Jeg skal til at rejse stommen til min lade og har en/to overvejelse. Tanken er, at jeg skal have forhøjet vægliv og ret tung belastning på mellem bjælkelaget. Så jeg overvejer at bygge underetagens langsider for sig og derefter lægge mellem bjælkelaget på disse for derefter at sætte "det forhøjede væggeliv" på mellem bjælkelaget. Ud fra dette har jeg to spørgsmål:
- Hvordan håndteres gavlen? På samme måde som langsiderne, eller sætter man regler hele vejen op, der vil jo ikke være nogen belastning på gavlen.
- Hvordan gør man langsiderne stabile i siden, især "det forhøjede væggeliv", hvis man sætter regler hele vejen op?

Synes at have set begge varianter på byggerier, man er kørt forbi.

hej !lav langvæggene først og hele vejen op. enten indsættes en planke i stommen, hvor bjælkelaget kommer, kan også sømmes udenpå reglarne med 5" søm. det forhøjede vægliv bliver meget stærkere, hvis de går hele vejen op, og derefter holder mellem bjælkelaget væggene sammen. dæk bjælkelaget med 12mm krydsfiner, hvor gavlen kommer, tegn tagstolen på pladerne og brug en chalkline. søm gavlen sammen, enten hele eller halve hvis den bliver stor. rejse den nu og søm den fast i de forhøjede vægge, forstærk hvor det er nødvendigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.