Hej, jeg har brug for nogle tips om fremgangsmåder og materialevalg.

Jeg har en betonbalkon over indgangen. Sagen er, at ejeren har malet både oversiden og undersiden af balkonen med en tæt maling, så malingen har skallet af i store stykker, som falder af og så forfærdeligt ud. Nu har jeg gået på oversiden og undersiden af balkonen med en diamantssliper og fjernet malingen.

Min tanke er at male undersiden af balkonen med en mineralmaling (silikatmaling) men jeg vil lægge klinker ovenpå balkonen og en tanke som så slog mig, hvorfor ikke lægge en tæt membran (dug) på oversiden og så klinker på samme måde som da vi lavede badeværelset. Så ville vi forhindre, at fugt trænger ind i betonpladen ovenfra men tillader, at pladen ånder ved at have silikatmaling på undersiden.

Virker det er det godt? Hvis ja - hvilke tætningsmasser og dug anbefales (skal fungere udendørs)?

Mvh
Fred

Interessant! Jeg vil absolut læse PDF'en igennem. Jeg har i dag en kantplade rundt om balkonen, som er bøjet ned rundt om balkonens ydersider, og jeg har en god hældning på oversiden, så dette ser ud til at kunne fungere godt.

Tak for tippet om Ardex 8+9. Jeg læser fra Ardex produktblad: "ARDEX 8+9 kan også anvendes udendørs som beskyttelse mod indtrængende fugt på f.eks. terrasser, altaner og balkoner". Jeg har læst om andre lignende produkter, og de siger, at deres produkter ikke klarer udendørsmiljøet, og Ardex angiver ingen temperaturskala. Er der nogen, der er mere indviet, mellem hvilke temperaturer kan Ardex anvendes udendørs?

J
Hvordan blev din altan så her et par år senere?

Jeg gjorde ifølge det jeg skrev ovenfor, og det blev meget godt! Har ikke haft nogle problemer, siden jeg gjorde det.

• Synes
Magnus Hagdahl og 1 anden
  • Laddar…
J
Tak så meget for den feedback! Dit resultat skal absolut tages i betragtning, når det gælder vores balkon.

Blev det Ardex 8+9 også?

nino nino sagde:
Blev det Ardex 8+9 också?
Hvis du spørger mig, så er svaret ja. Det var meget nemt at påføre og blev til et ordentligt gummilignende lag.

• Synes
nino
  • Laddar…
F fridde sagde:
Om du frågar mig så är svaret ja. Det var meget nemt at lægge på og blev et ordentligt gummilignende lag.
Er på G til at gøre det samme arbejde og har et spørgsmål: hvad valgte du for slags plade i forkanten på altanen?

Jeg gjorde på en lignende måde:
- Sleb hele oversiden og undersiden med diamantslib for at fjerne gammel maling og jævne ud
- Flydespartlede altanen jævn med fald udad
- Kantplade rundt om hele altanen (eksisterende kantplade der er støbt ind i pladen)
- Tætningslag med Ardex 8+9 i to modsatte retninger
- Klinker (Marrakesh) på oversiden
- Malede undersiden (som er over indgangen) med hvid silikatmaling

Nu næsten 6 år senere er dette stadig som nyt. Silikatmalingen er sluppet et sted på undersiden mod yderkanten svarende til et halvt kreditkort i areal, mistænker at pladen er blevet fugtig og der er sket gennembrud med salte osv. Pladen står ude døgnet rundt, året rundt, i al slags vejr, sne og frost, så jeg synes det er ganske godt resultat indtil videre.

• Synes
Magnus Hagdahl og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.