Jeg overvejer hvordan det ville være at have en hel, barket, stamme som søjle. De ville i så fald stå på pladen og gå hele vejen op til kippen. Fastgjort på stammerne skulle gulvet til anden etage og gulvet til loftet være. Hvordan skulle jeg fastgøre stammen til pladen? Vil stammen krympe, og hvordan ville jeg i så fald kunne justere konstruktionen efterfølgende, så gulv og loft ikke sænkes?

Tør stokkene, så de indeholder ca. 7,5% fugtighedsprocent inden montering, så undgår du alle problemer med krympning/bevægelse.
Gør du dette, så opstår der nok ikke mange problemer med hensyn til stolperne.

Fastgør stammen med 2-3 styrbolte ned i pladen, dvs. 2-3 bolte, der sidder i stammen, som styres ned i huller i pladen.

MvH Jawen

7,5 % fugt i en stamme. Er det muligt at få fugten så langt ned uden tørring?

Der findes beslag til højdejustering. Det er i princippet en gevindstang med møtrik. Jeg mener, jeg så det hos Swedol eller Jula.

BAS sagde:
Der findes beslag til højdejustering. Det er i princippet en gevindstang med møtrik. Jeg mener, jeg så det hos Swedol eller Jula.
Ja, men det forudsætter, at stolpen ikke er fastgjort et sted på midten. For hvis stolpen krymper jævnt over hele dens længde, vil gulvet, der er fastgjort på midten, være for højt, når man først har skruet stolpen op, så den passer øverst oppe...
Eller har jeg misset noget?

Længden på træ ændres vel ikke så meget, det er på bredden, det bevæger sig mest.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.