3,891 læst ·
2 svar
4k læst
2 svar
tætning mellem sten og beton i kartoffelkælder
Hej! Har et over 100 år gammelt hus (en gård) med torpargrund, i det ene hjørne er der en kælder på ca. 16 kvm med betonggulv og stenvægge. Gulvet er sandsynligvis støbt direkte på jorden, og lidt fugt vandrer op gennem gulvet, hvilket nok er meningen, da vi tror, det er en kartoffelkælder. I revnen mellem gulv og væg (sten og beton) kommer der dog meget vand ind ved vådt vejr, og næsten hele gulvet bliver ordentligt vådt. Der er også et par huller i betongulvet, hvor der kommer vand op. Jeg har smidt lidt almindelig fin cement i revnerne og i hullerne, hvilket ser ud til at hjælpe en del, men der kommer stadig vand ind. Væggene er for nylig drænet fra ydersiden, så vandet må vel presses ind nedefra. Kælderen behøver ikke at blive helt tør, men de store lækager vil jeg gerne af med.
Ønsker tips til, hvad man kan tætne med, som er bedre end almindelig cement? Har læst lidt andre tråde om tilsætningsstoffer og vandfast beton mm., men har ikke kunnet finde ud af, hvad der er bedst for mig, og man vil jo helst gøre det rigtigt fra starten af.
Ønsker tips til, hvad man kan tætne med, som er bedre end almindelig cement? Har læst lidt andre tråde om tilsætningsstoffer og vandfast beton mm., men har ikke kunnet finde ud af, hvad der er bedst for mig, og man vil jo helst gøre det rigtigt fra starten af.
Hvis det er drænet rundt om og vand kommer op nedefra, så ville jeg overveje et pumpehul.
Inden det ville jeg have stillet mig følgende spørgsmål:
Ligger det under grundvandsspejlet eller hvorfor kan jorden ikke optage vandet?
Er dræningen korrekt udført?
Inden det ville jeg have stillet mig følgende spørgsmål:
Ligger det under grundvandsspejlet eller hvorfor kan jorden ikke optage vandet?
Er dræningen korrekt udført?
Hej og tak for svaret!
Grundvandsniveauet er ikke noget, som dræningsfirmaet har nævnt, men de sagde, at vand eventuelt kan løbe langs bjerget, som kan gå under huset. Dræningen går et godt stykke under gulvet, og væggen er blevet tør, så den ser ud til at fungere, men det er jo svært at vide. De foreslog, at man eventuelt skulle fjerne gulvet og lægge kapillarbrydende lag og derefter støbe nyt gulv.
Torpargrunden ligger betydeligt højere oppe, og der ser ikke ud til at være nogen fugtproblemer der, og fugten i kælderen kan jeg kontrollere med affugter indtil videre. Men hvis jeg på en enkel måde kunne fjerne en del fugt, så affugteren ikke skal køre hele tiden, ville meget være vundet, og der er 100 andre ting, der skal gøres på huset, så jeg leder efter en kortsigtet løsning. Derfor undrer jeg mig over, hvordan man enkelt tætnes mellem gulv og væg?
Grundvandsniveauet er ikke noget, som dræningsfirmaet har nævnt, men de sagde, at vand eventuelt kan løbe langs bjerget, som kan gå under huset. Dræningen går et godt stykke under gulvet, og væggen er blevet tør, så den ser ud til at fungere, men det er jo svært at vide. De foreslog, at man eventuelt skulle fjerne gulvet og lægge kapillarbrydende lag og derefter støbe nyt gulv.
Torpargrunden ligger betydeligt højere oppe, og der ser ikke ud til at være nogen fugtproblemer der, og fugten i kælderen kan jeg kontrollere med affugter indtil videre. Men hvis jeg på en enkel måde kunne fjerne en del fugt, så affugteren ikke skal køre hele tiden, ville meget være vundet, og der er 100 andre ting, der skal gøres på huset, så jeg leder efter en kortsigtet løsning. Derfor undrer jeg mig over, hvordan man enkelt tætnes mellem gulv og væg?
Klik her for at svare