Huset er bygget i 67 og har jordvarme siden 80'erne. Rør/slange ligger på 0,9 meters dybde, hvilket betyder, at ind-/udgang er under jord i kælderen. Ved regn kommer der ikke vand ind, men når sneen smelter, bliver jorden mættet, og da finder lidt vand vej ind, hvor rørene går ind og ud gennem fundamentet. Ved, at man ikke bygger sådan i dag, men gjorde desværre sådan dengang. Ingen tegn til fugt i kælderen eller fundamentet/væggen. Ved forårets terrassebyggeri overvejer jeg at grave ned og tætne ved rørene og undrer mig derfor, om nogen har tips til en passende tætning. Obs vil tætne udefra for at få det ordentligt tæt.
Hvis du alligevel tænker at grave ned, kan det måske være en god idé at lægge Isodrän/Pordrän mod væggen ovenfor, nedenfor og ved siden af hullet, så vand ikke kan trænge ind mod væggen. Installér med plastkant som sædvanligt, så vand fra jordoverfladen ledes væk fra væggen, og anvend markdug mellem jord og dræningspladen.
Hvis du derefter fylder hullerne omkring rørene med fugeskum, ser jeg ingen risiko for indtrængende vand.
Vi har det sådan her, og jeg har aldrig set vand på indersiden af vores kældervæg ved indkommende rør fra jordvarmen.
Hvis du derefter fylder hullerne omkring rørene med fugeskum, ser jeg ingen risiko for indtrængende vand.
Vi har det sådan her, og jeg har aldrig set vand på indersiden af vores kældervæg ved indkommende rør fra jordvarmen.
Tak for din input! Dette skal vi undersøge nærmere.T Testarn sagde:Hvis du alligevel tænker at grave ned, så kan det måske være godt at lægge Isodrän/Pordrän mod væggen ovenfor, nedenfor og ved siden af hullet, for at vand ikke skal kunne trænge ind mod væggen. Installer med plastkant som vanligt, så vand fra jordoverfladen ledes væk fra væggen og hav fiberdug mellem jord og dræningsskiven.
Hvis du derefter fylder hullerne rundt om rørene med fugeskum, ser jeg ingen risiko for indtrængende vand.
Klik her for at svare