2,912 læst ·
12 svar
3k læst
12 svar
Synspunkter på forskellige løsninger på lang bærelinje.
Skal lave en udbygning på huset, og vi vil få ret lange bjælker i bjælkelaget. Jeg ønsker en løsning, der er enkel, da det vil reducere personaleomkostningerne og med så lave materialeomkostninger som muligt. Vi har kun mulighed for at have et fag. En bærende væg, der vil hvile på dette gulv/bjælkelag (som spærrene til gengæld hviler på). 2 lag gulvspånplade.
Alt 1. ca 5,5m bærende bjælke med standard 45x220 cc30 med kortlinger
ulemper:
- Den bærende væg vil gå langs med bjælkerne i bjælkelaget (deraf de to 90x90 bjælker)
- Det vil være et mere kompliceret arbejde at fastgøre bjælkerne => dyrere arbejdsomkostning.
- materialeomkostning bærende bjælke ca 7000kr
alt 2 ca 6,3m bærende bjælke 90x270 cc40.
- Dyrere materiale (limtræsbjælker).
- Simpel konstruktion => lavere arbejdsomkostning.
- mindst 5 gange dyrere materialeomkostning.
Hvordan ville I resonere?
alternativ 3?
PS vedhæfter tegning på de to alternativer.
Alt 1. ca 5,5m bærende bjælke med standard 45x220 cc30 med kortlinger
ulemper:
- Den bærende væg vil gå langs med bjælkerne i bjælkelaget (deraf de to 90x90 bjælker)
- Det vil være et mere kompliceret arbejde at fastgøre bjælkerne => dyrere arbejdsomkostning.
- materialeomkostning bærende bjælke ca 7000kr
alt 2 ca 6,3m bærende bjælke 90x270 cc40.
- Dyrere materiale (limtræsbjælker).
- Simpel konstruktion => lavere arbejdsomkostning.
- mindst 5 gange dyrere materialeomkostning.
Hvordan ville I resonere?
alternativ 3?
PS vedhæfter tegning på de to alternativer.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg synes begge alternativer er helt skøre fra et konstruktionssynspunkt. Den enkleste løsning (materialeoptimalt) er sandsynligvis at placere en kraftig limtræsbjælke som bærende linje i midten i tilbygningens længderetning og derefter placere bjælker af konstruktionsvirke c/c 600 mm på tværs. 45x195 C24. Hvis konstruktionshøjden skal reduceres, kan man indfælde bjælkerne med balksko. Den rigtige type spær kan være selvbærende, så det behøver ikke hvile på nogen væg.
Hvem har hjulpet dig med at beregne alternativerne? I det mindste alternativ 2 er voldsomt overdimensioneret.
Hvem har hjulpet dig med at beregne alternativerne? I det mindste alternativ 2 er voldsomt overdimensioneret.
Det er en konstruktør
En rettelse dog, alternativ 2 behøver ikke to lag gulvspån
På grund af tidspres for at få alting på plads, så vi kan få startbesked i tid før sommeren, valgte vi at gå med alternativ 2
En rettelse dog, alternativ 2 behøver ikke to lag gulvspån
På grund af tidspres for at få alting på plads, så vi kan få startbesked i tid før sommeren, valgte vi at gå med alternativ 2
Hvor kraftig limtræsbjælke tror du der er behov for?justusandersson sagde:Jeg synes begge alternativer er helt skøre fra et konstruktionssynspunkt. Den enkleste løsning (materialeoptimalt) er sandsynligvis at placere en kraftig limtræsbjælke som bærende bjælke midt i tilbygningens længderetning og derefter placere bjælker af konstruktionsvirke c/c 600 mm på tværs. 45x195 C24.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med normal nyttelast på 2 kN/kvm og med hensyn til maks nedbøjning og svajkrav: 90x315.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg må desværre korrigere mig selv. Jeg sammenlignede med det forkerte tal angående nedbøjningen. Passende dimension bør være 90x405. Undskyld.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Men der skulle jo stå en væg, som desuden bærer spær på dette bjælkelag også. Er det med i beregningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har ikke taget højde for hverken spærbelastning eller en skillevæg. Egenvægten af en skillevæg er dog indregnet i beregningen. Med den begrænsede spændvidde der er tale om, samt at det er en tilbygning i ét plan, synes jeg, man bør vælge en fritbærende spær.
Man skal næsten vide lidt mere for at kunne diskutere limtræ eller stålbjælke. Hvad er det, der har størst prioritet? Er det konstruktionshøjden? Stål kan være den eneste løsning i mange sammenhænge, men at kombinere stål og træ bliver altid lidt besværligt. Desuden er det som regel dyrere og har ofte længere leveringstid.
Man skal næsten vide lidt mere for at kunne diskutere limtræ eller stålbjælke. Hvad er det, der har størst prioritet? Er det konstruktionshøjden? Stål kan være den eneste løsning i mange sammenhænge, men at kombinere stål og træ bliver altid lidt besværligt. Desuden er det som regel dyrere og har ofte længere leveringstid.
Det går fint med en synlig bjælke, for det vil være 250cm i loftshøjde, så der er plads til bjælke, men når vi passerer 40 cm, begynder den at blive lidt for "dominerende".
I tegneudkast 1 i trådstarten har konstruktøren valgt 2x 90x225 limtræsbjælker, hvor den bærende væg er placeret.
Ville det ikke kunne gå med fx 2x 90x315 som bjælke?
I tegneudkast 1 i trådstarten har konstruktøren valgt 2x 90x225 limtræsbjælker, hvor den bærende væg er placeret.
Ville det ikke kunne gå med fx 2x 90x315 som bjælke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man kan eksperimentere med limtrækvalitet og andre bredde-mål. Går du op til den højeste limtræklasse, L40s, så fungerer 115x360 eller 190x315.
Vækker denne tråd til live igen
Det hele endte med, at vi gik med limtræ 90x270 cc 40cm
Spændvidden bliver ca. 6m
Efter at have flydespartlet gulvet i stuen har jeg nu målt gulvet på overetagen, og som jeg forventede, er der en nedbøjning af bjælken. Det er trods alt en del belastning nu, gips og alt er på plads, kun gulvet mangler
Men hvad der bekymrer mig er, hvor meget der er en nedbøjning på 10mm fra væg til skillevæggen.
Jeg har to spørgsmål:
1 er 10mm noget at bekymre sig om? Jeg mener nu er det efterår, men hvad sker der om vinteren?
2 hvis det er ok, tør jeg flydespartle eller skal jeg lade være? Det er jo yderligere mindst 1 ton belastning
Edit Det fremgår ikke af tegningerne som jeg har vedhæftet, men det er en bærende væg der deler overetagen
Det hele endte med, at vi gik med limtræ 90x270 cc 40cm
Spændvidden bliver ca. 6m
Efter at have flydespartlet gulvet i stuen har jeg nu målt gulvet på overetagen, og som jeg forventede, er der en nedbøjning af bjælken. Det er trods alt en del belastning nu, gips og alt er på plads, kun gulvet mangler
Men hvad der bekymrer mig er, hvor meget der er en nedbøjning på 10mm fra væg til skillevæggen.
Jeg har to spørgsmål:
1 er 10mm noget at bekymre sig om? Jeg mener nu er det efterår, men hvad sker der om vinteren?
2 hvis det er ok, tør jeg flydespartle eller skal jeg lade være? Det er jo yderligere mindst 1 ton belastning
Edit Det fremgår ikke af tegningerne som jeg har vedhæftet, men det er en bærende væg der deler overetagen
Klik her for at svare