Dumt spørgsmål måske, men skal sætte osb og gips på væggene og panel i loftet..
Hvilket sætter jeg først og hvorfor?
Taknemmelig for hjælp!
Hvilket sætter jeg først og hvorfor?
Taknemmelig for hjælp!
Beginner80: hvad er det for forudsætninger?
Gammelt tag som skal paneles over, nygleset?
Mats_O: Hvad er det, der bliver svært at fastgøre?
zsimpey: Tilpasning? Er det et reelt problem, med panel har man vel tagliste.
Og det er vel ikke så svært at holde panelet mod væggen, så trække det ud 1-2 mm med hånden, og så fastgøre det.
Uanset om man sømmer i hånden, med sømpistol eller panelclips.
Jeg vil påstå, at det ikke spiller nogen rolle, hvad man tager først. Det afhænger af forudsætningerne.
Gammelt tag som skal paneles over, nygleset?
Mats_O: Hvad er det, der bliver svært at fastgøre?
zsimpey: Tilpasning? Er det et reelt problem, med panel har man vel tagliste.
Og det er vel ikke så svært at holde panelet mod væggen, så trække det ud 1-2 mm med hånden, og så fastgøre det.
Uanset om man sømmer i hånden, med sømpistol eller panelclips.
Jeg vil påstå, at det ikke spiller nogen rolle, hvad man tager først. Det afhænger af forudsætningerne.
Hvis loftet er omtrent færdig panel, ville jeg have ventet med det til sidst. Du skal vel ikke kun sætte OSB/gips op, du skal vel også spartle, slibe og tapetsere/male væggene. Der har du altid en risiko for at du beskadiger loftet under det arbejde.
Det er et nybyggeri, så der er ingen problemer med at fastgøre materialet. Tænkte om der fandtes nogen grundregel for, at man begynder med enten det ene eller andet først. Det er klart let at beskadige loftet, når man sliber, men det er nok lige så let at beskadige gipsen, hvis man skulle sætte loftet til sidst.
Nybyggeri her med...
Sætter sidste spredte panel op, efter at væggen er beklædt... mest på grund af beslutningsangst om præcis hvilken panelprofil det skal være....
Det kunne lige så godt have været omvendt... i mit tilfælde bliver der 1 cm åbenhed under gipset mod betonen og 1 cm åbenhed til det spredte panel, så bliver det næsten 250 cm loftshøjde med gulv og med nedhængt loft monteret.
(Og hvorfor lagerfører man ikke træfiberskiver i samme mål som gipsen findes... så havde man undgået strimler...)
Sætter sidste spredte panel op, efter at væggen er beklædt... mest på grund af beslutningsangst om præcis hvilken panelprofil det skal være....
Det kunne lige så godt have været omvendt... i mit tilfælde bliver der 1 cm åbenhed under gipset mod betonen og 1 cm åbenhed til det spredte panel, så bliver det næsten 250 cm loftshøjde med gulv og med nedhængt loft monteret.
(Og hvorfor lagerfører man ikke træfiberskiver i samme mål som gipsen findes... så havde man undgået strimler...)
Det er ikke lige så besværligt med tagpanel som med gips. Og hvis du mod forventning skader gipsen, er det muligt at reparere. Skader du tagpanelet, er det ødelagt.Beginner80 sagde:
Man kan gøre det på forskellige måder. Jeg er enig med JOW om, at forudsætninger styrer, samt lidt personlig tilbøjelighed selvfølgelig. 
Her bygges der også nyt.
Først glesede jeg under mellemsternelaget, så rejste jeg indervæggene.
Her havde jeg i den oprindelige plan tænkt at sætte OSB + 2500 mm gips (og etagehøjden var tilpasset, så hele pladerne ville passe) og så inderloft (i form af plader, som tyklo-fiber eller huntonit) og aller sidst lister mod loftet.
Men så pludselig ændrede vi os, og besluttede os for at droppe loftslisterne, men bare trække en lille fuge i loft-væg-vinklen, male hvidt lidt ned på væggen og så tapetsere op mod loftet, men lade ca 5 mm skønkant lysne lidt hvidt der mod loftsanslutningen.
Så måtte alt jo ændres, loftpladerne skulle sættes før OSB + gips, så klammer og ferkant derefter skjules af pladerne på væggene.
Så blev alle gipsplader pludselig 12 mm for lange.
Men nu er arbejdsrækkefølgen altså:
Glespanel.
Støtte vægge
Sæt loftet
OSB + gips på vægge
Fuge i loft-væg-vinklen
Male der
Tapetsere.
Her bygges der også nyt.
Først glesede jeg under mellemsternelaget, så rejste jeg indervæggene.
Her havde jeg i den oprindelige plan tænkt at sætte OSB + 2500 mm gips (og etagehøjden var tilpasset, så hele pladerne ville passe) og så inderloft (i form af plader, som tyklo-fiber eller huntonit) og aller sidst lister mod loftet.
Men så pludselig ændrede vi os, og besluttede os for at droppe loftslisterne, men bare trække en lille fuge i loft-væg-vinklen, male hvidt lidt ned på væggen og så tapetsere op mod loftet, men lade ca 5 mm skønkant lysne lidt hvidt der mod loftsanslutningen.
Så måtte alt jo ændres, loftpladerne skulle sættes før OSB + gips, så klammer og ferkant derefter skjules af pladerne på væggene.
Så blev alle gipsplader pludselig 12 mm for lange.
Men nu er arbejdsrækkefølgen altså:
Glespanel.
Støtte vægge
Sæt loftet
OSB + gips på vægge
Fuge i loft-væg-vinklen
Male der
Tapetsere.
Ja det skal det være. En cm spalte mod gulvet, men gerne to cm også. Så det også er plads til et trægulv (parket) med lidt bevægelsesmargen under gipspladen.JOW sagde:
Que
Hvad mener du, hvad for et bånd?
Ja nu forstår jeg.JOW sagde:
Ja de strimler føles på en måde ret unødvendige at lave, samt den ekstra lille kortlingsstykke, så der er noget at fastgøre strimlen i.
Jeg forstår heller ikke det mærkelige mål på 244cm, men jeg tror det har med gammel amerikansk standard at gøre, masoniten har jo samme mål.
1 inch er 25,4 mmMikael_L sagde:
1 fod er 12 inch
2440 / 25,4 = 96,06
96,06/12 = 8,005
Den anden vej bliver det 25,4*12*8 = 2438,4 hvilket jeg ville gætte på er det mål pladerne er ment til at have, men vi har formået at få producenterne til at runde det op til 2440, men ikke lykkedes at få dem til at ændre til 2500.
Nogen der har målt en plade?, de er måske 2438,4
Jeg skal finde mit lååååånga skydelære, og tjekke. 
Jeg kan tjekke med talmetern, en hel mm skal vel kunne detekteres. Spørgsmålet er vel, hvilken fugtighedskvote der er referencelængden ??
Det kan sikkert bevæge sig mindst en mm mellem 18% og 6% fugtighedskvote ...
Jeg kan tjekke med talmetern, en hel mm skal vel kunne detekteres. Spørgsmålet er vel, hvilken fugtighedskvote der er referencelængden ??
Det kan sikkert bevæge sig mindst en mm mellem 18% og 6% fugtighedskvote ...