Hej,
Vi bor i og renoverer delvist et ældre hus, bygget "1909", som meget tyder på ikke altid har set ud på denne måde med tilbygninger i omgange, hvad det ser ud til.
1,5 plan med overetage som måske ikke altid har været en overetage.
Konstruktionen er i princippet en bindingsværksbygning.
Mit spørgsmål drejer sig om aflastning eller måske snarere en understøttelse af mellemgulvet i gavlværelset på stue-/overetage, hvor der er en nedbøjning og svaj i bjælkelaget.
Værelset i stueetagen måler indvendigt ca. 5500x3300, hvor det længste mål er mellem husets langsider og i den retning de eksisterende loftsbjælker ligger.
Loftsbjælkerne er to i antal og udgøres af tømmerstokke, ca. 150x150 mm. Der er i dag ingen aflastning af disse andet end lejrene i/på husets ydervægge.
Værelset på overetagen måler indvendigt mellem skunkene svarende til 4200x3300 mm.
Vi ønsker nu at tilføre en aflastning til mellemgulvet for at rette dette op og få et mindre vaklende gulv på overetagen. I øjeblikket består mellemgulvet kun af nævnte bjælker og oven på disse ligger to(?) lag gammel rupløjede brædder, med gips på undersiden, hvilket udgør loft i værelset på stueetagen, og spånplader på gulv i værelset på overetagen. Gulvbelægningen er fjernet af den tidligere ejer.
Værelset på overetagen har vi indtil nu kun brugt til enkelt opbevaring, men med en voksende børneflok skal det nu også renoveres og blive sove-/legerum. Eksisterende rupløjede brædder/spånplader og gipsloft vil blive revet ned og erstattet med nyt.
Min tanke er at beholde de eksisterende bjælker og understøtte disse med en stålbjælke i midten, mellem gavlydervæg og en muret skillevæg, som i øvrigt sandsynligvis har været en tidligere ydervæg.
Her er som sagt et indvendigt frit spænd på ca. 3300 mm, med tænkt oplæg i væg på ca. 150-200 mm per side. Bjælken beklæder vi så efterfølgende.
Hvad ville være en rimelig dimensionering af stålbjælken, og hvilken type bjælke? HEA, HEB, VKR, andet? Ikke særlig højt til loftet i stueetagen i øjeblikket, så det er interessant at holde højden på bjælken nede, ikke mindst for at undgå hovedpine og buler i panden.
De eksisterende bjælker bærer jo i dag mellemgulvet, men i betragtning af nedbøjningen vil der selvfølgelig blive tilført en del af egenvægten på stålbjælken, uklart hvor meget dog.
Taknemmelig for input og ideer! Vedhæfter et billede fra værelset på stueetagen.
Mvh Daniel
Vi bor i og renoverer delvist et ældre hus, bygget "1909", som meget tyder på ikke altid har set ud på denne måde med tilbygninger i omgange, hvad det ser ud til.
1,5 plan med overetage som måske ikke altid har været en overetage.
Konstruktionen er i princippet en bindingsværksbygning.
Mit spørgsmål drejer sig om aflastning eller måske snarere en understøttelse af mellemgulvet i gavlværelset på stue-/overetage, hvor der er en nedbøjning og svaj i bjælkelaget.
Værelset i stueetagen måler indvendigt ca. 5500x3300, hvor det længste mål er mellem husets langsider og i den retning de eksisterende loftsbjælker ligger.
Loftsbjælkerne er to i antal og udgøres af tømmerstokke, ca. 150x150 mm. Der er i dag ingen aflastning af disse andet end lejrene i/på husets ydervægge.
Værelset på overetagen måler indvendigt mellem skunkene svarende til 4200x3300 mm.
Vi ønsker nu at tilføre en aflastning til mellemgulvet for at rette dette op og få et mindre vaklende gulv på overetagen. I øjeblikket består mellemgulvet kun af nævnte bjælker og oven på disse ligger to(?) lag gammel rupløjede brædder, med gips på undersiden, hvilket udgør loft i værelset på stueetagen, og spånplader på gulv i værelset på overetagen. Gulvbelægningen er fjernet af den tidligere ejer.
Værelset på overetagen har vi indtil nu kun brugt til enkelt opbevaring, men med en voksende børneflok skal det nu også renoveres og blive sove-/legerum. Eksisterende rupløjede brædder/spånplader og gipsloft vil blive revet ned og erstattet med nyt.
Min tanke er at beholde de eksisterende bjælker og understøtte disse med en stålbjælke i midten, mellem gavlydervæg og en muret skillevæg, som i øvrigt sandsynligvis har været en tidligere ydervæg.
Her er som sagt et indvendigt frit spænd på ca. 3300 mm, med tænkt oplæg i væg på ca. 150-200 mm per side. Bjælken beklæder vi så efterfølgende.
Hvad ville være en rimelig dimensionering af stålbjælken, og hvilken type bjælke? HEA, HEB, VKR, andet? Ikke særlig højt til loftet i stueetagen i øjeblikket, så det er interessant at holde højden på bjælken nede, ikke mindst for at undgå hovedpine og buler i panden.
