Hej
Jeg er i gang med at renovere et gammelt hus fra 1938, som sædvanligt med gamle huse, så er det udbygget til højre og venstre, og små ting bliver store udfordringer.
Nu er jeg kørt lidt fast i "tankegangen" på overetagen og har brug for råd.
Tanken er, at det skal blive et stort badeværelse deroppe med gulvvarme og klinker. Det, der bekymrer mig, er, at bjælkelaget, som er næsten fem meter (4950x3960), bliver svajende, og at klinkerne revner i fugerne. Jeg ved fandeme ikke, hvad jeg skal gøre, da jeg heller ikke vil have, at det bliver for tungt. Værd at nævne er, at der ikke er nogen bærende væg nedenunder.
Jeg har fået rådet, at det er nok med cc 30 (45x220) og kortlingar, spørgsmålet er, om det er nok? Jeg vil hellere lægge lidt mere arbejde i det, så det bliver rigtigt, end at det bliver "meckigt".
Tak på forhånd
Finns ganska bra anvisningar hos BKR om underlag för klinker.
En helt annan kommentar. Blir det bra att ha tvättställ under snedtak?
Hej Åsa
Ber om ursäkt for gammel tegning, toilet og håndvask har byttet plads. Ses ikke på tegning men huslivet er ret højt så skråtaget begynder ved 1.60. Mit problem er ikke at få det stabilt, men mere hvordan jeg løser det rent bygningsmæssigt på bedste måde
Mvh
Slangen i glest mellem reglarne men det bliver jo meget som skal varmes...
Elvarme da? Kan jo lægges i spartelmassen uden at det påvirker tykkelsen nævneværdigt
Slangen i gles mellem reglarne, men det bliver jo meget som skal varmes...
Elvarme da? Kan jo lægges i spartelmassen uden at det påvirker tykkelsen nævneværdigt
Værd at tænke på, men jeg havde tænkt at have vandradiatorer og tænkte at lægge slanger overalt og tænkte at så kunne jeg lige så godt lægge badeværelset også,
Det kommer aldrig til at blive rigtig godt med 45x220 og c/c 300, da spændvidden er for lang. I dette tilfælde hjælper kortlingerne ikke. Det er lidt svært at se, hvad der er den mest hensigtsmæssige foranstaltning med hjælp fra billederne. Der er to strategier. For det første: Læg nye limtræsbjælker ind mellem de eksisterende bjælker eller For det andet: Forstærk de eksisterende bjælker ved at skrue-lime mere materiale på.
140x225 limtræ c/c 600 med limskruet spånplade ovenpå klarer kravet.
Det kommer aldrig att blive rigtig godt med 45x220 og c/c 300, da spændvidden er for lang. I dette tilfælde hjælper kortlinger ikke. Det er lidt svært at med billedernes hjælp se, hvad der er den mest passende tiltag. Der er to strategier. Ét: Læg nye limtræsbjælker mellem de eksisterende bjælker eller To: Forstærk de eksisterende bjælker ved at skrue lime mere materiale på.
140x225 limtræ c/c 600 med limskruet spånplade ovenpå klarer kravet.
Original bjælkelag er i dag skrue-limet/oprettet med 45x220, hvis jeg skrue-limer 45x220 på tilsvarende/anden side originalbjælke får jeg ca 140....eller behøver jeg have limtræ/Kerto?
Mvh