Hej,

Jeg har et spørgsmål om bærende vægge. Hvordan ved jeg, hvor tykke regler jeg skal bruge i væggene? Jeg overvejer at bygge en lille hytte, 6x6m, med to etager og en terrasse på et fladt tag. Væggene skal kunne holde til principielt ubegrænset snemængde for en ulvevinter og også stærk vind resten af året, da den ligger på en rullestensås.

Aron D sagde:
...Hvordan ved jeg, hvor tykke reglar jeg skal bruge i væggene?
...
Man dimensionerer ofte små bygninger "mellem tommelfingeren og pegefingeren".
Ellers må du hyre en bygningsingeniør.
Ofte bliver reglarne dimensioneret mere efter, hvor meget isolering man vil have, end efter den statiske belastning.

Jeg ville vælge 120 mm reglar i din situation. Det bliver solidt og godt.
(Har haft en så stor garage i Gbg med 70 mm reglar, som desuden var udskårne til sømreglar)

Hvad gør det for forskel, at hytten skal stå på en rullstensås mener du?

Hilsner fra Hallandsåsen :)

Mit hus er bygget med 45x70 reglar på cc 1200, og det hus har stået der siden 1962, så sandsynligvis bør 45x70 reglar på cc 60 være tilstrækkeligt uden problemer. Dog er 70mm isolering ofte i mindste laget, så det bedste er nok, hvis du følger KOWs forslag og dimensionerer reglarne ud fra, hvor meget isolering du vil have.

Snebelastning er jo vertikal og det føles lidt sparsomt med 70x45 men det kan jo holde alligevel. Vindlast er jo horisontal og da er det diagonalerne der optager lasten.
Mest økonomisk er nok 2tom4 (95x45) eftersom de har omtrent samme meterpris som 70x45. Men som sagt, diagonalerne er vigtige!

Thomas_Blekinge sagde:
Snerygning er jo vertikalt, og det føles lidt skrabet med 70x45, men det kan jo stadig holde. Vindbelastning er jo horisontalt, og så er det diagonalerne, der optager belastningen. Mest økonomisk er nok 2tom4 (95x45), da de har omtrent samme meterpris som 70x45. Men som sagt, diagonalerne er vigtige!
Jeg bor i Örebro, så det er jo normalt ikke så meget sne, men der har jo været et par snedækkede vintre de seneste år, hvor vi har haft en halv meter sne på taget, og der har ikke været tegn (knirk, stramme vinduer el. lign.) på, at det skulle være underdimensioneret. Nu ville jeg godt nok aldrig bygge et nyt hus med så få og tynde regler, fordi det føles forkert i maven, men det viser sig jo at fungere. Var jeg TS, ville jeg nok vælge 95 eller 120 regler, afhængigt af hvor meget isolering jeg vil have. Handler det om en helårsbeboelse, ville jeg måske endda gå op på endnu bredere regler, men jeg får følelsen af, at det handler om et fritidshus, og så er det lidt unødvendigt med så meget isolering. Et større spørgsmål, som jeg ville tænke mere over, er hvor stort et rem man skal have, og hvordan tagstolene skal dimensioneres. Det er trods alt i de dele, at alle kræfter hovedsagelig skal optages.

KnockOnWood sagde:
Hvad gør det for forskel, at sommerhuset skal stå på en rullestensås mener du?

Hilsner fra Hallandsåsen :)
Det blæser voldsomt næsten hele tiden, kraftigt. Tænkte at man burde have det i tankerne, når man tænker på dimensioner. Ud over at den tredje etage skal blive en åben altan.

Janus82 sagde:
Mit hus er bygget med 45x70 reglar på cc 1200, og det hus har stået siden 1962, så sandsynligvis bør 45x70 reglar på cc 60 være tilstrækkeligt uden problemer. Dog er 70mm isolering oftest i mindste laget, så det bedste er nok, hvis du følger KOWs forslag og dimensionerer reglarne ud fra, hvor meget isolering du vil have.
Hvad står huset i for slags miljø? Hvor mange etager har det? Hvad har spær for dimensioner? Meget interessant med dimensionerne du har skrevet, vil gerne vide mere.

Thomas_Blekinge sagde:
Hammerværket tager vel ikke så meget snelast, men sørger vel mest for at de lodrette regler holder samme afstand til hinanden.
Se her:
[link]
Godt link det der. Men hvad jeg kan se, handler det kun om tage med hældning. Det ville være interessant at finde noget for flade tage.