De eksisterende bjælker bærer jo i dag mellemgulvet, men i betragtning af nedbøjningen vil der selvfølgelig blive tilført en del af egenvægten på stålbjælken, uklart hvor meget dog.
Taknemmelig for input og ideer! Vedhæfter et billede fra værelset på stueetagen.
Mvh Daniel
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
150x150 svarer stivhedsmæssigt til 45x225 og 5,5 m er alt for stort spændvidde for disse, ikke mindst med hensyn til svaj. At sætte en stålbjælke under bjælkerne på midten er en løsning, dog ikke særlig pæn. HEA 120 bør række. Jeg ville dog foreslå en anden løsning: Læg limtræsbjælker ind mellem de eksisterende bjælker. Helst 140x225 mm. Skruvlim derefter en kraftig K-plywoodplade (min 25 mm) på oversiden i limtræsbjælkerne.
Tak Justus! Ja at de eksisterende bjælker ikke kan klare denne spændvidde og desuden en belastning ovenfra er der ikke meget tvivl om. Der er indikationer på, at de tidligere har været boltet op i en bjælke, der lå vinkelret mod disse, på midten, men den, der valgte at indrette rummet på førstesalen, syntes selvfølgelig, at den bjælke var i vejen og savede simpelthen den af ved væggene.J justusandersson sagde:150x150 svarer stivhedsmæssigt til 45x225 og 5,5 m er alt for stor spændvidde for disse, ikke mindst med hensyn til svajet. At sætte en stålbjælke under bjælkerne på midten er en løsning, dog ikke særlig pæn. HEA 120 bør være nok. Jeg vil dog foreslå en anden løsning: Indlæg limtræsbjælker mellem de eksisterende bjælker. Helst 140x225 mm. Skruvlim derefter en kraftig K-krydsfinerplade (min 25 mm) på oversiden af limtræsbjælkerne.
Tak for input og tips, jeg er enig i, at en bjælke under bjælkerne ikke er optimalt og nemt kan se lidt trist ud, men er endt med at tænke, at med den rette inddækning bør det kunne få et helt okay udseende, forudsat at det ikke bliver alt for højt. En HEA 120 med sine ret lille ~115 mm i højde ville ikke gøre det helt umuligt at få pænt, eller ja, "mindre grimt"
Jeg kan selvfølgelig godt lide tanken om nye limtræsbjælker og har tænkt meget i de baner tidligere, men da vi samtidig gerne vil bevare lidt af det gamle stil med til dels synlige originalbjælker i rummene i stueetagen, bliver det svært at få det til med ekstra bjælker eller evt. forstærkningsbjælker monteret på de eksisterende.
God aften!
Det er den gængse metode i disse ældre huse. Den tværbjælke har ligget på skillevæggene, og der ligger formentlig stolper ret tæt på, som har taget belastningen. I visse tilfælde har jeg set, at man bygger en enklere bærende konstruktion af den, ligesom en spær, som så kan bære store vægte.M Mr.Eriksson sagde:

Men alt sådan noget er selvfølgelig i vejen for dem, der vil indrette førstesalen. Men det er ikke første gang, at uforstående husejere saver "unødvendige" bjælker af.
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Undskyld hvis jeg kaprer tråden lidt, men jeg synes det er meget interessant med disse tråde om konstruktioner og hvilke løsninger man kan finde. Af ren nysgerrighed, hvor meget hjælper den der plywood til med at stive limtræsbjælken op? Hvilken dimension i limtræsbjælken ville man skulle opnå for at svare til den idé, du gav?J justusandersson sagde:150x150 svarer stivhedsmæssigt til 45x225, og 5,5 m er alt for stor spændvidde for disse, ikke mindst i forhold til svajet. At sætte en stålbjælke under bjælkerne på midten er en løsning, dog ikke særlig pæn. HEA 120 bør være tilstrækkelig. Jeg ville dog foreslå en anden løsning: Læg limtræsbjælker mellem de eksisterende bjælker. For eksempel 140x225 mm. Skruelim så en kraftig K-plywoodplade (min. 25 mm) ovenpå limtræsbjælkerne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg gætter på, at min tanke var at kompensere for den store c/c-afstand mellem limtræsbjælkerne gennem en kraftig skruet og limet krydsfinerplade. Desuden fordeles punktlaster bedre mellem bjælkerne. Selvfølgelig kan man også regne pladematerialet som en forhøjelse af bjælkerne, forudsat at limningen er korrekt udført. Den reelle effekt er sandsynligvis bedre, men det er lettest at antage samme bredde.
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Okej så er jeg med på, hvad du menerJ justusandersson sagde:Jeg gætter på, at min tanke var at kompensere for den store c/c-afstand mellem limtræsbjælkerne ved hjælp af en kraftig skruelimet krydsfinerplade. Derudover fordeles punktlaster bedre mellem bjælkerne. Selvfølgelig kan man også medregne pladematerialet som en forøgelse af bjælkerne under forudsætning af, at limningen er ordentligt udført. Den reelle effekt er sandsynligvis bedre, men det er lettest at antage samme bredde.
Klik her for at svare