Skal montere en Hörmann loftskyddeport med motor, og overvejer monteringen i loftet. Har enkeltgips og bagved det 28x70 letpanel cc30.
Tør man bruge Molly eller skal man bruge træstykker, som man fastgør mod letpanelet på de steder, hvor monteringene bliver midt på gipsen?
Var ved at montere porten i går, tjekkede og sørgede for, at alt var i vatter. Konstaterede, at gulvet hælder en hel del, forskellen er 18 mm fra venstre til højre side. Så vi afventede med monteringen. Hvor følsomt er det egentlig?? Nu er det jo en ret blød liste, der går mod gulvet, men kan den kompensere så meget?
Til sagen hører, at pladen er helt ny støbt for ca. 2 år siden, jeg hyrede en entreprenør netop for at det skulle blive korrekt med fald og sådant. Er det værd at ringe og spørge, om de kan komme og udbedre det?
Klart du skal fastgøre i glesen eller hellere spær som KOW sagde. Beslagene kan rimeligvis flyttes så de passer. 18mm på typ 2,5m er jo meget. Det skal være i vater ellers tætnes porten ikke. Kan det slibes ned eller sidder der kantjern?
Har nu været i kontakt med bygherren, der støbte pladen, har påtalt at de skal komme og udbedre. Han har nævnt nogle løsninger, der føles lidt tvivlsomme, fx at skære lidt i en af vægskinnerne. Han sagde i hvert fald, at det ikke går at bare spartle, for det vil ikke holde til kombinationen kulde og kørsel med bil.
Men hvor langt kan man stå på sin ret i sådan en situation? Jeg vil jo have, at det er lige, det fungerer måske alligevel, men har jeg nu betalt for at få støbt pladen, så er det vel det mindste, man kan kræve, at det er lige?
Jeg har tænkt mig at foreslå, at de hugger en del af pladen op (halvvejs ned) og lidt i området omkring, borer søm fast i den gamle plade, og derefter laver en påstøbning, så det bliver lige og desuden får fald. Eventuelt måske støbe et rør ned lige dér, hvor det nederste portblad går ned mod pladen. Kunne det være en løsning?
Alternativet at bare slibe ned føles som om, der er risiko for, at man måske får problemer med bagfald og/eller vandansamling nærmest porten?
Må absolut ikke kappe i vægskenene.
Har du en vinkelbeslag på forkanten af den støbte sål?
Når den er rigtigt monteret, klemmes listen ikke så meget sammen på en Hörmann, så i vater skal forkanten være der, hvor listen møder betonen.
Og som sagt, 18mm er for meget!
Kan lægge op billede senere i dag. Jo, der findes en vinkelskinne, men den er jo på linje med ydersiden af væggen, og porten vil jo blive monteret, så den er på indersiden af væggen, så at sige. Jo, det føles som om, det bare bliver dumt at begynde at skære i vægskinnerne. Men nu har jeg tænkt mig at sige, at de skal komme og udbedre det uden, at jeg skal betale for det. Det burde man vel kunne sige? Kan også nævne, at jeg sagde til dem, der var og støbte, at jeg ville montere en skydeport på indersiden af ydervægge, det føles som, at de da burde have været opmærksomme på det og sørget for, at det blev lige. Selvfølgelig kan alle jo lave fejl, sådan noget sker, men så må de komme og rette op på det uden bøvl. Plejer at forsøge at føre en almindelig samtale, men jeg vil råbe op, hvis det er nødvendigt. Jeg kan ikke lide at skændes, men hvis man er nødt til det, så er man nødt til det...
Sådan, nu er porten på plads. Byggevirksomheden var og sleb ned, så det ville være muligt at montere porten. Det var ikke specielt svært at montere selv, bare man tager det roligt og er omhyggelig. Nu mangler det bare at skære den sidste panel væk og beklæde åbningen samt lidt belysning, men det får blive til sommeren. Lidt billeder