L
Hej!

Vi bor i en lejlighed i et hus fra 20'erne, et træhus. Da vi fjernede listerne, som var ved at synge deres sidste vers, faldt lidt af spartlet bagved af. Bag listerne kunne man se den gamle isolering. Vi havde egentlig tænkt at rive alt gammelt tapet ned (der er flere lag), men er nu lidt i tvivl, da spartlet føles så svagt, at det falder af og lander på gulvet, bare man rører ved det. Det bliver en masse støv og støvsugning. Nu er spørgsmålet, hvordan går vi videre? Skal vi lade være med at rive tapetet ned og bare bredspartle? Hvad gør vi bag listerne, hvor hullerne er størst, kan de fyldes med spartelmasse, eller anbefales et andet produkt?
En væg i en gammel lejlighed med afskallet gips og synlig isolering bag ved panelerne, med rester af tapet og gipsstøv på gulvet.

Ser ikke ud som spartelmasse, men som puds på en væg af strå. Et alternativ er jo at banke al pudsen ned og rive stråene væk (sidder sandsynligvis med papssøm og ståltråd) og rense ind til trævæggen, så sætte gips på væggene.
Men det er rodet og støvet.

Ellers måske det går an at reparere det lokalt, hvor listerne har siddet, og bredspartle resten.

L
Tak! Vi er ret nye i denne renoveringsverden, vidste ikke rigtig forskellen mellem puds og spartelmasse :o

Okay! Hm, når vi gennemfører et projekt, kan vi godt lide at gøre det helhjertet, så det hælder altså til at banke al pudsen væk og fjerne stråene for at sætte gipsplader op. Men af ren nysgerrighed, hvad gemmer sig bag pudsen og stråene? Er det mursten? Er ret dårlig til det der med isoleringshistorie.

Med største sandsynlighed er der træ bagved. Vassen er der for at pudset skulle have noget at fæstne på.

Med al respekt for at I vil gøre det helhjertet, men det er uhyggeligt støvet og besværligt at rive sådan nogle vægge ned. Så hvis I virkelig ikke behøver det, så reparer det som er nødvendigt og spartel derefter. Der findes sikkert bedre steder at lægge den energi.

Det der vækker gamle minder. Jeg havde planker bag pudset, hvor der sad siv (fastgjort med ståltråd). Hvis jeg husker rigtigt, var der ikke siv i mine ydervægge, dette var i et teglhus.

Hvis der nu er plank bagved, er spørgsmålet, hvor lige plankevæggen er. Tænker på, hvor let det er at bygge en tilstrækkeligt plan væg med gipsplader. Måske kan man rette/opbygge en plan væg med OSB eller krydsfiner og derefter sætte gips op. Der er nok desværre kun én måde at vide det på, og det er at banke pudset ned. Men risikoen er, at det bliver et ret stort arbejde.

Det føles meget overdrevet at fjerne al puds, tagrørsmåtter osv. bare fordi I vil tapetsere. Det ville også have været interessant at se listerne I fjernede, som "sang på sidste vers". Behøvede de at blive af med lidt gammel maling, spartles og males?

Med risiko for at lyde lidt bedrevidende behøver renovering jo ikke betyde, at man river alt gammelt ned for at erstatte med nyt. Der var jo en grund til, at man pudsede/lerklinede vægge indvendigt før i tiden - det blev tæt, lydisolerede godt, og man fik en god overflade at male/tapetsere på. Var jeg jer, ville jeg prøve at reparere pudsen med passende puds (eller måske endda gipspuds, som er let at arbejde med). Føler I, at overfladen til at tapetsere på er dårlig, så få hjælp af en maler, der enten binder/isolerer de gamle lag og ved behov bredspartler. At begynde forfra med en rå plankevæg skaber bare arbejde unødigt, og der er intet fundamentalt meget bedre ved en moderne gipsvæg sammenlignet med en gammel pudset væg :)

• Synes
  • Elsker
Chrzan og 2 andre
  • Laddar…
Skal holde med ovenstående, det er et stort arbejde at banke pudset ned. Gevinsten ved det i dette tilfælde ser jeg som minimal. Bland en spand gipsmørtel for at fylde det hul op med, derefter kan I spartle/bredspartele væggen.

Hvis I absolut føler, at I skal have en gipsvæg at tapetsere på, så sæt en 6mm rotgips op. Men der er egentlig ingen grund til at gøre det, og det bliver ikke mindre arbejde for jer. Spartlede pudsede vægge har fungeret de seneste 100 år, og det vil også fungere for jer.

Skal I sætte nye sokler op? Gem de gamle gulvsokler, så I har dem, når I opdager, at det ser mærkeligt ud med moderne gulvsokler i et gammelt hus. Hvis I så vil skifte tilbage, slipper I for at gøre som mig og købe nye for 100 kr/m hos byggfabriken.

L
Tak for alle svar! Vi må sidde og overveje. Pudset er virkelig i dårlig stand, det er nok at røre ved det for at det skal falde af. Soklerne havde en masse huller og flere lag plastmaling, som vi testede at skrabe af med en speedheater, men indså til sidst, at det ville tage for lang tid. Vi køber i stedet nye for 70 kr/m fra et rigtig godt snedkeri. I samme stil som originalen :thumbup:

Inden I gør noget drastisk, prøv at lægge lidt gipsmørtel i. Det koster måske en hundredekroneseddel for en sæk. Alternativt tag en maler hjem, som kan se på det. Hvis I begynder at banke puds, har I et garanteret hestearbejde foran jer, og det vil betyde, at I bor i en krigszone i et par uger, inden I får det klart.

For at få gipsmørtel til at hæfte ville jeg gå på med en blød børste eller noget for at fjerne alt løst, og derefter dusche med sprayflaske.

Det der kaldes revetering når det er udendørs, men jeg mener, at det kaldes noget andet når det er indendørs.

Jeg har for nylig revet en sådan væg i kælderen fra -33. I mit tilfælde bestod væggen af stående planker med rørvæv på. Rørvævet sad fast med ståltråd og småsøm. Pudsen sad derefter i rørvævet.

Som andre har skrevet, vil det støve ordentligt, hvis I vælger at rive pudsen ned. Jeg ville have tøvet med det i et opholdsrum.

Hvad er der på den anden side af væggen? Nabo eller mere af jeres lejlighed? I mit tilfælde var planke væggen delvis åben under pudsen, og jeg kan forestille mig, at man tidligere pudsede bl.a. for at tætne væggen.

L
Talt med samboen og samboens far, som er lidt mere kyndig, når det gælder sådanne ting. Det hælder mod at sætte gipsmørtel på, hvor det slipper, og spartle på tapeten. Dog ikke hele tapeten, for vi vil holde omkostningerne nede og gøre det meste selv, men vil kun spartle der, hvor der er mange skavanker (de tidligere ejere havde tapetseret sjusket). Så måske er det nok med et nyt lag maling eller måske en ny tapet. Tror, det bliver godt, orker ikke mere hårdt arbejde, hvilket det lyder til, det ellers ville have været.

Tak for jeres indvendinger.

Fremragende konklusion. Hvis du synes bredspartling er svært, kan du vælge wall-cover, som er en tyk renoveringstapet, der skjuler mange skavanker. Let at sætte op, og så maler man direkte på den.

Hvorfor ikke bare skrue gips med lidt længere skruer?

Og har I gammel el kan I modernisere lidt ved først at skrue glespanel og så osb og gips og have elen trukket i væggen!

• Synes
Mattias_Eson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.