3,695 læst ·
17 svar
4k læst
17 svar
Sort under vindue og løs masonit
Hej
Renoverer villaen, (1968, etplans, murstensfacade) og skal sætte ny isolering samt dampspærre i ydervæggene.
Så finder jeg sådan noget her under vinduerne og nede ved den regel, der ligger ovenpå syllen (ved ej hvad den hedder).
Det sorte lugter ikke af skimmel, lidt surt lugter det, men jeg måske bilder mig det ind. Når jeg prikker på det med kniv, føles overfladen lige så hård som frisk træoverflade ved siden af, og når jeg skraber det sorte, ser jeg frisk træ nedenunder.
Masonitten er dog blød og sprød på de steder, hvor der er hul på den.
Der ser ud til at være et tyndt lag isolering mellem masonitten og murstenene udenpå, hvilket jeg synes er mærkeligt.
På facaden udenfor findes der udluftningshuller mellem murstenene på række 2, men jeg har ikke kunnet se nogen spalte, kan ikke komme til.
Hvad ser I, der kan i dette her, problem, hvad bør jeg gøre, er usikker?
Mange billeder bliver det.
Renoverer villaen, (1968, etplans, murstensfacade) og skal sætte ny isolering samt dampspærre i ydervæggene.
Så finder jeg sådan noget her under vinduerne og nede ved den regel, der ligger ovenpå syllen (ved ej hvad den hedder).
Det sorte lugter ikke af skimmel, lidt surt lugter det, men jeg måske bilder mig det ind. Når jeg prikker på det med kniv, føles overfladen lige så hård som frisk træoverflade ved siden af, og når jeg skraber det sorte, ser jeg frisk træ nedenunder.
Masonitten er dog blød og sprød på de steder, hvor der er hul på den.
Der ser ud til at være et tyndt lag isolering mellem masonitten og murstenene udenpå, hvilket jeg synes er mærkeligt.
På facaden udenfor findes der udluftningshuller mellem murstenene på række 2, men jeg har ikke kunnet se nogen spalte, kan ikke komme til.
Hvad ser I, der kan i dette her, problem, hvad bør jeg gøre, er usikker?
Mange billeder bliver det.
Det ser helt sikkert ud som skimmel. Ser det ikke tæt ud uden for vinduet?D Diman sagde:Hej
Renoverer villaen, (1968, etplans, tegelfacade) og skal sætte ny isolering samt dampspærre i ydervæggene.
Så finder jeg sådan noget her under vinduerne og nede ved den regel, som ligger ovenpå syll (ved ej hvad den hedder)
Det sorte lugter ikke af skimmel, lidt surt lugter det, men jeg indbilder mig måske det. Når jeg prikker på det med kniv føles overfladen lige så hård som frisk træoverflade ved siden af, og når jeg skraber det sorte, ser jeg frisk træ nedenunder.
Masoniten er dog blød og sprød, der hvor der er huller i den.
Der ser ud til at være et tyndt lag isolering mellem masoniten og tegl udenpå, hvilket jeg synes er mærkeligt.
På facaden udenfor er der udluftningshuller mellem teglstenene på række 2, men jeg har ikke kunnet se nogen spaltnings, kan ikke nå.
Hvad ser I, der kan noget om dette her, problemer,? hvad bør jeg gøre, er usikker?
Mange billeder bliver det
Du skifter syllen nu, når du alligevel er i gang, ikke?
Typiske fugtskader, der har ført til skimmel. Hvor kommer vandet fra?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 indlæg
Jeg synes ikke det ser så farligt ud, det vigtigste er at sørge for, at der ikke tilføres mere fugt. Ellers er det vel bare at slibe, pensle med boracol og så male over, så du binder sporerne ind.
Er det originalvinduer fra bygningens år på huset? Er det "nye" vinduer, kan du håbe på, at det var de gamle, der lækkede og forårsagede fugtindtrængningen. (fugtpletter på masonit/plademateriale sidder for "evigt" uanset om det er stoppet med at lække for 20 år siden og har været tørt sidenhen desværre) Er det originaler, der sidder, og du skal beholde dem, så tjek inddækningerne grundigt.
