Regnede lidt på en stor "carport". Tænkte mig ca 12x4m med en stolpe i midten, så det bliver 2 stk 6m åbninger.

Knapperede dette ind på byggbeskrivningar.se, og det gik tilsyneladende ikke at løse med hvad der fandtes i deres database i hvert fald.... 115x630 limtræ fixerer ikke dette altså? Virker jo helt skummelt... men jeg kunne sagtens tænke mig at sætte kortllinger ifølge nedenstående billede for at forstærke. Ikke fordi jeg tror det behøves egentlig, men for at det skal blive byggeteknisk ok... Hvordan regner man på dette mon? Gætter på at man ikke må regne spændvidden fra 100%, men der må være en tommelfingerregel, håber jeg...

Selv 5m åbninger (hvis den havde været 10m) er kørt ifølge beregningsværktøjet...

Synes der burde findes godkendte standardkonstruktioner, som man kan bruge, så længe man ligger under målene, men det er ikke noget, jeg kan finde...

Årsagen til stor åbning er, at jeg gerne vil kunne bakke ind trailer osv fra siden, derfor er det ok med kortlinger, sålænge man ikke slår hovedet i disse....

Tegning af carport design, 12x4m med tre stolper og ekstra tværstænger for forstærkning, illustrerer mulige konstruktioner og tværstøtter i gult.

3D-model af carportkonstruktion med dimensioner og materialevalg. Viser limtræsbjælker 115x630, deformation og udnyttelsesgrad angivet i tabellen nedenfor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.