Bor i et etplanshus bygget i begyndelsen af 1990'erne og er irriteret over det "svingende" gulv i stuen, som snart gør mig skør - når man går, vibrerer/gynger det (alle glas i vitrineskabet klirrer for glade livet, inklusive anden møblering) og vi har konstateret, at det hælder mod "midtpunktet" af rummet (måske 1 cm forskel mod væggen, så ret kraftigt).
Gætter på, at dette kan skyldes for bred afstand mellem bjælkerne? Virkelig ingen ekspert på dette, så tegning findes nedenfor:
Øvrigt om huset: Gulvet ligger over krybekælder.
Mine spørgsmål, som jeg håber, at nogen klogere end mig kan hjælpe mig med:
1. Nogen der har styr på, ifølge tegningen, om hypotesen "for bredt mellem bjælker" passer?
2. Hvad kan man gøre for at gøre gulvet lige igen/stabilisere det?
3. Hvem kontakter man for at udføre dette (hvis vi går ud fra hypotesen, at vi hyrer nogen til at fikse dette). Hvad kan det koste på en gennemsnitspris at få dette fikset?
Bor i et enplanshus bygget i starten af 1990'erne og plages af "svajende" gulv i stuen, som snart driver mig til vanvid - når man går, vibrerer/gunger det (alle glas i vitrineskabet klirrer af det glatte liv, inklusiv anden møblering), og vi har konstateret, at det hælder mod "midten" af rummet (måske 1 cm forskel mod væggen, så ret kraftigt)
Jeg gætter på, at dette kan skyldes for bredt mellem bjælkelaget? Virkelig ingen ekspert på dette, så tegning findes nedenfor:
[billede]
Øvrigt om huset: Gulvet ligger over krybekælder.
Mine spørgsmål, som jeg håber nogen klogere end mig kan hjælpe mig med:
1. Nogen der har styr på, ifølge tegningen, om hypotesen "for bredt mellem bjælkelaget" passer?
2. Hvad kan man gøre ved dette for at gøre gulvet lige igen/stabilisere det?
3. Hvem kontakter man for at udføre dette (hvis vi antager, at vi hyrer nogen til at ordne det). Hvad kan det koste omtrent at få dette ordnet?
/Julia
1. Hvis der er 220mm højde på bjælkerne, kræves en afstand på 400mm og skruelimmet gulvspån. Så fremgår det jo ikke, hvilken dimension gulvbjælkerne har i øjeblikket.
2. Hvis I supplerer de eksisterende bjælker med en midt imellem og desuden krydsforbinder/korter imellem og derefter limer og skruer spånplade, så bliver det meget bedre end det er i dag.
Spændvidden for hvad det kan klare øges med en meter. Derefter findes der endnu bedre materiale, som kan mindske bevægelsen endnu mere.
3. En byggefirma kan klare en sådan opgave. Tilbud giver dig en fornuftig prisforståelse.
Missede at I havde krybekælder. Så kan man lægge en bjælke på tværs under gulvbjælkerne og fastgøre den/støtte den op på passende vis. Det vil have større effekt på at mindske svajet og være billigere end det, jeg skrev ovenfor.
Missede at I havde krybekælder. Så kan man lægge en bjælke tværs over gulvbjælkerne nedefra og fastgøre den/støtte den op på passende vis.
Det vil have større effekt på at reducere svigten og være billigere end det, jeg skrev ovenfor.
Præcis. Og bare ved at støtte midlertidigt nedefra kan man få en ret god idé om, hvordan resultatet kan blive ved et ordentligt udført arbejde. Jeg ville have kravlet ind under fundamentet direkte for at teste, hvordan resultatet kan blive med støtter.
Bor i et etplanshus bygget i begyndelsen af 1990'erne og har problemer med "svajende" gulv i stuen, som snart driver mig til vanvid - når man går, vibrerer/gynge det (alle glas i vitrineskabet klirrer, og det påvirker også andre møbler), og vi har konstateret, at det hælder mod "midtpunktet" af rummet (måske 1 cm forskel mod væggen, så ret kraftigt).
Jeg gætter på, at det kan skyldes for bred afstand mellem bjælkerne. Jeg er virkelig ingen ekspert på dette, så tegningen er her nedenfor:
[billede]
Andet om huset: Gulvet ligger over en krybekælder.
Mine spørgsmål, som jeg håber, nogen klogere end mig kan hjælpe mig med:
1. Er der nogen, der ved, om hypotesen "for bredt mellem bjælker" er korrekt ifølge tegningen?
2. Hvad kan man gøre for at gøre gulvet lige igen/stabilisere det?
3. Hvem kontakter man for at udføre dette (hvis vi antager, at vi hyrer nogen til at fikse det)? Hvad kan det koste cirka at få det fikset?
/Julia
Hvis det er en krybekælder I kan arbejde i, er det ret enkelt. C/C i bjælkelaget er helt i orden. Saml 2x 45x145, så I får en bærende bjælke på 90x145 under hele længden. Den placerer I midt under gulvet som støtte. Så placerer I almindelige fliser 40x40 som støtte mod jorden, så det ikke synker i fremtiden. Løft forsigtigt op med donkraft, så I kan få en solid støtte (typisk liggende regler/brædder) mellem den bærende bjælke og fliserne. Støtten skal være stiv, så der ikke kommer svaj.
Bor i et etplanshus bygget i begyndelsen af 1990'erne og er plaget af "svajende" gulv i stuen, der snart driver mig til vanvid - når man går, vibrerer / gynger det (alle glas i vitrineskabet klirrer af al magt, inklusive andre møbler), og vi har konstateret, at det hælder mod "midtpunktet" af rummet (måske 1 cm forskel mod væggen, så ret kraftigt).
Gætter på, at dette kan skyldes for bredt mellem bjælkelaget? Virkelig ingen ekspert på dette, så tegning er nedenfor:
[billede]
Andet om huset: Gulvet ligger over krybekælder.
Mine spørgsmål, som jeg håber nogen klogere end mig kan hjælpe mig med:
1. Er der nogen, der har styr på, ifølge tegningen, om hypotesen "for bredt mellem bjælkelag" stemmer?
2. Hvad kan man gøre ved dette for at gøre gulvet lige igen/stabilisere det?
3. Hvem kontakter man for at udføre dette (hvis vi antager hypotesen, at vi hyrer nogen til at fikse dette). Hvad kan det koste på mellem tommelfinger og pegefinger at få dette fikset?
/Julia
Spørgsmål 3: Hvis det kan lade sig gøre at komme til i krybekælderen, og det ikke er alt for besværligt at få adgang, så vil jeg anslå, at det tager 2 mand mellem 1-2 dage, altså 16 - 32 timer. Så groft og hurtigt er 10-15k nok ikke urimeligt.
Om det er en krybekælder I kan arbejde i, så er dette ret enkelt. C/C i bjælkelaget er helt ok. Slå sammen 2 stk. 45x145 så I får en bærende bjælke på 90x145 under hele længden. Den lægger I midt under gulvet som støtte. Så lægger I almindelige gasbetonplader 40x40 som støtte mod jorden, så det ikke synker i fremtiden. Løft forsigtigt op med donkraft, så I kan få ind et solidt støtte (typ liggende reglar/brædder) mellem den bærende bjælke og pladerne. Støtten skal være stump, så det ikke bliver svaj.
Glem ikke at fugtsikre konstruktionen. Tagpap mellem støtter og gulv samt mellem støtter og belægningssten.