C
Hej! Vi har en terrasse (jeg har lige for nylig lært forskellen mellem altan, terrasse og veranda) ovenpå et banefals taget tag, som sikkert er fra da huset blev bygget i 20'erne. Terrassen, af træ, står simpelt på falsene med hjælp af store trækiler, som selvfølgelig er rådnet væk.

Jeg vil nu skifte tag på huset, og dermed også dette banefalsede metal (og rådne råspån, og måske lidt isolering, det er helt uisoleret i dag), så den rådne gamle terrasse skal rives ned. Dog vil jeg gerne have den tilbage, og jeg har også overvejelser om at bygge en til på husets anden side under samme betingelser. Findes der nogle moderne teknikker til at fastgøre en bjælkelage ovenpå et banefalset tag? Eller findes der andre teknikker til dette? Taget er jo alligevel ikke synligt, så for syns skyld behøver det ikke nødvendigvis være af banefalset metal, der kan lige så godt bruges en alternativ løsning.

Kuriosa:
Veranda - på jorden.
Altan - i luften men står på stolper.
Balkon - i luften og hænger på væggen.
Terrasse - ovenpå et ydertag.

Ola78
Burde det ikke være muligt at bygge en ramme, som du lægger på pladen og justerer i niveau. På denne fastgør du stolperne til rækværket, så det bliver stabilt, og skruer derefter dette fast til huset. Så burde det blive stabilt, rammen i sig selv vejer jo en del, så den flytter sig nok ikke så let, men hvis du skruer det fast til væggen, så flytter det sig garanteret ikke ;)

Ola78 sagde:
Borde det ikke være muligt at bygge en ramme, som du lægger på pladen og vejer over i vater. På dette fastgør du stolperne til rækværket, så det bliver stabilt, og så skruer du det fast i huset. Da burde det blive stabilt; rammen i sig selv vejer jo en del, så den flytter sig nok ikke så let, men skruer du det fast i væggen, så flytter det sig jo garanteret ikke;)
Sådan har jeg gjort, eller ja, uden ramme.
Skråsavede gulvregler 45x95'er (for at få et plant gulv i forhold til taghældningen).
Lagde derefter gummistykker mellem pladetaget og træreglerne (fik en ødelagt slange til lastbil fra gummiværkstedet).
Derefter terrassebrædder og rækværk ovenpå det.

• Synes
TobbeLenn
  • Laddar…
Jeg lagde et materiale, der hedder resitrix (gummidug) på det flade tag, denne kostede måske 300/m2 inkl arbejde. På denne tænker jeg at lægge skråt-savede trykte reglar, intet skrues i underlaget (skal ikke være nødvendigt). Derefter gelænder som skrues i trallen og fastgøres i væggen, der skal meget til før det falder af.

Som alternativ til det trykte ledte jeg efter plastreglar (typen som er i skærebrætter), men fandt intet. Jeg kunne fremstille dem selv, men det bliver for besværligt. Trykt er så godt, så det er nok ikke værd at finde på noget andet.

C
Jeg har ingen væg at fastgøre det til, men et ydre tag (tænk mansard/brudt tag), men det burde vel i og for sig kunne lade sig gøre at fremstille beslag ved hjælp af en eller anden snedig lindabkonsol (de har jo omkring 20 forskellige). Lidt tvivlende til at lade det trykte ligge direkte på metallet (selv med gummi imellem), men det er klart, NTR-A burde vel holde nogle årtier i hvert fald.

Ellers måske man kan sætte stolper op, som går op gennem taget for at fastgøre bærelinjen på, hvilke så plades ind af en dygtig blikkenslager, så det bliver tæt, omtrent som omkring en skorsten? Men træet suger måske vandet ind i konstruktionen alligevel, selvfølgelig.

