvfølgelig kan vi lufte ud oppe med døre og vinduer, men luften står lidt stille.. (hvilket tilsyneladende heller ikke er så usædvanligt i 70'er-huse)
MVH Sandra
Stenene var meget lette at banke væk én ad gangen. Stablede stenene på paller og solgte dem. Det er en klar fordel, hvis man er nogle stykker. Resten som mørtel og ødelagte sten gravede vi bare ned på grunden. Så udskiftede vi en tagstol, der sad midt i skorstenen. Taget er af plade i øjeblikket, så der lagde vi bare nye plader. Taget skal udskiftes næste år.
/Marcus
/Marcus
Hej det lyder som du har forstået, at ventilationen er det vigtige og bland ikke tilførselsventilation og fraførselsventilation sammen... fraførselsluften går i skorstenen og behøver varme for at naturligt træk skal fungere ...
Når I ikke bruger skorstenen, er den kold og fungerer dårligere, hvorfor I kan have brug for ekstra ventilation...
Mit forslag er at beholde skorstenen og indsætte en pejseindsats eller en spritfyret pejs...så skal du se, at I får både hygge og ventilation...
Når I ikke bruger skorstenen, er den kold og fungerer dårligere, hvorfor I kan have brug for ekstra ventilation...
Mit forslag er at beholde skorstenen og indsætte en pejseindsats eller en spritfyret pejs...så skal du se, at I får både hygge og ventilation...
