Jeg håber det er ok at stille spørgsmålet her.

Jeg har et vikignatelt, der er 2,5 m bredt, 3 m langt og 2,15 m højt.

For tiden har jeg to stolper og en overligger, men så kan jeg ikke sætte det op selv, så jeg vil gerne lave et A-rammetelt, men har ikke plads til at opbevare 2,5 - 3 m lange brædder.

Overliggeren i det nuværende telt er todelt, halvt i halvt med 50 cm overlæg og samles med to vognbolte og vingemøtrikker. Det havde jeg tænkt mig også at gøre med de to sidebrædder mod jorden, som tilføjes til et A-rammetelt.

Men de brædder, der står skråt op mod mønningen (markeret med X på teltet med teltdugen på), vil jeg ikke have synlige moderne løsninger på.

Mit spørgsmål er, hvis jeg i stedet bruger 75x45 mm reglar, kan jeg bore huller i dem, lige ind fra den savede ende og så have en tap i, som jeg så træder i den tilsvarende del? (Se min eminente tegning nedenfor, hvor jeg prøver at forklare, hvad jeg mener.) Eller falder det sammen? Teltdugen vejer tørret ca. 7 kg, tror jeg, måske mere. Jeg kan bruge gevindstænger, armeringsjern eller træ som tap, det kan ikke ses, så det er lige meget.

Mit telt vil ikke have dragter eller lignende, da min dug ligger udenpå og ikke på indersiden af stammen som i teltet på billedet, så hele stammen vil være indeni, men stolperne vil stadig kunne ses.

I 'værste' fald kan jeg lave halvt i halvt og sy en slags tube af hør/uld og skjule skruerne, men det vil jeg helst undgå, hvis det er muligt.

Et A-ramstelt under byggeri i haven. Trækonstruktionen er synlig, og X markerer området med foreslåede ændringer for at skjule moderne løsninger.

Tegning af samling mellem to brædder med en tap og hul, vist med en pil, til opbygning af et A-ramstelt uden synlige moderne løsninger.

• Illustration af samling med tap og hul til vikingetelt-stel, hvor en tap indsættes i et forborret hul i enden af en træsøjle.
  • A-rammetelt i naturen med hvid teltdug og træramme. X markerer en del af konstruktionen, som diskuteres i en bygningskontekst.
  • Vikinge-inspireret A-rammetelt på græs med X markeret på dugen.
  • A-ramme vikingetelt i skovlysning med hvid teltdug, synlige træstolper, og rødt X markerer potentielt byggeproblem.
  • Trækonstruktion af A-ramstelt med udsmykning på toppen, placeret på grus mellem rød bygning og båd, sollys og klar himmel i baggrunden.
  • Diagram af sned træbrædder med taphul og tap illustreret; en pil viser samlingens retning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.