Hej!
Vi er i gang med at bygge en ny stald. Bjælkelaget og taget vil blive aflastet med limtræsbjælker. Disse er beregnet. Nu overvejer jeg valget af stålstolper til at bære limtræsbjælkerne.
Overvejer at bruge VKR 100x100x8. Er der nogen, der kan regne ud, hvilken last en 2,4 henholdsvis 4,2 meter lang sådan stolpe kan klare (stående fast i begge ender...)?
Tak på forhånd!
/Joakim Gunneriusson
Vi er i gang med at bygge en ny stald. Bjælkelaget og taget vil blive aflastet med limtræsbjælker. Disse er beregnet. Nu overvejer jeg valget af stålstolper til at bære limtræsbjælkerne.
Overvejer at bruge VKR 100x100x8. Er der nogen, der kan regne ud, hvilken last en 2,4 henholdsvis 4,2 meter lang sådan stolpe kan klare (stående fast i begge ender...)?
Tak på forhånd!
/Joakim Gunneriusson
Google Tibnor Konstruktionstabeller!
I den kan man læse, at en søjle, VKR 100x100x8, stål S355, L = 2,4 m har en bæreevne på 582 kN i sikkerhedsklasse 3. Tilsvarende med L = 4,5 m har en bæreevne på 244 kN i sikkerhedsklasse 3.
I den kan man læse, at en søjle, VKR 100x100x8, stål S355, L = 2,4 m har en bæreevne på 582 kN i sikkerhedsklasse 3. Tilsvarende med L = 4,5 m har en bæreevne på 244 kN i sikkerhedsklasse 3.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Beregningmæssigt er de ikke fast i begge ender, støber man søjlen fast i betonen, så er den fast indspændt i den ene ende, men en fodplade sidder for dårligt. mod limtræet er den ikke fast, snarere tværtimod hvis limtræet vil bøje søjlen ned. Det er risikoen for knækning man dimensionerer for.
Nu ved jeg ikke hvad Tror jeg fattar har haft for indværdi i beregningen.
Protte
Nu ved jeg ikke hvad Tror jeg fattar har haft for indværdi i beregningen.
Protte
Bæreevnen ovenfor gælder for kip-led, altså knæklængde 2,4 m hhv. 4,5 m. Ville aldrig turde regne med fast indspænding uden nærmere information om fastgørelserne. Jeg tolkede "fast i begge ender" som at søjleenderne holdes fast i sidled, ikke at de er fast indspændt.
Tusind tak for hurtige svar. Jeg antager, at jeg kan sove godt så, da jeg vil have fire sådanne søjler til at bære loftet med (13x7 meter). Også ydervæggene bærer loftet. Den lange skal bære kipbjælken i midten (hvilket også påvirker to af loftets søjler, men disse ser jo ud til at være kraftigt overdimensionerede)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Så bra, vi är helt överens, jag var lite orolig över "fast i båda ändar".Tror jag fattar sagde:
Protte
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hållfasthet vägg kaklat badrum?
Badrum -
Styrke træstruktur til hyldesystem
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Styrke spær med høj vs lav hældning
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur hållfasthetsberäkna planka?
Övrigt husrelaterat -