Jeg skal flytte ind i en lille lejebolig, som har fastlimede garderobeskabe, der optager rigtig meget plads. Kan jeg på nogen måde få fjernet skabene og derefter sætte dem tilbage, når jeg flytter ud?

Uploader billede af skabene i spørgsmålet.

Hvid garderobe med tre låger, placeret i et hjørne af et rum med lyse vægge og trægulv.
Revne i hvidt skab, tæt på.
En høj, hvid garderobe fastgjort til væggen i en lejlighed med lyst trægulv.
Garderobe placeret i et hjørne med en hvid væg til venstre og grå flade til højre, som illustrerer monteringsdetaljer i en lejlighed.
Indre af en hvid garderobe med en stang øverst til ophængning af tøj.

Jeg gjorde noget lignende, da jeg boede i studenterlejlighed. Brækkede forsigtigt garderoberne løs fra væggen og smed dem op på loftet. Kan ikke huske, om jeg skruede noget løs også, men tror, jeg trak nogle søm ud mest. Derefter spartlede og malede jeg, hvor de havde siddet.

Ved udflytning var det nemt at sætte tilbage pænt.

D Dr.E sagde:
Jeg gjorde noget lignende, da jeg boede i studiebolig. Bøjde forsigtigt skabene løs fra væggen og smed dem op på loftet. Kan ikke huske om jeg skruede noget også, men tror jeg trak et par søm ud som det meste. Så spartlede og malede jeg, hvor de havde siddet.

Ved fraflytning var det nemt at sætte fint tilbage.
Jeg har uploadet et billede af indersiden af skabet også (sidste billede), der ser jeg ingen skruer eller søm, som det kan være fastgjort til væggen med.

Husker du, om der var meget slibning og spartling, der skulle til bagefter? Blev der skader på væggen/selve skabet?

Der er en revne i væggen oven over skabet, jeg undrer mig om der er en risiko for, at man river gipsen af, hvis man prøver at bøje den løs.

Nu var det nogle år siden, så husker ikke rigtigt. Tror der var nogle enkelte skjulte søm, men det var let at få løsnet garderoberne. Du kan jo fjerne listerne og bøje lidt forsigtigt med et koben eller noget lignende, så mærker du, om det går, eller om det sidder meget stramt.

Jeg spartlede bare lidt halvsjasket og malede derefter. Det blev ret pænt, og bagefter, når man flytter ud, så sidder det jo bag garderoberne, så det behøver ikke være perfekt.

Intet gik i stykker, da jeg fixede. Men jeg var jo også ret forsigtig.

Det så ret ligesom dine garderober, men jeg kan jo ikke love, at det går lige så godt for dig. Kan jo ikke helt sikkert se, hvordan de sidder fast.

• Synes
Gabriella J
  • Laddar…
D Dr.E sagde:
Nu var det några år siden, så husker ikke helt. Tror det var nogle få skjulte søm, men det var let at få løsnet garderoberne. Du kan jo fjerne listerne og forsigtigt bøje lidt med en koben eller noget lignende, så opdager du, om det går, eller om det sidder rigtig hårdt.

Jeg spartlede bare lidt halvsjusk og malede derefter. Det blev ret pænt, og efterfølgende, når man flytter ud, sidder det jo bag garderoberne, så det behøver ikke at være perfekt.

Intet gik i stykker, da jeg fixede det. Men jeg var jo også ret forsigtig.

Det så temmelig lig dine garderober, men jeg kan jo ikke love, at det går lige så godt for dig. Man kan jo ikke rigtig se, hvordan de sidder fast.
Jeg må vel prøve! :)

• Synes
Dr.E
  • Laddar…
Tomture61
E east war sagde:
Jeg skal flytte ind i en lille lejebolig, der har fastlimede garderober, som optager rigtig meget plads. Kan jeg på nogen måde få fjernet garderoberne og derefter sætte dem tilbage igen, når jeg flytter ud?
Det er nok ret usædvanligt at lime moderne garderober (spånplader) fast til væggen.

Tomture61 Tomture61 sagde:
Er nok ret usædvanligt at lime moderne garderober (spånplader) i væggen .
Det er en meget gammel og slidt lejlighed

Tomture61
E east war sagde:
I gamle lejligheder sidder der originale garderober bygget af ægte træ, plejer at gå helt op til loftet også.
Disse garderober ser ud som en eftermontering.
Listerne kan være limet mod stammen.

Tomture61 Tomture61 sagde:
I gamle lejligheder er der originale skabe lavet af rigtig træ, der plejer at gå helt op til loftet også.
Disse skabe ser ud som en eftermontering.
Listerne kan være limet mod stommen.
Betyder det, at det ikke er muligt at få dem løs uden at beskadige væggen/selve skabet?

E east war sagde:
Kan jag på noget måde få fjernet garderoberne og derefter kunne sætte dem op igen, når jeg flytter ud?
Jeg ville desværre sige, at dette er helt umuligt at svare på.

De kan sidde så godt limet, at der kun er brænde tilbage, når du får dem fjernet, og at halve væggen indgår i brændet. :surprised:

De kan også sidde så løst, at du kan få dem til at løsne sig ved at puste på dem. :D

Og alt derimellem. :rolleyes:

Velkommen her!

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tomture61
E east war sagde:
Betyder det at det ikke går at få dem løs uden at beskadige væggen/selve garderoben?
Kig efter skruer / huller til skruer i den øverste del af garderoberne.

BirgitS
E east war sagde:
Med tanke på de små hængsler og den mørke sokkel tror jeg, at garderoberne er fra 80'erne eller måske begyndelsen af 90'erne.

• Synes
tergo
  • Laddar…
ja det ser ud til at være marbodal skab fra begyndelsen af 80'erne

BirgitS BirgitS sagde:
Med tanke på de små hængsler og den mørke sokkel tror jeg, at skabe er fra 80'erne eller måske begyndelsen af 90'erne.
T tergo sagde:
ja det ser ud til at være marbodal skabe fra begyndelsen af 80'erne
Jeg tror, I er på rette spor, men jeg undrer mig mest over, hvorfor skabenes alder er interessant. :thinking::thinking::thinking:

Det er vel antallet af tuber PL400, der er gået til at fastgøre dem, som påvirker TS's muligheder og ikke skabenes alder... Men måske går jeg glip af noget. :oops:

Alfredo Alfredo sagde:
Jeg tror I er på rette spor men undrer mig mest over, hvorfor garderobernes alder er interessant. :thinking::thinking::thinking:

Det er vel antallet af tuber PL400, der er gået til for at fastgøre dem, som påvirker TS muligheder og ikke garderobernes alder... Men jeg måske misser noget. :oops:
Ja, jeg forstår heller ikke helt, men jeg har ingen erfaring med byggeri eller snedkeri.

For at risikere at lyde dum, findes der måske et middel, man kan bruge for at opløse limet, så det lettere løsner sig fra væggen?

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.