Har støbt garageplade, muret en omgang leca som syllen skal stå på.
Har tænkt at lægge syllpap selvfølgelig, men tænkte også på
at smøre lidt cuprinol på, er det lidt som at bruge både livrem og seler?

det eneste jeg ved er, at syllpap altid overlever sylltræet.

..//N

dejmon sagde:
er det typ som at bruge seler og livrem?
Ja!

Ved ikke hvilke giftstoffer "Cuprinol" indeholder i dag, men jeg ville ikke bruge sådan noget i mit hus/garage! Du skal heller ikke bruge trykimprægneret træ til denne konstruktion, det er fint nok med fugtspærre. Læg dobbelt lag, hvis du også vil have seler/livrem ;)

Hmmm....

Ifølge byggbeskrivninger. se skal man have trykt træ i bundremmen, og det har jeg derfor lige bestilt til mit garagebyggeri.

Af hvilken grund skal man ikke have det?

Det virke du kan trykimprægnere er ikke direkte kernetræ, om vi siger så.... spredt voksen ydertræ med langt imellem årringene. Brug almindeligt virke i stedet, så får du en strø med bedre kvalitet!

Er ikke trykte syllar en del af syllproblemet fra 70'erne? At de lugter af kemikalier inde i huset, når de bliver fugtige?

Helst skal jo ikke syllen blive fugtig..
Så er det en anden del i konstruktionen som fejler..

Hvis det er sådan at syllen bliver fugtig ofte og ikke har chance for at tørre ordentligt, er der risiko for råd - hvis man ikke har trykket syll, for den vil i hvert fald ikke rådne, selvom den måske lugter.

Men jeg ved ikke rigtig - vores terrasse er lavet af trykket trall, og den lugter ikke dårligt, når det regner :)

Fast jeg ved ikke rigtig - vores altan er lavet af trykimpregneret træ og den lugter ikke dårligt når det regner
Ja, antageligvis blev der brugt andre kemikalier før ved imprægnering ::)

Problemet med syllerne fra 70'erne var jo, at man sprang over syltjæren og kun brugte trykimprægneret. Nu, efter 30 år, begynder de at blive dårlige. Man troede, at trykimprægneret træ ville holde evigt. Så forkert man tog. (Nogen der har hørt samme sange i dag, vedligeholdsfrit og dat, holder i mindst 100 år... Når jeg hører sådant, bliver jeg straks mistænksom)

Nu er det jo spørgsmålet om syltag og trykimprægneret træ, lidt som bælte og seler.

Og så er det lidt sjovt at sige, at trykimprægneret træ ikke er kernetræ. Det går ligesom lidt imod hinanden. Er det trykimprægneret kernetræ, går imprægneringen ikke ind i træet, men kun overfladen bliver imprægneret. Og omvendt.

Jeg brugte trykimprægneret træ til syllen, og jeg kan sige, at et par af dem faktisk var kernetræ, en af dem var kernen! Men kun ca. 2-3 mm ind var imprægneret, men det betyder mindre, det går som sagt imod hinanden.

Senest redigeret:
Med de erfaringer man har fået fra huse bygget i 70'erne, skal man ikke have trykt træ i syllen, og de behøver ikke cuprinolas. Syllen bliver jo ikke våd eller fugtig, hvis man har gjort det rigtigt. Skulle den blive våd, får du en syll, som ikke rådner men lugter af kattepis, hvis man bruger trykt. Har revet trykte reglar ud i et par huse, hvor gulvreglarne lå nedtrykt i den grovstøbte plade og erstattet dem med nivellgulv.....det lugter ikke af sandwich i sådan nogle huse præcis!

Kør ikke med trykimprægneret træ.
Jeg pensler bare et tyndt lag træolie på konstruktionstræets side og ovenpå + et stykke op ad de vertikale regler. Ikke under reglen mod fugtspærrepapir.

Dette, ifølge mine erfaringer, har ikke lugtet overhovedet, da det kun er et yderst tyndt lag olie, som allerede er tørret og absorberet af træet. Men samtidig giver det en beskyttelse, når man bygger i løsvirke på de mest udsatte steder.

Men men...

Kan man bytte syllpappen ud med syllisolering af skumplast?
Årsagen er, at jeg vil have en tæt fuge mellem syll og lecablock, så der ikke bliver kulde træk der.

Gabbe1 sagde:
Kan man bytte ud syllpappen mod syllisolering af skumplast?
Årsagen er, at jeg vil have en tæt fuge mellem syllen og lecablokke, så der ikke bliver træk der.
Jeg er inde på præcis det samme.
Min far købte et nyt LB hus, og der havde de smidt overskydende syllisolering fra husbyggeriet som du beskriver ovenfor.
Dette brugte min far til et garagebyggeri, hvor syllen blev placeret på et lag muret leca. Føles godt, da det bliver tæt.
Er der nogen, der ved, hvad dette er for en slags syllisolering?
Det lignede omtrent skumgummi, bortset fra at det ikke sugede fugt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.