Renoverer et træhus fra '81. De gamle ejere gik meget op i fyrretræ og almue. Har ryddet ud og dækket over, hvor jeg kunne. Bl.a. sat nyt indvendigt loft, som blev rigtig godt. Dog kan de gamle loftlister ikke genbruges (store almueklodser, der ikke længere passer ind).

Nye lister skal derfor anskaffes. Da bygmestrene i sin tid var så ubetænksomme at tapetsere efter montering af loftlisterne, er der et 5,5 cm mellemrum mellem tapet (nu overmalet) og loftet. Selv om jeg maler det mellemrum i samme farve som resten af væggen, kan man tydeligt se, at det er et andet materiale, og at der er en samling, hvor tapetet stopper.

Har ledt efter en enkel og diskret loftliste, men mindste mål 21*53. Dog ikke fundet noget. Ønsker ikke noget med en masse krummelurer, men noget stilrent og simpelt. Muligvis en skyggelist, men jeg har ikke haft held med at finde nogle skyggelister med tilstrækkelige mål.

Ville være meget taknemmelig for hjælp i denne sag.

Du vil have en tykkelse på mindst 21mm. Så kan man jo ikke bruge små sokkel eller hjørnefugestrimler. Men en måde kan være at sætte en skyggeliste opad og en nedad - da findes der enkle standard og tidstypiske lister til humane priser.

Almindelig hulkehl-liste måske? Findes i forskellige mål og er efter min mening enkel og pæn. Men det afhænger jo også af, hvordan det passer sammen med loft og vægge.

I rigtig gamle huse kunne loftliste bestå af en planke, der lå mod væggen med en affasning (skråhøvling) i nederste kant.

Du kunne altså selv lave en liste af en høvlet planke, 22x95, hvor du høvler af den nederste kant, der vender ind mod rummet, ikke 45 graders vinkel, men en lidt mere flad vinkel, se min forenklede illustration
_
| |
| |
\_|

Kurtivan sagde:
_
| |
| |
\_|

Autocad smid dig i væggen ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.