Jeg er ved at designe en altanbalkon, som vil blive båret op af 3 stk 95x95 stolper (formentlig). Disse er svære at finde med styrkeklassificering (det eneste sted der ser ud til at liste det er Jem&Fix, men ikke engang i Södras sortimentsliste er det med), og ofte står der bogstaveligt "anvend ikke i bærende konstruktioner". Jeg har forsøgt at finde information om dette gælder både vandret og lodret (der er trods alt ret stor forskel), men uden held.

Er der nogen der ved og kan henvise til information om man tolker det forskelligt afhængig af orientering? Eller er der ingen grund til at tage chancen med ikke-klassificeret træværk, selv for disse?

Jeg ved, at flere anbefaler at sætte 45x95 reglar sammen for at undgå vridning, det kan måske også være aktuelt, men jeg synes bare, det er ret grimt... 😂

Nogle input?

Mats-S
J jishi sagde:
Vet att flera förordar att smacka ihop 45x95 reglar för att undvika vridning, det kanske också är aktuelt men jag tycker det er jävligt fult bara... 😂
Absolut ikke pænt, men det kan fixes :)

Beklæd de sammensatte reglar med trykimprægneret brædder med en bredde, der dækker alle sider, der dannes (2 stk. bredde 95 + 2 stk. bredde 95+tykkelsen på 95-brædderne). Tykkelse 23mm eller 28mm.
Ingen vridning, ingen grimme revner som det sandsynligvis bliver på 95X95 stolper. Desuden klart stærkere konstruktion.

• Synes
jishi
  • Laddar…
Du kan satse på limtræs stolper. Disse findes også trykimprægnerede.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du får satse på limtræstolper. Disse findes også trykimprægnerede
Ja, jeg så det i dag, det ville være perfekt, men utroligt nok finder jeg dem kun i 3m længder, og jeg vil have dem ca. 3.2m 😭 for at lade dem løbe igennem og agere stolper for rækværket også. Typisk. Må lede videre.

Det er bare at gå til en rigtig byggevarehandel, så ordner de det for dig.

Det meste træ på markedet er C24. Så hvad er problemet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.