9,748 læst ·
19 svar
10k læst
19 svar
Takkonstruktion Sadeltag mod Sadeltag?
Løsbygger
· Östergötland
· 177 indlæg
Skitserer på et nybyggeri og er faldet for en tagvariant, der er utroligt flot, men måske ikke den bedste byggetekniske løsning.. Det er et saddeltag mod saddeltak, og problemet bliver vel at løse vandafledning og risiko for snefickor. Men hvis man skulle give sig i kast med dette, hvordan skulle man så konstruere et sådant tag? Har ledt, men kun fundet flotte arkitekturbilleder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der findes tekniske problemer med denne type sammenbyggede tage, men hvis du ikke bor i Norrlands fjeldområder, kan de sandsynligvis løses. Resultatet kan blive meget flot. Mange gange er det den eneste fornuftige løsning på en tilbygning. Gamle byer rundt Østersøen, i Norge og i Holland, er fyldt med sådanne husmiljøer.
Vandafledningen løses ved at placere to skrånende kiler i dalen, som leder vandet til for- og bagsiden. Kilerne pap- og pladeklædes (kun dygtige pladeslagere her). Snefickorna skal beregnes med margener, så det bliver ret solide tagkonstruktioner. Det giver samtidig en mulighed for indendørs eksponerede konstruktioner med meget limtræ.
Vandafledningen løses ved at placere to skrånende kiler i dalen, som leder vandet til for- og bagsiden. Kilerne pap- og pladeklædes (kun dygtige pladeslagere her). Snefickorna skal beregnes med margener, så det bliver ret solide tagkonstruktioner. Det giver samtidig en mulighed for indendørs eksponerede konstruktioner med meget limtræ.
Løsbygger
· Östergötland
· 177 indlæg
Ok, det lyder jo muligt! Gætter på, at vi taler om bandtækket plade som tagbeklædning, eller kan det også lade sig gøre med betontagsten?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Bånddækning er klart bedst, selvom det også går med tegl. Betontegl (dårlig æstetisk levetid) synes jeg ikke er en mulighed ved en så omkostningstung tagløsning. Vælg i så fald leretegl.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Billedet i indlæg # 6 som @Rickard.ag har postet er interessant. Det er en god budgetvariant men med begrænset levetid (30 år?).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,429 indlæg
Tjaa hvem ved præcist, et sted mellem 30-50 år er nok ikke forkert i hvert fald. I dette tilfælde var det en blanding af arkitektens vision og at klimaet det blev bygget i simpelthen umuliggør de fleste andre løsninger.
Løsbygger
· Östergötland
· 177 indlæg
Papptaget så interessant ud, har mest tænkt på Benders Carisma tagsten som har et lidt moderne udseende.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,429 indlæg
https://www.benders.se/filtered/3990/rszww2560h1650-30/c00021-1063050995-rszww2560h1650-30.jpg
Det er så nogen flere, der har tænkt i samme bane omend i lidt større skala. Jeg får lidt angst over at tænke på, når hele dalen fyldes med vinddrevet sne og det begynder at tø, men jeg indser også, at det er et problem, som ikke alle har
Det er så nogen flere, der har tænkt i samme bane omend i lidt større skala. Jeg får lidt angst over at tænke på, når hele dalen fyldes med vinddrevet sne og det begynder at tø, men jeg indser også, at det er et problem, som ikke alle har
Løsbygger
· Östergötland
· 177 indlæg
Det var unægtelig en interessant løsning, specielt hvis man bruger plade i samme farve som tagstenene. Vi taler om Linköping-området her, og dagene med meget sne per år er få..
Naturum på Sydkoster (Kosterhavets nationalpark) er en bygning med sadeltag mod sadeltag, hvor man har løst afvandingen på en interessant og elegant måde. Gavlene på langsiderne er forskudt, så tagfladerne danner trekanter.
Billeder findes her:
naturum sydkoster bilder
Billeder findes her:
naturum sydkoster bilder