Er det originalvinduer fra bygningens år på huset? Er det "nye" vinduer, kan du håbe på, at det var de gamle, der lækkede og forårsagede fugtindtrængningen. (fugtpletter på masonit/plademateriale sidder for "evigt" uanset om det er stoppet med at lække for 20 år siden og har været tørt sidenhen desværre) Er det originaler, der sidder, og du skal beholde dem, så tjek inddækningerne grundigt.
Kan det være, at det er fraværet af vinduesblikke, som leder vandet væk fra vinduet, der er skurken i dramaet? Som det ser ud nu, ender vandet vel på murstenene foran vinduet, og at fugten trænger ned gennem fugerne og ind i væggen.
Eller er jeg helt ude at cykle?
Eller er jeg helt ude at cykle?
hej
Tak for jeres svar!
Vinduerne er gamle, og der er lidt sprækker overalt. Jeg planlægger at udskifte dem til foråret (har ikke råd til alle indgreb samtidigt lige nu).
Jeg tror, I har ret, det har lækket ind via/under vinduerne og forårsaget dette.
Kunne jeg, som I skriver, male Boracol på (hvor i alverden får man fat i det nu, ser at man ikke sælger det til privatpersoner længere),
tætte rundt om vinduerne udenfor og gøre indersiden færdig.
Så til foråret, når jeg skal skifte vinduer, og tage den gamle karm ud, vil jeg sandsynligvis tage teglfacaden ned lige under vinduespartierne og fikse det der?
Tak for jeres svar!
Vinduerne er gamle, og der er lidt sprækker overalt. Jeg planlægger at udskifte dem til foråret (har ikke råd til alle indgreb samtidigt lige nu).
Jeg tror, I har ret, det har lækket ind via/under vinduerne og forårsaget dette.
Kunne jeg, som I skriver, male Boracol på (hvor i alverden får man fat i det nu, ser at man ikke sælger det til privatpersoner længere),
tætte rundt om vinduerne udenfor og gøre indersiden færdig.
Så til foråret, når jeg skal skifte vinduer, og tage den gamle karm ud, vil jeg sandsynligvis tage teglfacaden ned lige under vinduespartierne og fikse det der?
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 indlæg
Ignorer boracol eller lignende, det tilføjer ingenting. Er det tørt nu, er det dødt alligevel og så bare en misfarvning. Bliver det vådt igen, så mugner det igen, hvis betingelserne er rigtige. Mugsporer findes omkring os hele tiden........
Skrub det sorte skimmel med Klorin; hvis det ikke er dødt før, så dør det da.
Den grønne syll står på pap og frigolit (ses bedst på billede 5-8) er indpakket i plast og virker til at være helt upåvirket (hvad jeg kan se indefra), så den del lader jeg blive.
Hvis du mener den horisontale regel ovenpå den grønne syll, så måske,,, jeg ved faktisk ikke om den behøver at blive skiftet ud.
Lytter meget gerne til råd i dette forum.
Hvis du mener den horisontale regel ovenpå den grønne syll, så måske,,, jeg ved faktisk ikke om den behøver at blive skiftet ud.
Lytter meget gerne til råd i dette forum.
Det eneste man har hørt om er jo, at en trykimprægneret kan med tiden begynde at lugte dårligt, men der er sikkert bedre eksperter end mig, der kan svare på det.D Diman sagde:Den grønne sylen står på pap og flamingo (ses bedst på billede 5-8) er indpakket i plast og virker til at være helt upåvirket (hvad jeg kan se indefra), så den del lader jeg blive.
Hvis du mener den horisontale regler ovenpå den grønne sylen, så måske,,, jeg ved faktisk ikke om den behøver blive skiftet.
Lytter meget gerne til råd i dette forum
Præcis som de øvrige medlemmer skriver, så er det jo fugt og evt. skimmel. Lugter det desuden fugt, kan du stole på din mavefornemmelse. Det ser ud som om, du har et problem med, at dine vinduer mangler fornuftige sålbænke, hvor fugt er løbet ind gennem fugerne. Hele konstruktionen omkring vinduerne føles mere som om, man tænkte på design end funktion, da man byggede det.