Overvejer at støbe en betonplade med udhæng, som vil have en vis belastning.
Men jeg har ingen idé om, hvor meget moment en betonplade på f.eks. 13 cm med 1 lag 8mm armeringsjern kan tænkes at klare? 0.1KNm, 1KNm 10KNm 100KNM
Er der nogen, der har nogen mellem tommelfinger og pegefinger tal på noget lignende, ville det være interessant.
Men jeg har ingen idé om, hvor meget moment en betonplade på f.eks. 13 cm med 1 lag 8mm armeringsjern kan tænkes at klare? 0.1KNm, 1KNm 10KNm 100KNM
Er der nogen, der har nogen mellem tommelfinger og pegefinger tal på noget lignende, ville det være interessant.
Det kan man ikke sige uden at vide lidt mere!
F.eks. hvor armeringen ligger, hvor meget armering der er (man plejer f.eks. at angive dette som mm2 armering/længdemeter), hvilken kvalitet der er på betonen og på armeringen.
F.eks. hvor armeringen ligger, hvor meget armering der er (man plejer f.eks. at angive dette som mm2 armering/længdemeter), hvilken kvalitet der er på betonen og på armeringen.
Om man vender spørgsmålet, hvordan skal man armerer for at pladen/bjælken skal klare 2 ton 60 cm fra nærmeste støtte, dvs. 12KNm.
Pladen kommer til at være ca. 14 cm tyk og ca. 40 cm bred og 7 m lang.
Jeg antager, at hvis man lægger 10 mm armering ret højt i støbningen, så burde det virke.
Pladen kommer til at være ca. 14 cm tyk og ca. 40 cm bred og 7 m lang.
Jeg antager, at hvis man lægger 10 mm armering ret højt i støbningen, så burde det virke.
Senest redigeret:
Hvis jeg har talt rigtigt??
Lidt rusten og har kun en ældre tabel tilgængelig...
Så behøves der 7 stk. 10 mm armeringsjern under den tænkte belastningspunkt.
Jernene bør kunne fordeles på 200 mm bredde.
Samtidig bør man lægge nogle (~5) jern vinkelret mod hovedarmeringen i hele bjælkens bredde ved belastningspunktet, c/c ~40 mm.
Dæklag 25 mm.
Lidt rusten og har kun en ældre tabel tilgængelig...
Så behøves der 7 stk. 10 mm armeringsjern under den tænkte belastningspunkt.
Jernene bør kunne fordeles på 200 mm bredde.
Samtidig bør man lægge nogle (~5) jern vinkelret mod hovedarmeringen i hele bjælkens bredde ved belastningspunktet, c/c ~40 mm.
Dæklag 25 mm.
Kanon tak!!!!
Jeg holder dig ikke ansvarlig, men det giver mig en god fingerpeg om, at det burde gå og din udregning indikerer jo, at jeg skal armere ganske meget og fordele kraften direkte under belastningspunktet.
Jeg holder dig ikke ansvarlig, men det giver mig en god fingerpeg om, at det burde gå og din udregning indikerer jo, at jeg skal armere ganske meget og fordele kraften direkte under belastningspunktet.
Klik her for at svare