Har træstolper, der bærer taget til carporten, som står på en betonsokkel/-fundament, der går langs med hele carporten. Nu står stolperne kun på et lag syldpap, altså meget tæt ned mod soklen, hvilket gør, at vand kommer meget tæt på endetræet, og jeg overvejer, om det ville være bedre at lægge flere lag syldpap, så afstanden bliver lidt større fra betonen, eller om plastafstandsstykker er at foretrække i det tilfælde?
Problemet er også, at stolperne aldrig blev olieret og grundmalet, inden de blev stillet op. Der er mulighed for at løfte dem et par centimeter maks, så jeg undrer mig også over, om der findes en smart måde at få grundolie og grundmaling på endetræet, samtidig med at der lægges mere pap eller plastafstandsstykker under?

Mange plastdistanser klarer ikke store belastninger over tid. De er beregnet til midlertidig opklodsning for derefter at blive understøbt. En stolpesko er mere sikker i dit tilfælde.

• Synes
Klabbis 3000 og 1 anden
  • Laddar…
Hvis du løfter og trækker en plastikpose op omkring stolpen, kan du fylde med olie og lade det trække ind. Der vil nok blive en del spild, men det burde fungere.

Stabile distancer kan saves til af skærebrætter (plast) fra Ikea.

• Synes
Lintto1 og 2 andre
  • Laddar…
T tgr_se sagde:
Hvis du løfter og trækker en plastikpose under, som du kan trække op omkring stangen, kan du fylde den med olie og lade det trække ind. Der vil nok være en del spild, men det burde fungere.

Stabile afstandsstykker kan skæres til af skærebrætter (plastik) fra Ikea.
Smart med posen

Matti_75 Matti_75 sagde:
Mange plastafstandsstykker kan ikke klare store belastninger over tid. De er beregnet til midlertidig opklodsning for derefter at blive understøbt. En stolpesko er sikrere i dit tilfælde
Ja, stolpesko skal det helst være, men der er desværre ingen mulighed for det nu, da det er bygget sådan her engang i tiden.

Der er ikke plads til at skubbe stolpen sidelæns den decimeter, der er nødvendig for at få adgang til at bore i betonen under stolpen? Træ er jo et ret fleksibelt materiale, så længe intet står i vejen. :)

Matti_75 Matti_75 sagde:
Mange plastafstandsstykker kan ikke klare store belastninger over tid. De er beregnet til midlertidig understøtning for derefter at blive understøbt. En stolpesko er sikrere i dit tilfælde
Det er passende at vælge en palleplade, der er lavet til at klare belastningen i TS tilfælde

• Synes
Klabbis 3000
  • Laddar…
T ToRy sagde:
Er der ikke plads til at skubbe stolpen til siden den centimeter, der er brug for, for at kunne bore i betonen under stolpen? Træ er jo et ret fleksibelt materiale, så længe intet står i vejen. :)
Bliver nok desværre svært

Jeg fik et indfald og tætede med Tec7 og malede over, men det er vel tvivlsomt, om det er nogen videre god løsning, så derfor overvejer jeg at forsøge at få mere syllpapp ind under i stedet eller pallebrikker da. Er der nogen, der tror, at det kan være en god løsning trods alt at fuge rundt om stolpen for at forhindre, at vand trænger ind?

• En detaljeret visning af en malet stolpe fastgjort til en betonbund, forseglet med hvidt Tec7 materiale, muligvis for vandbeskyttelse.
Hmmm... du har jo allerede en slags stolpesko-lignende ting der. Jeg antager, at den går ind under stolpen og eventuelt op på den anden side, som et U? Og at den er skruet i betonen under stolpen...? Det sidste er jo svært at vide sådan på forhånd i øvrigt...

I så fald havde jeg nok gjort, som du selv er inde på, og som tgr_se gav et godt tip om; save stolpen af og proppe noget tykkere afstandsmateriale ind. Det burde ikke være noget større problem at understøtte reglen, der hviler på stolpen, for at aflaste stolpen og kunne save af og pille afstandsmateriale ind.

