Hej,

Har alvorlige overvejelser om at demontere et tømmerhus, for derefter at sætte huset sammen uden at det bliver "plockepinn" ud af det hele. Hvordan gør jeg så???

Er der nogen med erfaring inden for dette område på siden?

Takker for alle indlæg

Jeg har flyttet et par mindre bjælkehuse, men princippet er det samme for alle huse.
1. Fotografér ALT
2. Mærk bjælkerne med både omgang og side (for eksempel A1, B1, C1, D1 for omgang 1, A2, B2, C2:1, C2:2, D2 (hvis der for eksempel sidder en dør på side C))
Mærk også indervægge, hvis disse er i tømmer. Hvis du har "rigtigt" gulv, mærk dette op, hvis du skal bevare døre og vinduer osv., så mærk dem også op, og så videre og så videre. Opmarkeringen sker enten direkte på bjælkerne med blyant eller kniv. Et tip er ellers at mærke op på vådrumsgulvsstykker og sømme dem fast i endetræet (2 på hver bjælke, så der altid er en backup tilbage)
Når ALT er opmærket, dobbeltjek, dobbeltjek og dobbeltjek samt fotografér og dokumentér. Husk at mærke op i hvilken retning bjælkerne sad (i de tilfælde, hvor det er muligt at sætte forkert). Jeg glemte dette en gang. Desværre var det tagåsen, jeg havde glemt at mærke op, så jeg blev nødt til at tage den ned, ændre retning og løfte den op igen.... :P
Egentlig er det enkelt at flytte en bjælkeramme, men det er tungt, så en skovmaskine eller en lille kran kan være på sin plads.
Tidsaspektet: En ren ramme på 30-40 m2 uden indervægge mærkede vi op og flyttede på en dag (2 personer og en 4-hjuling)
/

• Synes
yaesomi
  • Laddar…
H henrik_R sagde:
Jeg har flyttet et par mindre tømmerhuse, men princippet er det samme for alle huse.
1. Fotografer ALT
2. Mærk op bjælkerne med både omgang og side (for eksempel A1, B1, C1, D1 for omgang 1, A2, B2, C2:1, C2:2, D2 (hvis der for eksempel er en dør på side C))
Mærk også op indervægge, hvis disse er tømrede. Hvis du har "rigtigt" gulv, mærk dette op, hvis du skal beholde døre og vinduer osv. mærk dem op, og så videre og så videre. Opmærkning sker enten direkte på bjælkerne med blyant eller kniv. Et tip er ellers at mærke op på vådrumsgulvsbiter og sømme disse fast i endetræet (2 på hver bjælke, så en backup altid findes)
Når ALT er mærket op, dobbeltcheck, dobbeltcheck og dobbeltcheck samt fotografere og dokumentere. Husk at mærke op i hvilken retning bjælkerne sad (i de tilfælde det går at sætte forkert). Jeg glemte dette på et tidspunkt. Desværre var det tagryggen, som jeg havde glemt at mærke op, hvorfor jeg måtte tage den ned, bytte retning og løfte op igen.... :p
Egentlig er det enkelt at flytte en tømmerkonstruktion, men det er tungt, så en skovtraktor eller lille kran kan være på sin plads.
Tidsaspektet: En ren konstruktion på 30-40 m2 uden indervægge mærkede vi op og flyttede på en dag (2 personer og en 4-hjuling)
/
H
Hej Henrik! Jeg skulle flytte et 40 kvm torp kender du nogen eller kan du hjælpe mig, det ligger i Stockholm. Vil gerne redde en smuk torp og er klar til at sætte i gang men har brug for at hyre en ekspert tak på forhånd
Venlig hilsen

Y yaesomi sagde:
Hej Henrik! Jeg skulle flytte et 40 kvm torp kender du nogen eller kan du hjælpe mig, det ligger i Stockholm. Vil gerne redde et smukt torp og er klar til at sætte fart men har brug for at hyre en ekspert tak på forhånd
Mvh
Henrik har ikke været aktiv i 15 år, så du skal nok ikke forvente noget svar nu....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.