Hej,
Jeg bygger pergola med skærmtag (korrugeret plast) og har nogle overvejelser om, hvordan jeg skal løse tagdelen.
Gulvet (træterrasse) er stort set allerede færdigt, og jeg har 2 stolper, som den ene side af gulvet (og senere taget) skal hvile på.
Den anden side skal hvile på en bjælke fastgjort til en eksisterende bygning.
Der er ca. 3 m mellem stolperne og ca. 3 meter fra stolperne til væggen, dvs. omtrent en kvadrat på 3x3 m.
Problemet med taget er, at der er ret lav taghøjde, dels fordi taget på bygningen, som pergolaen skal fastgøres til, er ret lavt (ca. 2.25 fra terrassen), men dels fordi der sidder en vindplade (navn?) på ca. 10 cm, som jeg vil fælde under den korrugerede plast. Dette gør, at "toppen" af taget ikke burde ligge højere end 2.15m.
Traditionelt set ville man sætte en bjælke (45x145?) på stolperne og derefter lægge tagbjælkerne (45x145?) ovenpå den, men så kommer bjælken til at være 2.25 - 0.1 - 0.145 - 0.145 = 1.86 m, og det vil være lidt i vejen, når man går der.
Så jeg ville gerne have, at hele tagbjælkekonstruktionen inklusive bjælken blev 145 tyk.
Jeg ser derfor 2 alternativer, hvor man kan have bjælken på den højere højde og vil gerne vide, hvad I synes om dem, eller om det kan løses på en anden måde.
- Sætte bjælkesko på bjælken for at fastgøre tagbjælkerne i samme højde. Det skulle (?) blive stabilt, men måske ikke så pænt med bjælkeskoene synlige.
Kan man sætte bjælkeskoene "op-og-ned", så hælen ikke ses? Måske med et par ekstra ankerskruer?
Derefter tænkte jeg eventuelt at fortsætte taget på den anden side af bjælken, ca. 30 cm, antager, at det ville være det samme med bjælkesko der?
- "Fælde ind" tagbjælkerne i bjælken ved hjælp af half-and-half-fugen. Jeg forstår, at det påvirker bæreevnen i bjælkerne, når man halverer tykkelsen (selvom kun i fugen), men tænkte, at man måske kan forstærke lige ved fugerne med bolte, og bjælken forstærkes af hulplader?
Jeg havde tænkt at køre 60cc på tagbjælkerne.
Ville det være nok med 45x120 som tagbjælker?
Hvis ikke, ville det være nok med dobbelt 45x120 sammenlimede?
Håber, at jeg gør mig forståelig, ellers må I sige til!
Mvh
Christian