Nybegynder her og med ejerskab af hus.

Spørgsmål: bygge støttemur, som det ser ud nu skal muren bygges langs med den offentlige vej. Der er en kantsten fast støbt i cement. Den cement har løbet ind på min grund, så jeg kan ikke grave dybere for at få en grøft til muren.

Begyndte at lægge mursten i mørtel, men bemærker nu at jorden hælder, og resultatet bliver, at jo længere ned jeg kommer, jo mere mørtel skal jeg bruge for at få det lodret.
Mit spørgsmål er: vil støttemuren på 25m lang og 1m høj blive stående, når der senere fyldes op med grus og jord, når der ikke er en kant nederst som støtte?

Eller klarer muren sig alligevel med kun grovbeton, hvor det bliver højere?
 
Det bliver til at ankre den i bunden samt at med den højde ankre den ind i skråningen. Dubbes med min 16 armeringsjern på hver meter direkte ned i jorden, ca. 50 cm. Øverst armeringsjern som fastgøres i muren ca. 30 cm ned og går direkte ind i skråningen og ankres godt op med 30x30 cementplader som jernet går igennem og bøjes på bagsiden, passende at ankeret sidder min 1,5 meter ind, klart afhængig af hvordan skråningen er.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.