Nu har jeg brug for alle de gode tips og idéer, I måtte have. Jeg har købt en hytte bygget i 70'erne, hvor 3 spær har sat sig. Dette er i det store rum i hytten, hvor spændvidden er ca. 5m. Indertaget hænger op til 5-6 cm.
Ja, ydertaget har også sat sig, selvfølgelig, se billeder, men jeg tænker, at det kan rettes op til det rigtige niveau, når vi lægger det nye tag.
Nu skal vi skifte taget og tænker derfor at forsøge at rette dette. Ifølge den tidligere ejer satte spærene sig nogle år efter, at hytten var bygget, og siden har det set ens ud.
Mit spørgsmål er så, idéen er at lægge regler på gulvet inde og stemme op indertaget, nogle tips at overveje? Tror I, at man skal forstærke spærene på en eller anden måde?
Jeg ville være super taknemmelig for alle tips og tanker!
Ja det bliver ny plade, ja altså ydertaget burde jo gå godt at justere til når man regner op det, altså stræbe op til rette niveau men hvordan får jeg fason på indertaget?
Nej sikker er jeg ikke, skal få lidt hjælp med det her om 2 uger men tænkte det ville være godt at få nogle tips her da vi vil have lidt knap med tid og hytten ligger 40 mil hjemmefra. Hvordan ser jeg om det er ydervæggen?
Selv ville jeg fuldstændig have ignoreret, hvis indertaget hænger lidt. Sådan ser det ud i næsten hvert eneste ældre hus. Men klør det i fingrene, kan du rive ned taget og rette det ud på samme måde, som du tænker at gøre med ydertaket!
Hvis jeg måler fra gulv til loft inde, er det 228cm de fleste steder, men midt i loftet hvor det hænger, er det 222cm, men hvis jeg måler ude ved vinduet ved samme tagstol, er det 227.5, dvs. det er som om det kun har sat sig i midten indeni.
Er det helt skørt at tænke sådan:
Lægge reglar over gulvet for at sprede vægten, stille stempler under de 3 spær hvor taget hænger, kappe "sideafstivere" på spær, derefter presse op til okay højde og derefter sømme nye sideafstivere på spæret, på den måde burde man vel kunne rette det værste nedhæng på loftet?
Ryd op på loftet, så du kan se, hvad du laver, tagspærene kan have skjulte samlinger i isoleringen, som er gledet fra hinanden.
I øvrigt lyder dit forslag godt.
Måske for få eller forkerte søm i tagspærene.
Rens isoleringen og tag flere billeder, så kan vi svare bedre.