Som jeg håber fremgår af billedet, så håber jeg at bygge en carport, men støtterne/fundamenterne (de røde prikker) kommer i vejen for vendepladsen foran. Jeg håber at finde en "svævende" løsning for dette, så jeg undrer mig dels om det overhovedet er muligt og dels hvad der i så fald er den mest hensigtsmæssige løsning (holdbarhed, omkostning...)
For at få plads til carporten må en skråning delvis graves ud og L-elementer sættes ind (eller hvordan?), markeret i grå på billedet.
Løsningerne jeg har fundet på er (a) en eller anden type bjælker der er formet som carportens profil som dermed holder taget oppe. Eller (b) lige lange bjælker i tagets hældning og videre bagud ned i jorden, måske støttet af L-elementerne. Længst inde mod husvæggen er det selvfølgelig fint med et almindeligt fundament.
Selvfølgelig skal det hele kunne klare sne. Og selvfølgelig skal hele tagets længde (~8m) holdes oppe.
Vanvid?
Holder det?
Findes noget lignende måske endda til salg?
Hvad kan delene i sådan en fest koste?
Øvrige tips?
Tak!!!
View attachment 107429
Tak danne_08! Meget håbefuldt! Fra en billedsøgning fandt jeg disse til salg i Kina, men ser på produktbeskrivelsen for den, eller om det er en meget lignende, at den kun tåler ca. 50 cm sne, hvilket jo ikke er nok, og desuden at benene på den type modeller går direkte ned i jorden, hvilket er tvivlsomt på min stenede/bjergagtige grund. Jeg må tage kontakt til leverandøren her i Sverige.
Yderligere forslag og tanker omkring min beskrivelse modtages med tak!
Yderligere forslag og tanker omkring min beskrivelse modtages med tak!
Senest redigeret:
Uden støtte på den ene side bliver det et ret saftigt moment, som skal optages enten i leden eller i fastgørelsen i jorden, hvis konstruktionen er i ét stykke.
Fandt dette
http://sell.lulusoso.com/selling-le...omobile-shelter-bus-shed-garden-shelter-.html
Ser intet om, hvor meget de tåler i snelast dog.
Google singlesided carport
Fandt dette
http://sell.lulusoso.com/selling-le...omobile-shelter-bus-shed-garden-shelter-.html
Ser intet om, hvor meget de tåler i snelast dog.
Google singlesided carport
Jeg konstruerede for længe siden en carport, der minder meget om din type a.
Den brugte stålbjelker, tror det var HEA, som blev svejset sammen i den "U-form" du viser.
Bjelkernes nedre del blev støbt ind i bundpladen, Taget havde spær mellem HEA-bjelkerne og øverst tror jeg det blev tagplader.
HEA-bjelkerne blev dimensioneret for egenvægt og snelast.
Den brugte stålbjelker, tror det var HEA, som blev svejset sammen i den "U-form" du viser.
Bjelkernes nedre del blev støbt ind i bundpladen, Taget havde spær mellem HEA-bjelkerne og øverst tror jeg det blev tagplader.
HEA-bjelkerne blev dimensioneret for egenvægt og snelast.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 indlæg
I 90'erne blev der bygget nogle lidt eksperimentlignende rækkehuse i Bromsten i Stockholm. Hele stommen inkl. tagspær blev bygget af noget, der lignede pladeregler.
Men til disse blev der bygget en carport med netop en væg på den ene side og ingen yderligere støtte. Da de blev bygget, så jeg, at de i princippet kun havde en vertikal stålbjælke midt på væggen. Den blev derefter vinklet, så den fik form som et tag. Fra den gik der horisontale bjælker ud, som man lagde tagsten på direkte. Væggen hænger i en horisontal bjælke ved tagfoden. Væggen har altså ingen støtte mod jorden.
Jeg så aldrig, hvordan de grundlagde for den vertikale bjælke, men jeg formoder, at den er vinklet under jorden med en eller flere bjælker under gulvet.
Men til disse blev der bygget en carport med netop en væg på den ene side og ingen yderligere støtte. Da de blev bygget, så jeg, at de i princippet kun havde en vertikal stålbjælke midt på væggen. Den blev derefter vinklet, så den fik form som et tag. Fra den gik der horisontale bjælker ud, som man lagde tagsten på direkte. Væggen hænger i en horisontal bjælke ved tagfoden. Væggen har altså ingen støtte mod jorden.
Jeg så aldrig, hvordan de grundlagde for den vertikale bjælke, men jeg formoder, at den er vinklet under jorden med en eller flere bjælker under gulvet.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Carport - halva priset
Lösvirke & Timmerhus -
Carport med förråd - vad säger ni om denna konstruktion?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga förråd i carport - hur göra grunden?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nytt tak till carport/förråd - gärna genomskinligt!
Tak & Vind -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad