Er ved at udvide huset og vil have et vaskerum samt bagindgang i den nye del. Fundamentet er en støbt plade. I vaskerummet vil der være vaskemaskine, håndvask og en varmepumpe, fordelerskab for gulvvarme og fordelerskab for brugsvand indbygget i væggen, og der er gulvafløb, hvor der skal være lokal fald. Jeg vil gerne beholde betonen som overflade. Branche-reglerne siger dog, at jeg skal have tætningslag på gulvet og nogle cm op ad væggen. Kan man slibe og lakere betongulvet, lægge en strimmel med tætningslag på væggen og derefter en sokkel på? Forslag til andre løsninger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Branchereglerne er udformet af virksomheder, der ønsker at sælge maksimalt med fliser og klinker, de har ingen formel status. Det, der gælder, er BBR (Boverkets Bygningsregler). Ifølge BBR skal man have vandtæt lag af to grunde. 1) for at forhindre at vand løber ind i et andet rum og 2) for at forhindre at den omgivende konstruktion (dvs. væggene i denne sammenhæng) tager skade. I det sidste tilfælde afhænger risikoen primært af, hvilket materiale væggene er bygget af. Er væggene murede og der ikke er tilstødende rum, kan du se bort fra et vandtæt lag. Er det trævægge, kræves en form for vandtæt lag. Hvordan forbindelsen mellem gulv og væg udføres afhænger af, hvilken metode du bruger. Det nemmeste er at bruge en heldrænet plastikmåtte, der trækkes op på væggene.
Ok, min fejl, men. Det er trævægge, og der er tilstødende rum. Måtte er ikke aktuelt. Jeg vil som sagt have betongulvet som overflade, og spørgsmålet var, om man kan slibe og lakere gulvet, lægge tæthedsbarriere 5-10 cm op på væggen og derefter have en slags sokkel. Måske udtrykte jeg mig uklart, spørgsmålet om andre forslag til løsninger var altså, hvordan man skal løse tæthedsbarrieren (og samlingen mellem gulv og væg) men stadig have beton som overflade på gulvet.J justusandersson sagde:Branchebestemmelserne er udformet af virksomheder, der ønsker at sælge maksimalt med fliser og klinker, de har ingen formel status. Det, der gælder, er BBR (Bygningsreglement). Ifølge BBR skal man have tæthedsbarrierer af to grunde. 1) for at forhindre, at vand løber ind i et andet rum og 2) for at forhindre, at den omkringliggende konstruktion (dvs. væggene i denne sammenhæng) tager skade. I det sidste tilfælde afhænger risikoen primært af, hvilket materiale væggene er bygget af. Er væggene murede, og der ikke er tilstødende rum, kan du undlade tæthedsbarriere. Er det trævægge, er en form for tæthedsbarriere nødvendig. Hvordan tilslutningen mellem gulv og væg udføres, afhænger af den metode, du bruger. Det enkleste er at bruge en helsvejset plastikmåtte, der trækkes op på væggene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En løsning på det er at først lave en isolering mellem betonkantens yderkant og væggens sokkel og derefter lægge et tyndt pudslag på gulvet, som skjuler dele af isoleringen. Betonen kan gøres vandtæt med særlige midler. Et alternativ er at først lægge en heldækkende plasmatte af passende kvalitet over hele gulvet, trukket op på soklerne, og derefter støbe en tynd betonplade ovenpå det. Forstærker du betonen med en passende form for net, kan du lave den så tynd som 40 mm.
Venligt af dig at svare, men som sagt vil jeg have betonpladen som overflade, ingen måtte på, ingen puds på, det ødelægger jo lidt hele æstetikken med en flot slebet beton....J justusandersson sagde:En løsning på det er at først lave en isolering mellem betonens yderkant og væggens sokkel og derefter lægge et tyndt pudslag på gulvet, der skjuler dele af isoleringen. Betonen kan gøres vandtæt med særlige midler. Et alternativ er at først lægge en helsvejset plastmåtte af passende kvalitet over hele gulvet, trukken op på soklerne, og derefter støbe en tynd betonplade ovenpå det. Armerer du betonen med en passende form for net kan du gøre den så tynd som 40 mm.
jeg vil nok gøre sådan, at jeg lader gipsen slutte et par cm over gulvet og trykker en fed silikonefuge under gipskanten og derefter en sokkel udenpå.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det tror jeg ikke bliver tæt i længden. Opfylder næppe heller kravene i BBR. Eneste måde at opnå det du vil, er at lave tætningslaget først, ordentligt trukket op ad siderne, og derefter støbe pladen.
Jeg står overfor præcis det samme dilemma som dig!J j.e.o sagde:snilt at du svarer, men som sagt så vil jeg have betonpladen som overflade, ingen tæppe på, ingen puds på, det fjerner jo lidt hele æstetikken med en flot slebet beton....
kommer nok til at gøre således, at jeg lader gipsen slutte et par cm over gulvet og trykker en fed silikonfuge ind under gipskanten og derefter en sokkel udenfor
Hvad endte du med for en løsning til sidst?
Elektronikgal
· Västra Götaland
· 671 indlæg
Du kan jo udføre tætningslaget og derefter støbe en betonkage på dette, som bliver færdigt overfladelag, så opfylder du kravene.
Jeg efterlod en spalte fra betonets gulv op til pladerne og pressede en vanvittig mængde silikone ind, derefter en sokkel udenpå det. Betonen sleb jeg og behandlede med nogen stenpolish som ikke er diffusionstæt. Aftalte dette med min KA og han så ingen store problemer med det.hoffret sagde:
Jeg er også inde på noget lignende. Vi skal støbe i januar, når vejret tillader det. Hvis man ser bort fra BBR, så rent praktisk burde det jo ikke være noget problem. Enten gøre som du har gjort, eller alternativt lime en metallist mod gulvet, tætte og derefter sokkel udenpå det. Hvis der bliver en ordentlig oversvømmelse, er det jo alligevel tærsklerne, der er de svageste punkter.J j.e.o sagde:
Men det er vel netop, hvad KA og BBR siger, der kan sætte en stopper for det.
Klik her for at svare
