Ville det fungere at i kældervægssammenhæng anvende loftprofiler i stedet for plade/metallægter? Det ville betyde, at det vel efterligner, hvordan det fungerer med sømmelægter og yderpanel.
Rummets samtlige vægge, der er mod jord/yderside, er allerede støbt og pudset. Det jeg ønsker at gøre, er at gøre væggene, der vender mod kælderens øvrige rum (altså indvendige vægge mod andre rum only) lidt pænere med høvlet profil.
Min plan er altså at montere en loftprofil mod de eksisterende vægge (beton). På disse sætter jeg en slags plade, der giver lidt ekstra støtte og stabilitet ved evt. fastgørelse fremover, og på disse plader en høvlet profil.
Loftprofiler ville betyde nogle cm mindre på væggene, og nogle kroner mindre. Har nogen erfaring med at anvende loftprofil på denne måde?
Undskylder på forhånd, hvis jeg gentager et almindeligt spørgsmål.
De to side dybder/"L-formen" tolererer et skruehoved på en universalskrue, som er 4.5x60, så bliver det stramt. Snakkede med en snedker, der tidligere har arbejdet meget med netop plade og beton, murværk etc., og vi var enige om, at en plugforankring åbenbart bliver bedst, og at det antageligt bliver til at trikse lidt med plugstørrelse. En skrue på 4.5 griber i og ekspanderer lidt i en 8-plug. Jeg har købt forskellige universalplugge for at have valgmuligheder, med dim på 6 respektive 8.
Tagprofilerne skæres ned til ca. 220 cm længde og skrues fast, CC 60. Tænker sætte 4-5 skruer på hver side af hver tagprofil.
Skriver antageligt igen, når det er tid til at sætte krydsfiner + hvilken spont jeg nu vælger at beklæde det med.
Det blev meget, meget godt. Jeg satte plywood med forholdsvis tætte skruer lavet til fastgørelse mod metal, måske cc20-30, mod dem. Derefter bankede jeg bare på råspont. Sidder supersikkert, og det overlevede flere hængtests, hvor jeg tog fat i kanten og lod kroppens vægt belaste fastgørelserne. Vil nok gøre sådan i resten af huset, hvor jeg skal have træ mod væggene. Var hverken særligt dyrt eller kompliceret. Bare lidt småtteri.
Tænkte bare sige tak for idéen! Efter at jeg havde revet den klassiske gulnede 70/80tals fyrretræspanel (samt indvendig plastfolie og isolering) i den gamle pejsestue blev det dette koncept.
Bag panelet var der ingen udtalt skimmel men tydelig lugt af mikrobiel vækst. Bestemte mig for ikke at sætte noget organisk materiale overhovedet. Det har fungeret fremragende, meget tilfreds! Stabil konstruktion uden loft- og gulvregel.
Jeg tog sekundærregler/hatprofiler med 25mm højde. Jeg lejede en sømpistol (Hilti BX3 i mit tilfælde), fastgørelse direkte i væggen med magasinerede betonsøm (24mm), CC45cm. Pistolens mundstykke og sømmene passer perfekt til de smalle sider af reglen, som sidder mod væggen. Sømmene er dyre, men har man brug for mange (som mig), er det bedre at bestille en større mængde fra udlandet (forskel på næsten 5sek pr. skud i mit tilfælde). Jeg brugte 5-6 skud pr. side af reglen, altså 10-12 søm pr. regel (220cm).
Satte derefter minerit/cembrit/swiss pearl multiforce fibercementplader 12mm 90cm med 2cm ventilationsspalte mod gulvet og loftet (lister følger snart). Pladerne sidder på den brede flade af reglen, som er ca. 42mm bred. Eftersom skruerne i pladen skal placeres med mindst 12mm afstand fra kanten, har man lidt marginer, men man MÅ måle CC-afstanden meget nøjagtig for ikke at beskadige kanten samtidig med korrekt fastgørelse i reglen. Malede derefter med silikatmaling.
Et problem at tænke på (hvis man kun bruger enkeltskiver) er, at man kan få problemer med dåser til elinstallationer (mtp dybde og afstand til væggen). De ”almindelige” er for høje, men der findes dåser med højde 38mm, som jeg limede med konstruktionslim i pladen. Bliver det fibercement, er en diamantborekrone varmt anbefalet, hvis der bliver mange huller😉.
Tænkte bare sige tak for ideen! Efter at jeg havde revet den klassiske gulnede 70/80-tals fyrretræspanel (samt indvendig plastfolie og isolering) i det gamle kælderrum blev det dette koncept.
Bag panelet var der ingen udtalt skimmel, men en tydelig lugt af mikrobiologisk vækst. Jeg besluttede mig for ikke at sætte noget organisk materiale op overhovedet.. Det har fungeret fremragende, meget tilfreds! stabil konstruktion uden loft- og gulvregel.
Jeg tog sekundærregler/hatprofiler med 25mm højde. Jeg lejede en sømpistol (Hilti BX3 i mit tilfælde), fastgørelse direkte i væggen med magasinerede betonnegler (24mm), CC45cm. Pistolens mundstykke og neglerne passer perfekt til de smalle sider af reglen, der sidder mod væggen. Neglerne er dyre, men hvis man har brug for mange (som jeg), er det bedre at bestille en større mængde i udlandet (forskel på næsten 5 kr. pr. skud i mit tilfælde). Jeg brugte 5-6 skud pr. side af reglen, altså 10-12 negler pr. regel (220cm).
Satte derefter minerit/cembrit/swiss pearl multiforce fibercementplader 12mm 90cm med 2cm ventilationsspalte mod gulvet og loftet (lister følger snart). Pladerne sidder på den brede flade af reglen, som er ca. 42mm bred. Da skruerne i pladen skal placeres med mindst 12mm afstand fra kanten, har man lidt marginer, men man SKAL måle CC afstanden meget omhyggeligt for ikke at beskadige kanten samtidig med korrekt fastgørelse i reglen. Malede derefter med silikatmaling.
Et problem at tænke på (hvis man kun bruger enkeltskiver) er, at man kan få problemer med el-dåser (mtp dybden og afstanden til væggen). De "almindelige" er for høje, men der findes dåser med en højde på 38mm, som jeg limede med konstruktionslim i pladen. Bliver det fibercement, er en diamant-hulsav varmt anbefalet, hvis der bliver mange huller😉.
[billede][billede]
[billede]
Flot som bare pokker, og sjovt at se, at det kunne hjælpe så langt frem i tiden også - så er tråden en succes!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.