Hej!
I dag ses det, hvordan de eksisterende tagspær (godt 8m frit spænd med ca. 1m mellem hver) ikke helt har klaret belastningen i ca. 30 år.
(Indertaget har sunket 5-10 cm).
Belastning fra taget - ingen anelse. (men de tidligere ejere har oftest skovlet taget 1 gang/år).
Nu er ambitionen at støtte et antal tagspær med en støtte fra en limtræsbjælke (6,3 m), placeret på tværs mod tagspærene.
Bør indertaget (træpanel) fjernes, før støttebjælken trykkes op på plads? (eller vil panelet holde trykket?)
Overvejer dimensioneringen af denne limtræsbjælke. Vil beholde så meget lofthøjde som muligt under bjælken.
De dimensioner jeg spontant har overvejet er:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300
Findes der en tabel/program, der viser, hvilken belastning de respektive dimensioner kan klare?
(måske er disse dimensioner for svage eller bliver alt for overdimensionerede.)
I dag ses det, hvordan de eksisterende tagspær (godt 8m frit spænd med ca. 1m mellem hver) ikke helt har klaret belastningen i ca. 30 år.
(Indertaget har sunket 5-10 cm).
Belastning fra taget - ingen anelse. (men de tidligere ejere har oftest skovlet taget 1 gang/år).
Nu er ambitionen at støtte et antal tagspær med en støtte fra en limtræsbjælke (6,3 m), placeret på tværs mod tagspærene.
Bør indertaget (træpanel) fjernes, før støttebjælken trykkes op på plads? (eller vil panelet holde trykket?)
Overvejer dimensioneringen af denne limtræsbjælke. Vil beholde så meget lofthøjde som muligt under bjælken.
De dimensioner jeg spontant har overvejet er:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300
Findes der en tabel/program, der viser, hvilken belastning de respektive dimensioner kan klare?
Du kan prøveA Albireo sagde:Hej!
I dag ses hvordan de eksisterende tagstole (godt 8m frit spænd med ca. 1m mellem hver) ikke helt har klaret belastningen i ca. 30 år.
(Indertaget er sunket 5-10cm).
Belastning fra taget - ingen anelse. (men de tidligere ejere har oftest skovlede taget 1 gang / år.)
Nu er ambitionen at understøtte et antal tagstole med en støtte fra en limtræsbjælke (6,3m), placeret på tværs af tagstolene.
Bør indertaget (træpanel) fjernes, før støttebjælken trykkes op på plads? (eller vil panelet kunne klare trykket?)
Overvejer dimensioneringen af denne limtræsbjælke. Vil bevare så meget lofthøjde som muligt under bjælken.
De dimensioner, jeg spontant har overvejet, er.:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300
Findes der en tabel/program som viser hvilken belastning, de respektive dimensioner kan klare?
Svenskt Träs beregningsprogram
Har forsøgt at forstå, hvordan jeg kunne bruge dette, men uden held.
Den store beregning på den side er, hvad forskellige ting vejer (som snelast / isolering / pladetag osv.) for at give en bjælke som resultat.
Mit ønske er at kunne sammenligne styrken på forskellige bjælkedimensioner.
Måske er det nok at beregne bøjningsmodstanden og sammenligne?
(tror, at bøjningsmodstandens formel er .: W = (bh^2) / 6)
Næste trin er at få styr på - hvor meget bliver nedbøjningen af f.eks. en last på 2000kg bilr.
Det sidste trin denne omgang er at finde ud af vægten af disse bjælker.
Nu måske har det krystalliseret sig, hvilke 1-2 dimensioner der kunne fungere. (følelsesmæssigt)
Eftersom tagsparrene vil forblive uændrede og bære taget fremover, vil denne bjælke bare hjælpe tagsparrene med ikke at blive trykket så meget ned.
Men denne bjælke vil få godt 6m mellem støtterne, hvilket er ganske meget i sig selv.
Den store beregning på den side er, hvad forskellige ting vejer (som snelast / isolering / pladetag osv.) for at give en bjælke som resultat.
Mit ønske er at kunne sammenligne styrken på forskellige bjælkedimensioner.
Måske er det nok at beregne bøjningsmodstanden og sammenligne?
(tror, at bøjningsmodstandens formel er .: W = (bh^2) / 6)
Næste trin er at få styr på - hvor meget bliver nedbøjningen af f.eks. en last på 2000kg bilr.
Det sidste trin denne omgang er at finde ud af vægten af disse bjælker.
Nu måske har det krystalliseret sig, hvilke 1-2 dimensioner der kunne fungere. (følelsesmæssigt)
Eftersom tagsparrene vil forblive uændrede og bære taget fremover, vil denne bjælke bare hjælpe tagsparrene med ikke at blive trykket så meget ned.
Men denne bjælke vil få godt 6m mellem støtterne, hvilket er ganske meget i sig selv.
Det er en påbygning til en lade, der er bygget som garage / maskinhal med et lidt for fladt tagB Boan sagde:
Billedet fik lidt mærkelige proportioner (ca 8,5m bredt) - den venstre dør er 2,5m og den højre er 2,7m bred

At forstærke ca. 6 tagspær, når afstanden mellem loft og ydertag er lille - er ikke nemt.
(eller så ved jeg ikke, hvordan det kan gøres)
hele bygningen er ca. 10-11m dyb - men efter garagedelen på 6,3m er der skillevægge mm. som støtter.
hvordan er tagetagekonstruktionen i dag? dvs hvilken type?A Albireo sagde:Det er en tilbygning til en lade, der er bygget som garage / maskinhal med et lidt for fladt tag
Billedet fik lidt skæve proportioner (ca. 8,5m bredt) - venstre dør er 2,5m og højre er 2,7m bred
[billede]
At forstærke ca. 6 tagetage, når afstanden mellem indre tag og ydre tag er lille - er ikke nemt.
(eller så ved jeg ikke hvordan det kan gøres)
hele bygningen er ca. 10-11m dyb - men efter garagedelen på 6,3m er der skillevægge mm. som støtter.
Det kan jeg ikke svare på lige ud - men husker jeg korrekt, er det en fagværkstagstol W eller WW med alt for spinkle arme. (husker heller ikke - 195x45 eller måske 225x56) men spændet er langt mellem støtterne.
Klik her for at svare