Hejsa! Jeg har renoveret lidt derhjemme, malet vægge mm, og jeg skal også skifte gulv- og loftlister. Men jeg overvejer, om jeg skulle tage og fylde hullerne mellem væggen og loftet, nu når jeg alligevel har listerne taget ned overalt. Det er ikke gipsvægge, men en form for plade, man brugte dengang i 70'erne, og den gik ikke helt op.
Årsagen til, at jeg vil tætne, er jo delvist på grund af lyd mellem rummene, men også for måske at forhindre edderkopper mm i at krybe frem fra væggen og loftet/taget. Billedet viser, hvordan det ser ud et sted, men nogle andre steder er der en lidt større sprække.
Jeg tænker, at det er jo nu, jeg har chancen, når jeg så har slået loftlisten op, vil den jo nok ikke komme ned lige foreløbig.
Hvad anbefaler I, at jeg fylder hullet med? Almindelig skum? Eller der findes jo sådan noget easy filler, som man måske kan spartle i mellem.
På nogle steder er der en meget lille sprække, så der kan man måske bruge almindelig akrylfuge?
Tak!
Årsagen til, at jeg vil tætne, er jo delvist på grund af lyd mellem rummene, men også for måske at forhindre edderkopper mm i at krybe frem fra væggen og loftet/taget. Billedet viser, hvordan det ser ud et sted, men nogle andre steder er der en lidt større sprække.
Jeg tænker, at det er jo nu, jeg har chancen, når jeg så har slået loftlisten op, vil den jo nok ikke komme ned lige foreløbig.
Hvad anbefaler I, at jeg fylder hullet med? Almindelig skum? Eller der findes jo sådan noget easy filler, som man måske kan spartle i mellem.
På nogle steder er der en meget lille sprække, så der kan man måske bruge almindelig akrylfuge?
Tak!
Lidt svært at afgøre hvor stor sprækken er egentlig?
10-15 cm?!
I glipa mellem tag og væg? Det lyder ikke sandsynligt. 10-15 mm ville være mere normalt.
Jeg synes du skal glemme alt hvad fugemasse og skum hedder, og bruge almindelig drevremsa. Findes i lin, hvilket er betydeligt mere behageligt at arbejde med end almindelig glasuld. Dog dyrere.
I glipa mellem tag og væg? Det lyder ikke sandsynligt. 10-15 mm ville være mere normalt.
Jeg synes du skal glemme alt hvad fugemasse og skum hedder, og bruge almindelig drevremsa. Findes i lin, hvilket er betydeligt mere behageligt at arbejde med end almindelig glasuld. Dog dyrere.
Ja, det gik lidt galt derOldboy sagde:
Ah ok, men ja det lyder jo som en god idé, let at pille isoleringen/fugeremsen ind der i mellemrummet, så det bliver isoleret for lyd mm. Men en anden tanke, jeg havde, var netop at tætne for edderkopper mm, men de finder måske alligevel vej i ældre huse
Findes ingen edderkopper, der kan komme igennem en korrekt udført forsegling, og jo bedre pakket forseglingen er, desto bedre stopper det lyd.
For smalle sprækker er en 50-100 mm bred spartel med afrundede kanter nyttig.
For smalle sprækker er en 50-100 mm bred spartel med afrundede kanter nyttig.
Jeg havde fyldt sprækken med biltemas stenlim og spartlet med onestrike.G MrGlad8 sagde:Hejsa! Jeg har renoveret lidt derhjemme, malet vægge mm og jeg skal også skifte gulv- og loftliste.
Men så overvejer jeg, om jeg skulle tage og fylde hullerne mellem væggen og loftet, når jeg alligevel har listerne væk overalt. Det er ikke gipsvægge, men en eller anden form for plade, man brugte dengang i 70'erne, og den gik ikke helt op.
Grunden til at jeg vil tætne er jo delvis på grund af lyd mellem rummene, men også så man måske forhindrer edderkopper mm i at kravle frem fra væggen og loftet/loftet.
Billedet viser, hvordan det ser ud et sted, men nogle andre steder er der lidt større sprækker.
Jeg tænker, at det er jo nu jeg har chancen, når jeg så har slået loftlisten op, bliver den nok ikke taget ned i den nærmeste fremtid.
Hvad anbefaler I, at jeg fylder hullet med? Almindelig fugemasse? Eller der findes jo sådan noget easy filler, som man måske kan spartle i mellemrummet?
Nogle steder er der en meget lille sprække, så der kan man måske bruge almindelig akrylfugemasse?
Tak!
fungerer til alt
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Fugeskum skal aldrig anvendes ved lydisolering. Bunde liste og blød fuge, der ikke hærder, er det bedste her. Ved konstruktioner uden bevægelser gipsbruk.
Ok tak for info! Jo lister skal jeg have, men det bliver jo vel ikke så tæt? Og det føles dumt at have en så stor åbning bag listen, som jeg vel lige så godt kan lukke nu, når jeg har chancen? Netop for lyd, insekter mm?Peter2400 sagde:
Ah ok! Tak!Björn Melander sagde:
Men så er de der "one strike" måske gode? Det ser ud til at forblive blødt, hvad jeg kan læse mig til, og let at spartle på fra bøtten?
Men Bottningslist er et rundt skum-lignende produkt? Bliver det ikke svært at få på plads der i sprækken? Fungerer Drivremsa + one strike spartel ikke?
Men så er det måske en god løsning at bruge drevstrimmel i sprækken og så noget blød spartel? Typ One Strike som Peter gav råd om?Oldboy sagde:
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Kender ikke til Onrstrike, men hvis det er en letspartel, er det ikke så effektivt. Så er det meget bedre med gipsmørtel. Den eneste funktion, en bagstopliste / tæt pakket drev har ved blødforsegling, er for at fugemassen ikke skal kollapse over tid.