1,318 læst ·
9 svar
1k læst
9 svar
Stolper til døråbning i tagspærrers retning, OK at rive?
Hej alle!
Jeg overvejer at udvide en tidligere døråbning til at være åben til loft og væg til væg, men selvom jeg har kontrolleret, at ingen tagspær er "skarvet" der, er jeg alligevel lidt i tvivl om, hvordan det ser ud.
Væggen, der går langs venstre side af billedet, er bærende, da tagspærene skarves der. Tidligere afstivet med en bjælke, derfor den afskårne stolpe.
De to lodrette stolper til døråbningen kan jeg forstå, samt den horisontale, for at kunne fastgøre døren, men hvad er meningen med den ekstra stolpe, der er fastgjort på venstre side? Det ser sådan ud flere steder i huset, netop med en ekstra stolpe over en døråbning.
Hvad er den til, og kan man fjerne stolperne?
Jeg overvejer at udvide en tidligere døråbning til at være åben til loft og væg til væg, men selvom jeg har kontrolleret, at ingen tagspær er "skarvet" der, er jeg alligevel lidt i tvivl om, hvordan det ser ud.
Væggen, der går langs venstre side af billedet, er bærende, da tagspærene skarves der. Tidligere afstivet med en bjælke, derfor den afskårne stolpe.
De to lodrette stolper til døråbningen kan jeg forstå, samt den horisontale, for at kunne fastgøre døren, men hvad er meningen med den ekstra stolpe, der er fastgjort på venstre side? Det ser sådan ud flere steder i huset, netop med en ekstra stolpe over en døråbning.
Hvad er den til, og kan man fjerne stolperne?
Det er mig, der ikke har styr på termerne! Jeg mener, at baseret på det vedhæftede billede, går to underarme overlap over væggen til højre for de markerede stolper, ved indgangen.BirgitS sagde:
Så ser dette hus' tagstole ikke helt ud som på billedet, da der også er en længdegående bjælke, som diagonalstængerne hviler mod, og som støttes af stolper.
Huset er bygget i 1946, men blev ret omfattende ombygget i 1986, blandt andet. F.eks. nyt tag, da en etage er blevet fjernet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,234 indlæg
Når huset er så gammelt, at det er bygget før byggeriet blev standardiseret, og desuden har en omfattende ombygning senere, så anbefaler jeg, at du hyrer en erfaren byggkonstruktør, som kan undersøge det hele på stedet.
Ja, jeg må overveje, om det er besværet værd for en større åbning!BirgitS sagde:
Men hvor finder man overhovedet en erfaren konstruktør? Er disse personer selvstændige, der konsulterer inden for bygningskonstruktioner, eller hvordan finder man en?
Jeg kan vel sige, at spær af samme dimension går tværs over stuen efter denne væg, så den bør jo ikke være nødvendig, medmindre der behøves ekstra støtte til stuens spær.
Jeg renoverer egentlig bare så meget, at jeg udjævner loftet med glespanel osv., men i stuen ved jeg jo, at forskellen i hjørnerne af loftet og i midten var markant. Hvilket sådan set efterfølgende får mig til at tænke på, om disse underarme er korrekt dimensionerede. Men huset står jo i det mindste stadig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,234 indlæg
Du kan prøve med at søge på www.sbr.se samt høre dig for med slægt, venner, kolleger og naboer.
Fasen altså... nogle gange opdager man, hvor meget man savner @justusandersson.
Klik her for at svare