Hej!

Jeg skal bygge et udestue, og grunden til, at jeg ikke placerer tråden der, er, at dette ikke handler specifikt om udestuer, men mere om et spørgsmål om "best practices" når det kommer til bærende bjælker, sokler og vinkler.

Forudsætningerne er som følger:
  • Udestuen skal stå på terrassegulv og sokler.
  • Jeg har købt en færdig limtræramme fra Willab Garden
  • Der følger stolper med, som er tilpasset til at stå helt ude i vinklen, se billede.

Jeg har valgt en udestue med brudt hjørne og overvejer nu, hvordan jeg bedst optager lasten fra hjørnestolpen. Hjørnestolpen skal placeres på dobbelte 45x170-regler, som så fastgøres i soklen.

Men hvordan sætter jeg en sokkel præcis i en 45-graders vinkel? Hvordan plejer man at gøre?

Jeg har selv to forslag:
  • Sætte to sokler i hvert hjørne, se alternativ 1
  • På en eller anden måde trække stolperne et stykke ind på hver side, så der er nok med en stolpe per hjørne og bygge videre med regler for at komme ud i vinklen (lilla), se alternativ 2.

• Illustration af et delvist færdigt uterum med træramme og glasvægge, set fra hjørnet med et brutet hjørndesign og tagkonstruktion i træ.
  • Diagram der viser dimensioner og placering af planker og plinte for et hjørne af et terrassegulv med 45-graders vinkel.
  • Diagram over to metoder til placering af plinter ved 45-graders vinkel i et uterum. Øverst vises to plinter pr. hjørne, nederst én plint pr. hjørne.
  • Illustration af et uterum med glastag og skydeglasdøre, der står på trallgolv og er planlagt til at understøttes af plintar ved et brudt hjørne.
Senest redigeret:
hvis du bygger gulvet som det skal gøres, så ved vel ikke udestuen, hvor mange plinte der er, eller hvor de er placeret?

Stefan1972 sagde:
om du bygger golvet som det ska göras så vet vel ikke uterummet, hvor mange plinter det er, eller hvor de er placeret?
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener... Men målet er altså at tage lasten så lige ned det bare går. Jeg vil jo ikke sætte en stolpe, der bærer den forreste bærende linje og tag præcis midt imellem to plinter. Eller misforstår jeg dig?

• Synes
streetlab
  • Laddar…
Hvis du bygger gulvet i omtrent samme form som udestuen og har pæle i cirka de skæringer det handler om, så handler det jo bare om at beregne pæle og bjælker efter, hvad udestuen vejer. Der er jo intet, der siger, at udestuens bjælkestel skal gå uden afbrydelse hele vejen ned i jorden.

Jeg har bygget et "friggebod" efter samme princip. Jeg satte plintene nogle dm fra hjørnerne. Bærerne forbandt jeg med skruer og kraftige vinkeljern.

Stefan1972 sagde:
Hvis du bygger gulvet i omtrent samme form som havestuen og har stolper cirka de steder, hvor snittet finder sted, så handler det jo bare om at beregne stolper og bjælker baseret på, hvad havestuen vejer. Der er jo intet, der siger, at havestuens bærende struktur skal gå uden afbrudt hele vejen ned i jorden.
Nej det er klart, at jeg kan dimensionere hele dækket således, at jeg kan tage lasten fra havestuen hvor som helst, men det er der vel ingen, der bygger sådan? Det lyder både unødvendigt dyrt og især usmart. Hvis jeg kan tage lasten direkte ned, så mindskes behovet for kraftigere materialer naturligvis.

vectrex sagde:
Jeg har bygget skur efter samme princip. Jeg satte stolperne nogle cm fra hjørnerne. Bjælkerne forbandt jeg med skruer og kraftige vinkeljern.
Mener du med dobbelte stolper i hvert hjørne (alternativ 1) eller bare én (alternativ 2)?

nja nu mente jeg jo ikke at det skulle skille noget ekstremt men det burde rimeligvis række med en pæl i hver skæring. Ikke typ to som du er inde på.

samuel99 sagde:
Mener du med dobbelte stolper i hvert hjørne (alternativ 1) eller bare en (alternativ 2)?
Nej, enkle stolper. En i hvert hjørne!

En plint på hver side er mere end rigeligt. Gør det ikke så svært for dig selv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.