1,941 læst ·
18 svar
2k læst
18 svar
Sundhedsvenlige byggematerialer
Jeg er blevet syg af formaldehyd i spånplader i 70'erne. Vi skal nu bygge vores 2. hus, og jeg undrer mig over, om nogen kender gode byggematerialer, der er kommet de sidste 3 år. Findes der fx køkken uden formaldehyd? Rustfrit findes jo, men det koster meget. Alt af interesse, så længe det er så godt som emissionsfrit.
Min opfattelse er, at skiverne indeholder/afgiver betydeligt mindre formaldehyd nu end i 70'erne, men jeg har kun vage opfattelser af, hvor meget formaldehyd der i praksis er i luften i et moderne hus. Ventilationen må være bedre også?
Nytt_användarnamn_2024_12
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
Massive køkkener har vel mindre, men koster derefter, man må indhente tilbud og anmode om data om dette fra producenterne.L Lizabettan sagde:Jeg er blevet syg af formaldehyd i spånplader i 70'erne. Vi skal nu bygge vores 2. hus, og jeg spekulerer på, om nogen kender til gode byggematerialer, der er kommet inden for de sidste 3 år. Findes der fx køkken uden formaldehyd? Rustfrit findes jo, men koster meget. Alt er af interesse, så længe det er så godt som emissionsfrit.
Hmmmm.......alt træ indeholder formaldehyd, så træ går bort i vores valg af materiale. Vi går med stenhus.
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
Visst kan man mure sammen, men jeg vælger nok en enklere løsning, hvis den findes. I dag har vi et sammen-svejset køkken, som min mand har lavet. IKEAs stammer, hvor vi har skiftet bundpladen til fibercement. Rustfri låger. Alt kan lade sig gøre, men vi tænkte, vi ville forsøge at finde færdige løsninger til det nye byggeri.Jonatan79 sagde:
Hvilke træsorter i massivt træ bliver du syg af? I limede plader ved jeg, at der findes en hel del skidt.L Lizabettan sagde:Visst kan det mures sammen, men jeg vil nok købe en enklere løsning, hvis der findes en. I dag har vi et svejset køkken som min mand har lavet. IKeas skabsskrog hvor vi har skiftet bundpladen ud til fibercement. Rustfrie låger. Alting kan lade sig gøre, men vi tænkte vi skulle prøve at finde færdige løsninger til det nye byggeri.
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
Pas på tapeter og gardiner, for det gør papir og tekstil også.L Lizabettan sagde:
Med det mener jeg, at niveauer er relative, at noget findes eller ikke findes er ikke en absolut ting. Nu ved jeg ikke noget om din allergi, men bare fordi noget i teorien indeholder et stof, man er overfølsom over for, betyder det ikke nødvendigvis, at det er i koncentrationer, man kan reagere på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,091 indlæg
Men spørgsmålet er vel snarere om gassen frigøres. Det meste, som vi spiser, indeholder også formaldehyd, og det produceres i vores egne kroppe, men det klarer du vel nokL Lizabettan sagde:
Men Ikeas stammer (spånplade) indeholder formaldehyd. Mener du, at det går fint?L Lizabettan sagde:Selvfølgelig kan det mures sammen, men jeg køber nok en enklere løsning, hvis det findes. I dag har vi et svejset køkken, som min mand har lavet. IKeas stammer, som vi har udskiftet bundpladen i til fibercement. Rustfrie låger. Alt går, men vi tænkte, vi skulle forsøge at finde færdige løsninger til det nye byggeprojekt.