Jeg er ved at designe en altanbalkon, som vil blive båret op af 3 stk 95x95 stolper (formentlig). Disse er svære at finde med styrkeklassificering (det eneste sted der ser ud til at liste det er Jem&Fix, men ikke engang i Södras sortimentsliste er det med), og ofte står der bogstaveligt "anvend ikke i bærende konstruktioner". Jeg har forsøgt at finde information om dette gælder både vandret og lodret (der er trods alt ret stor forskel), men uden held.
Er der nogen der ved og kan henvise til information om man tolker det forskelligt afhængig af orientering? Eller er der ingen grund til at tage chancen med ikke-klassificeret træværk, selv for disse?
Jeg ved, at flere anbefaler at sætte 45x95 reglar sammen for at undgå vridning, det kan måske også være aktuelt, men jeg synes bare, det er ret grimt... 😂
Nogle input?
Er der nogen der ved og kan henvise til information om man tolker det forskelligt afhængig af orientering? Eller er der ingen grund til at tage chancen med ikke-klassificeret træværk, selv for disse?
Jeg ved, at flere anbefaler at sætte 45x95 reglar sammen for at undgå vridning, det kan måske også være aktuelt, men jeg synes bare, det er ret grimt... 😂
Nogle input?
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
Absolut ikke pænt, men det kan fixesJ jishi sagde:
Beklæd de sammensatte reglar med trykimprægneret brædder med en bredde, der dækker alle sider, der dannes (2 stk. bredde 95 + 2 stk. bredde 95+tykkelsen på 95-brædderne). Tykkelse 23mm eller 28mm.
Ingen vridning, ingen grimme revner som det sandsynligvis bliver på 95X95 stolper. Desuden klart stærkere konstruktion.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Spjäll på skorsten till fristående bastu
Bastu -
Kallförråd: Smälla på ny stående panel direkt befintlig spontad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avstånd mark - stående panel: räknas offerbrädan?
Fasad -
Vad räknas som marknivå för fristående trädäck?
Bygglov -
Avväxling stående stolpe
Lösvirke & Timmerhus