Jeg havde nok ikke smurt på en farve, der ser ud til meget modvilligt at lade fugt trænge igennem. Risikoen er, at den fugt, der alligevel kommer ind, ikke kommer ud...

• Synes
Klabbis 3000
  • Laddar…
T ToRy sagde:
Hmmm... du har jo allerede en eller anden form for stolpeskolignende grunka der. Jeg antager, at den går ind under stolpen og eventuelt op på den anden side, som et U? Og at den er skruet i betonen under stolpen...? Det sidste er jo svært at vide sådan her i efterhånden i øvrigt...

I så fald havde jeg nok gjort som du selv er inde på og som tgr_se gav et godt tip om; save af stolpen og mette noget tykkere afstandsmateriale. Det burde ikke være noget større problem at støtte bjælken, der hviler på stolpen for at aflaste stolpen og kunne save af og pille afstandsmateriale ind.

Jeg havde nok ikke smurt en maling på, der ser ud til meget modstræbende at lade fugt trænge igennem. Risikoen er, at den fugt, som alligevel kommer ind, ikke kommer ud...
Jernstangen er nedstøbt i betonen og sidder kun på den ene side af stolpen og er fastboltet som en forankring, når det bliver hårdt vejr. Stolpen er ikke fastsat på nogen anden måde end denne.
Tanken med den der tætning var, at der ikke skulle komme fugt ind, men jeg indser nu risikoen for, at det alligevel gør det af en eller anden grund, og så er al mulighed for åndbarhed for træet væk.
Det er muligt med en donkraft at løfte en lille centimeter, men det burde vel være nok, hvis man lægger flere lag syldpap der egentlig så den kommer op fra betonen lidt mere ordentligt?

Med syllpapp eller pallebakke under stolpen forhindrer du fugt i at kapillært stige op i stolpen, som du nu har malet og smurt, spiller det nok ingen rolle, da træet alligevel ikke kan tørre.

Lad det være, gå videre i livet.

F fribygg sagde:
Med syllpapp eller pall bricka under stolpen hindrar du fugt i at kapillært stige op i stolpen, som du nu har malet og klattet, spiller det nok ingen rolle, da træet alligevel ikke kan tørre.

Lad det være, gå videre i livet.
Jo men spørgsmålet var jo om det er mere fornuftigt at fjerne fugemassen nederst mellem træ og beton og så løfte op lidt mere med donkraft og få mere syllpapp eller afstandsstykker ind, så det ikke bliver så der tæt sammen med betonsokkelen.

Nej, det kommer nok klare sig i din tid alligevel, og den næste ejer af ejendommen bytter nok det ud, som er dårligt og grimt.

T ToRy sagde:
Hmmm... du har jo allerede en slags stolpelignende dims der. Jeg antager, at den går ind under stolpen og eventuelt op på den anden side, som et U? Og at den er skruet i betonen under stolpen...? Det sidste er jo svært at vide sådan set i bagklogskabens lys...

I så fald ville jeg nok have gjort som du selv foreslår og som tgr_se gav et godt tip om; save stolpen af og klem noget tykkere afstandsmateriale ind. Det burde ikke være noget større problem at stemple reglen, der hviler på stolpen, for at aflaste stolpen og kunne save af og pille ind afstandsmateriale.

Jeg ville nok ikke smøre en maling, der ser ud til meget modvilligt at lade fugt gå igennem. Risikoen er, at den fugt, der alligevel kommer ind, ikke kommer ud...
Hvor meget tror du, det skal være imellem der? Er 7-10 millimeter nok?
Forhåbningen er, at det kunne være nok at løfte op med donkraft og så lægge tykkere med syldpapp eller sådanne afstandsstykker. Meget mere end 10 millimeter tror jeg ikke går uden at være nødt til at skære, men måske er 10 millimeter godt nok?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.