Hej
Vi skal bygge et udendørs rum på ca. 3.3x4.3m. 2 støttepunkter. Belastningstilfælde 0.6kN/m2

Når jeg beregner tagbjælkerne med Moelvens beregningsprogram, får jeg et helt andet svar i Beijers dimensioneringsprogram.

Moelven giver ved 10mm nedbøjning Limtræ 90x270, mens Beijer viser LT 90x405.

Det er jo en utrolig stor forskel! Hvad kan det skyldes???? :eek:
Hvilket program viser korrekt??

Senest redigeret:
K
Er det fire meter mellem støtterne, eller er rummet den anden vej? Bejiers virker helt off synes jeg uanset..

Synes at 42x180 lyder lidt spinkelt, men det er et ret lille udestue...

Det er 4,2m mellem centrum stolperne. Jeg er enig med 4,2x80 lyder lidt, men 90x405 er jo horribelt stort. Hvordan kan der være sådan en stor forskel, er spørgsmålet... og det ser jo ud som om begge har fejl...

flyttet fra el

/moderator

Kør med almindelige 45x195 reglar i stedet for limtræ, så bliver det mere end halvdelen så billigt.
En tilstrækkelig dimension til 4,2m spændvidde påstår jeg uden at bruge nogle spidsfindige tabeller og teoretiske udregninger.

tak moderatoren:)

Udestuens tag vil være plade, pap, spontet træ, isoleret, gips og indbyggede vinduer. 45x170 bjælker. cc60
Vi bor ved kysten ca. 200m fra havet, så det blæser kraftigt her. 45x190 føles lidt risikabelt, da hele langsiden består af glaspartier. Tør ikke tage chancen...

rettelse Moleven giver LT 90 x270mm, jeg kører på den

Kravet på maksimal nedbøjning anvender man kun på bjælkelag, ikke tagkonstruktioner. Er man ikke kyndig i styrkelære skal man nok tage det forsigtigt med beregningsprogrammer, det er bedre at konsultere en sagkyndig. At overhovedet anvende limtræ i dette tilfælde føles overdrevet. Jeg tror, at selv 45x195 er overdimensioneret, lidt afhængigt af taghældningen. Snelast i Bohuslän er kun 150 kg per kvm. Derimod er det vigtigt, at konstruktionen bliver stabil, hvilket ikke er det samme. Stolpekonstruktioner uden plader kræver altid en form for diagonaler. Ordentlige fastgørelser er også vigtige.

Tak for input. Beregningsprogrammerne er jo nemme at udfylde, det er næppe muligt at gøre forkert. Men som du skriver, det bedste er at spørge snedker/Ulf

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.