Jeg havde tidligere stolper op gennem det bandtäckta tag, disse er fjernet siden snart 2 år, og jeg fortryder det ikke.
Hvis jeg husker rigtigt, var det vist ingen plåtslagare, der ikke rynkede på næsen af den konstruktion (som var lavet/bestilt af den tidligere husejer).
Risikoen for lækage er stor, ifølge egne erfaringer, svært at få tæt mellem plåten og træet, som bevæger sig/tørrer/revner. :(

• Synes
knausler
  • Laddar…
Meget kan klures ud og indsendes til galv. Men jeg er ikke helt med på, hvad problemet egentlig er.
En måde at fastgøre noget på mod bandfalsat er at tage en regel (f.eks. 2"4") på hver side af falsen og trække dem sammen med bolt. Jeg gjorde det, da jeg havde en opstilling på et lavere tag, og den sad fast.

C
Det jeg synes er, at der burde være en mere moderne måde at gøre det på end at lægge det løst på pladen eller klemme fast, som du foreslår. Hvor længe holder det så? Det, der ligger/sidder der i dag, er gennemtæret, og jeg har ingen idé om, hvor længe det har siddet der. Jeg forestiller mig en form for rustfri beslag, man fastgør i falsene, men det er måske umuligt.

I en anden tråd fandt jeg forslag om, at en svejser skulle lave et helsvejset tag i rustfrit, men det synes jeg lyder kolossalt dyrt...

Problemet er vel, at trallen i træ skal skrues i noget. Derfor mine overvejelser omkring plast.
Men generelt kan man måske regne med en levetid på 20-30 år for et tralldæk.
Har du råddent træ, har det været i langvarig kontakt med vand, og det kan skyldes meget, f.eks. at blade og andet har samlet sig under trallen.
Hvis du vil, kan du lægge klinker, grus etc. på resitrix.
Træ holder ikke evigt, og byg med henblik på at erstatte det nemmere i fremtiden, måske er den mest fornuftige løsning.

Ola78
Præcis som FredrikR skriver, ingen stolper gennem pladen, du vil garanteret få problemer i fremtiden. Og det vil blive ret dyrt at have en pladesmed til det job. Hvis du vil have det nemt at rengøre under terrassen, så lav den i kassetter, der kan løftes væk for at gøre rent under.

cheetah1 sagde:
Det jeg synes er, at der burde være en mere moderne måde at gøre det på end at lægge det løst på pladen eller klemme det fast, som du foreslår. Hvor længe holder det så? Det, der ligger/sidder der i dag, er gennemråddent, og jeg har ingen anelse om, hvor længe det har siddet der. Jeg forestiller mig en form for rustfri beslag, man fastgør i falsene, men det er måske umuligt.

I en anden tråd fandt jeg forslag til, at en svejser skulle lave et helsvejset tag i rustfrit, men det synes jeg lyder kopiøst dyrt...
Falsfæster/klammer kan måske fungere for dig, men jeg tror dog, konstruktionen skal hvile på taget.
Altså ikke blive båret af falsfæsterne, men det var formentlig ikke sådan, du mente heller. :)
Hvor meget hælder taget, som byggeriet skal stå på?

Synes nok, at den "moderne" måde er at lade terrassen flyde ovenpå pladen. Træ bevæger sig, så det bedste er at tage højde for dette faktum i stedet for at tvinge det fast. Det kan dog være godt med noget underlag andet end pladen, som terrassen kan glide på. Vi har rustfrit helsvejset tag (for lidt hældning til falset plade) og vil lade terrassen glide ovenpå og være fastgjort til væggen.

...og nej; rustfrit svejset tag er ikke frygteligt dyrt. Måske dobbelt så dyrt som et dobbeltfalset tag.

Senest redigeret:
Johan: Ja...sygt dyrt ;)

Fandt dette nivelleringssystem, ser ud til at fungere udendørs også.
http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html

Måske mange penge for noget som skråtkløvede reglar gør lige så godt (eller bedre), nogen der har prøvet det?
Den store fordel ser ud til at være, at man kan nivellere hele rammeværket rigtig lige, hvilket kan være lidt tricky hvis f.eks. altantaket ikke er 100% jævnt.

Jeg har brugt falsfæste beregnet til snelås-beskyttelse, klemmes rundt om falsen - bare at få plåtis til at lave nogle stykker. Konstruktionen bør derefter hvile på selve taget mellem falserne som tidligere nævnt...

/F

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.