Aron D sagde:
Hvad for en slags miljø er huset placeret i? Hvor mange etager har det? Hvilke dimensioner har spærene? Meget interessant med de dimensioner, du har skrevet, vil gerne vide mere.
Huset ligger midt i Örebro byområde, så det er ikke noget særligt udsat sted. Selvom Örebro er en ret blæsende by, betyder "fuld storm" heromkring omkring 14 m/s...

Huset er et étplanshus med kælder, så de eneste belastninger, som det lidt begrænsede regelsæt skal tage højde for, er jo tagets egenvægt med sne. Jeg har ikke dimensionerne på spærene i hovedet, men det er W-spær med 27[SUP]o[/SUP] hældning, og jeg ville gætte på, at brædderne, som spærene er lavet af, er ca. 150x45, men det er nok ret omtrentlige oplysninger.

Spærene er placeret på sædvanlige cc1200, men de linjerer ikke med regelsættet i væggene, som også er cc1200. I stedet er der et ret kraftigt hammarbånd på ca. 180x45, som bærer kræfterne fra spærene til de stående regelsæt. Det bør måske nævnes, at hele huset har ru brædder på indervæggene, som sandsynligvis hjælper med at stive konstruktionen lidt op.

Regelnormal tykkelsen i væggene er normalt ikke dimensionerende, hverken når det gælder horisontal last (vind) eller vertikal last (sne/vind).

Det, der kan ske med en forkert konstrueret regelstamme ved høj vindlast, er, at den forskubber sig. Dette undgår man ikke ved at have kraftigere reglar, men ved at have diagonalstag. De mest almindelige diagonale stag er pladematerialer, men det kan også løses på andre måder.

For vertikal last er det taget, som skal dimensioneres. Væggreglerne er normalt tilstrækkeligt kraftige,

vectrex sagde:
Regeltjockleken i væggene er normalt ikke dimensionerende, hverken når det gælder horisontal last (vind) eller vertikal last (sne/vind).

Det, der kan ske med en forkert konstrueret regelstamme ved høj vindlast, er, at den forskubber sig. Dette undgår man ikke ved at have kraftigere reglar, men ved at have diagonalstag. De mest almindelige diagonalstag er plademateriale, men det kan også løses på andre måder.

For vertikal last er det taget, der skal dimensioneres. Væggreglarne er normalt tilstrækkeligt kraftige,
Hej igen :)

Kan ikke lade være med at vise dette billede, à propos hus-stammens evne til at modstå vindlaster osv. Vores seneste efterårsstorm Gorm gjorde jo, at bygninger og skov fik at vise, hvad de kunne tåle. Her er en nabo, som var i gang med at bygge en stor garage. Det ser ud til, at han må begynde forfra... En mand står med sin hund foran et sammenstyrtet garage under opførelse efter stormen Gorm. Træstrukturen er spredt på jorden.

Og skoven har også fået sine tæsk. Specielt den spredte granskov på torvet i Laholm: Faldet grantræ på torv i Laholm efter storm Gorm, omgivet af bygninger og parkerede biler.

PS Svært at lade være med at kigge ind på Bygga Hus nu og da. Hej alle kære gamle venner! Det sidder i blodet, som de med MRSA siger :o

Senest redigeret:
  • Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
Lidt OT men den store fare med vinden er, når den kommer ind og får fat i noget. Såg en test med to identiske huse, hvor man knuste ruderne mens det blæste. I en testanlæg selvfølgelig. Huset holdt godt indtil ruderne gik. Så faldt det som et korthus.
Mit råd til TS er at køre på 120x45 i væggene.

evojenza sagde:
Lidt OT men den store fare med vinden er, når den kommer ind og får fat i noget. Så et test med to identiske huse, hvor man knuste ruderne, mens det blæste. I et testanlæg selvfølgelig. Huset holdt godt, indtil ruderne gik. Så faldt det som et korthus.
Mit råd til TS er at køre på 120x45 i væggene.
Har du et link til en kilde eller en video af den der test?
Rent spontant så lyder det meget urimeligt, at et hus skulle blæse lettere sønder bare fordi man åbner/slår ruderne i stykker.

Hej. Jeg vil se efter det. Må jeg vende tilbage?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.