Hvordan bygger jeg en tagstol 5mx3mx3m?

Hvilken type tagstol skal du have, rammeværk, fagværk, svensk m.fl, der findes en overflod af forskellige konstruktioner. Hvis du absolut vil lave dem selv, køb tagstolsbogen hvor der medfølger et konstruktions- og dimensioneringsprogram til træ og spikplader. Ellers, hvis man har tid til at vente, er det både billigere og enklere at købe præfabrikerede tagstole... Jeg ved det af erfaring, da jeg selv bygger fem rammeværkstagstole, som vil indeholde ca. 3000 ankersøm. Det er første og eneste gang, jeg bygger sådanne tagstole selv!!

Tak c_vette for svaret! Har helt enkelt ikke råd til at købe alt færdigt. Findes vel stykker som man kan klare selv. Jeg mente sadeltag med hældning 27gr. Ville vide hvordan EN sadeltag bygges og bruge det som skabelon for resten. Behøver 10 stk. ens!

Et trick er, at du leder efter byggevejledninger hos f.eks. svensk trä og hos finja betong. De sidstnævnte har nogle byggeprojekter, hvor det er meningen, at man skal bygge vægge med deres produkter, men de har også tegninger på tagløsningerne. Bl.a. tagspær i lidt forskellige bredder.

Tak mats_o for svaret! Gode tips!

Jeg lånte spærbogen på biblioteket. Beregningsgrundlaget og tegningerne blev vedlagt byggeansøgningen.

Grov kalkule for at sømme selv(Byggmax-priser): Spændvidde 8,4m, 14° Træomkostning (ca. 20lm 45x195 og ca. 8lm 45x95 ca. 575:-/stk Spikplader ca. 10 stk/side, dvs. i alt ca. 20 stk/spær, gennemsnitspris 10kr/stk ca. 200:- Ankersøm, gider ikke regne, runder op til 400 stk/spær = 80kr

Summa: 855:-/stk - Sig 1000kr/stk så er man på den sikre side. Hvad koster en tilsvarende prefab-spær med fragt? Jeg mener, at en tidligere grovberegning viste cirka halv pris, når man sømmer selv.

Når man først har lavet den første, går det ret hurtigt med resten. Er man 2 personer, laver man et spær i timen. En saver, og en sømmer... og der kommer altid nysgerrige, der gerne sømmer et par søm. Det bliver selvfølgelig mange søm, og man kan mærke det i armen, men ankersøm går meget hurtigt, når man først har fået farten op ;) det er ikke helt som at hamre fem tommer.

Jeg gav 800 styks inklusive moms og fragt for stole med spændvidde 5,10.

Spær er nok det, der betaler sig dårligst at sømme selv, hvilket Ubbes kalkyle viser. Jeg betalte ca. 950 kr/styk for mine spær. Spændvidde 9,4 meter. Det føltes som en god handel.

Med de priserne kan det næppe betale sig at hamre selv :)
Tror desværre, at prisen ligger på et andet niveau i mine områder :( men det må selvfølgelig undersøges.

tjek takstolsfabriken.se for tilbud, de var billige, da jeg købte

Desværre svarede de aldrig på mine forespørgsler. Byggede mine selv men skruede alle plader. 8 spær totallængde 6.80. Brugte ca. 2000 ankarskruer og nogle bits.

Undersøgte prisniveauet (Norrland): 1500kr/stk, der kommer fragt på 2000kr. Besluttede derefter at købe brugt tømmer billigt (meget god stand, fra militær bygning). Der fulgte bjælkelag, gulvregler, vægregler og spærtræ med. Har tidligere bygget brændeskur og udendørs toilet. Har kigget på færdige sommerhuse for at lære mere. Altså er jeg novice, men så svært kan det vel ikke være at bygge spær. Jeg hamrer gerne så mange søm som nødvendigt. Jeg bad om specifikke råd. Når man stiller de to regler, der skal blive overarme, på hinanden og saver den ene ende skråt, hvad bestemmer hvor skråt man skal save? Er det muligt at sømme bærelinjen på vægreglerne og derefter sømme overarmene på bærelinjen? Eller skal man samle hele trekanten først og derefter hejse den op for at sømme den på vægreglerne? Synes at alle har en pointe i deres ræsonnement, men som jeg nævnte, har jeg ikke råd, og desuden synes jeg, det ville være sjovt at se på hytten og sige: Det blev godt det her!

Se på tegningen fra finja.

Der kan du se, hvordan det skal saves.

Mikael_L
jeg ved ikke hvad du mener med 5x3x3 meter... men skovsindustrierne har beskrivelse af den såkaldte enkelstugan.
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
vælg udvendigt/enkelstugan

Der finder du tagstol med spændvidde 5,2 meter og 6 meter, og kan vælge snezone. Dog er vinklen lidt anderledes, godt 30 grader.
Måske kan hjælpe.

Jeg tror selv, præcis som mange andre her, at tagstole er en af de mest fornuftige ting at hyre ud, især hvis det begynder at blive længere spændvidder og/eller mere komplicerede modeller.
Men OK, hvis det er op til 6 meters spændvidde og meget enkel konstruktion, så kan man sandsynligvis overveje at lave dem selv.

mine 25 øre...

//ML

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.