39,317 læst ·
15 svar
39k læst
15 svar
Svejs grillrist, modtager gerne tips :)
Side 1 af 2
Kan ske, at dette havnede i helt forkert forumkategori, men tænkte, at der skal bygges noget og har brug for tips til materialer 
Det er sådan, at jeg har fået fat i en cementring til min grillplads og har søgt vidt og bredt efter en grillrist til at have over den, når man skal grille, men har ikke haft held.
Tænkte nu at prøve at lave en selv og ville have lidt tips til materialer? Det er godt 1m i diameter og rundt. Hvad bør man bruge for materiale, og hvordan bygger man det bedst sammen? Tips tak
Har adgang til folk med svejser og sådan, men vil gerne have tips til, hvordan det skal være udformet osv.
Eller måske findes der andre måder at løse det på uden svejsning?
Det er sådan, at jeg har fået fat i en cementring til min grillplads og har søgt vidt og bredt efter en grillrist til at have over den, når man skal grille, men har ikke haft held.
Tænkte nu at prøve at lave en selv og ville have lidt tips til materialer? Det er godt 1m i diameter og rundt. Hvad bør man bruge for materiale, og hvordan bygger man det bedst sammen? Tips tak
Eller måske findes der andre måder at løse det på uden svejsning?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Svejs en ram af enkleste model, type pladejern på en arm af firkantjern. Et klippet stykke strækmetal på rammen som selve risten, fastsvejset. Brug ubehandlet jern.
En ring af 10 mm armeringsjern og et stykke strækmetal over det, bliver elegant og kræver ingen direkte forkundskab. Kræver dog en svejser, men det gør de fleste ting, der skal blive nogenlunde smidige.
æh, Mikael_L nåede at foreslå strækmetall mens jeg skrev...
æh, Mikael_L nåede at foreslå strækmetall mens jeg skrev...
Om jeg skulle have lavet et eget grillgitter i dag, ville jeg have lavet et med meget energi. Ville have brugt et stål om 8x8 eller 10x10. Med mere energi køles gitteret ikke af, når du lægger kødet på. Losses lettere, og du får finere grillstriber.
PCLarsson er på rette vej, solide stænger der holder på varmen, helt ubehandlet skal det være, men husk, at dele skal kunne foldes op, så man kan tilføje mere kul/brænde uden at løfte hele risten af.
Et andet alternativ er at lægge ribber over ringen og købe en webergitter, som du placerer på ribberne, det dækker ikke hele cementringen, men du får en god rist på ca. 57cm.
Et andet alternativ er at lægge ribber over ringen og købe en webergitter, som du placerer på ribberne, det dækker ikke hele cementringen, men du får en god rist på ca. 57cm.
Vækker tråden da jeg er i lignende situation.
Tænkte at svejse mit eget i rustfrit, så jeg købte mig en bunke med 3 mm rustfri stang. Spørgsmålet er nu, hvilken elektrode jeg skal bruge, da det vil komme i kontakt med fødevarer samt høje temperaturer.
Kiggede igennem Esabs hjemmeside og fandt cirka 10 forskellige elektroder til rustfrit, som synes at klare høje temperaturer, men er lidt usikker på, hvilken der er mest passende.
Tips modtages gerne!
Så ved jeg ikke, om rustfrit er så passende som grillrist, da de har tendens til at ændre form ret hurtigt ved høje temperaturer. Men nu er det rundstang, så det bliver nok ikke deformationer på samme måde som en plade eller hulrør.
Når man sliber rustfrit rør, særligt kvadratiske, på den ene side, har de tendens til at blive bøjet en stund og derefter vende tilbage til sin lige form, når det ikke længere er varmt. Det må nok skyldes, at den side, der slibes, bliver varm og udvider sig mere end den anden side, der stadig er kold, men en stang burde sprede varmen i hele materialet.
Tænkte at svejse mit eget i rustfrit, så jeg købte mig en bunke med 3 mm rustfri stang. Spørgsmålet er nu, hvilken elektrode jeg skal bruge, da det vil komme i kontakt med fødevarer samt høje temperaturer.
Kiggede igennem Esabs hjemmeside og fandt cirka 10 forskellige elektroder til rustfrit, som synes at klare høje temperaturer, men er lidt usikker på, hvilken der er mest passende.
Tips modtages gerne!
Så ved jeg ikke, om rustfrit er så passende som grillrist, da de har tendens til at ændre form ret hurtigt ved høje temperaturer. Men nu er det rundstang, så det bliver nok ikke deformationer på samme måde som en plade eller hulrør.
Når man sliber rustfrit rør, særligt kvadratiske, på den ene side, har de tendens til at blive bøjet en stund og derefter vende tilbage til sin lige form, når det ikke længere er varmt. Det må nok skyldes, at den side, der slibes, bliver varm og udvider sig mere end den anden side, der stadig er kold, men en stang burde sprede varmen i hele materialet.
Brug ikke rustfrit stål i grillriste uden at tjekke, om det kan have nogen negativ sundhedspåvirkning. Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en idé om, at rustfrit stål kan være giftigt, når det opvarmes. Som sagt, undersøg dette nøje, så I ikke får i jer giftige stoffer.
Hvis jeg har forstået det korrekt, har nogle af Webers grill riste af rustfrit stål. At behandle rustfrit stål er ikke sundt, dvs. når man skærer eller sliber, men at brænde af ved jeg ikke. Det ville være interessant, hvis nogen med forstand på metallurgi kan bekræfte dette.antnor sagde:
Rustfrit stål er en blanding af jern og krom. Ikke sundhedsfarligt. Sammenlign med "almindelige" grillriste som er kromat stål. Da ligger kromet overfladisk og koncentreret. Mig bekendt er der ikke opstået nogen genetiske mutationer af intensiv grillning under nogen graviditeter...
Nej, så lyder det jo ikke specielt farligt. Jeg har en ven, der arbejder med at producere kulgrill til restaurantkøkkener. De laver grillene i syrefast rustfrit stål, men de laver altid riste i støbejern. Han fortalte en gang, at rustfrit stål, der opvarmes med direkte flamme, ikke skal komme i kontakt med mad, men jeg kan meget vel have misforstået dette. Dog har grove stående fladjern i støbejern andre gode egenskaber, når det drejer sig om grillning, da de akkumulerer meget energi og dermed gør det lettere at få gode grillresultater (min personlige teori).