D
Jag ska bygga en stödmur på berg i dagen som blir omkring 120 cm som högst och sedan sluttande mot 0 cm. Längden är omkring 5 meter. Jag ska sedan fylla massor mot muren.

Jag tänkte bygga den 15-20 cm tjock.

Hur ska jag armera?

Mvh

D
Behöver jag ha en sula på muren?

Någon annan får svara på om sula behövs.
Jag gjöt en sula som breddade "inåt".
Armeringsnät och 2x12mm en bit upp på två nivåer skulle jag använda.
Armeringsnäter lägga på motsatt sida av var jordtrycket kommer ifrån.
Naja ihop ena 12mm med nätet. 2cm från ytan.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Jag byggde en stödmur på berg i betongsten från st Eriks.
Höjden på muren varierar från 160-20 cm och kanske 10m lång.
Gjöt en 15cm hög och 40cm djup sula i etapper. Dubbade i berget under sulan x antal 12mm kanske 20cm långa.
Sen hade jag 10mm armering stående som jag trädde stenarna på och gjöt igen hålen i stenen.
Den har stått i kanske 5år nu men ser lika rak och fin ut. Hade nog geonät också men kommer inte ihåg om det var en eller 2 nivåer.

D
Jag kommer gjuta själv. Den synliga sidan kommer kanske kläs in i framtiden.

D
Purre Purre sagde:
Har du kollat på detta?

[link]
Den där muren står inte på berg. Jag skiter lite hur den ser ut dessutom. Det jag vill uppnå är att hålla massor på plats så jag kan ställa en pool i en slänt.

D
Huddingebo Huddingebo sagde:
Någon annan får svara på om sula behövs.
Jag gjöt en sula som breddade "inåt".
Armeringsnät och 2x12mm en bit upp på två nivåer skulle jag använda.
Armeringsnäter lägga på motsatt sida av var jordtrycket kommer ifrån.
Naja ihop ena 12mm med nätet. 2cm från ytan.
Vad menar du med en bit upp?

Tänker att jag dubbar ner i berget med typ 12mm. En rad i framkant och en k bakkant. Sammanfogar näten med ett järn i toppen (bokat till ett U)

Jag skulle definitivt inte bara lita på dubbar ner i berget enbart. Blir mycket tryck och drag i dom dubbarna.

Skulle forma som ett klassiskt L-stöd där framkant och bakkant är dubbat ner i berget med minst 16mm och kemankrat
Sen förbinda dessa dubbar på 2 plan dvs armeringsjärn på 2 olika höjder från dubbarna som löper mot själva vertikala delen av stödet och bockas upp och mellan dessa vertikala järn skulle jag najja armeringsmatta typ 8150.

Sen givetvis dräneringslang i botten och så duk och grus närmast stödet som avslutas så man får säg 15-20cm matjord för gräs. Men den delen finns bra beskrivet på nätet.

Du pratar om pool, ska den stå ovanför på uppfyllnaden eller under?

D
L Lutte sagde:
Jag skulle definitivt inte bara lita på dubbar ner i berget enbart. Blir mycket tryck och drag i dom dubbarna.

Skulle forma som ett klassiskt L-stöd där framkant och bakkant är dubbat ner i berget med minst 16mm och kemankrat
Sen förbinda dessa dubbar på 2 plan dvs armeringsjärn på 2 olika höjder från dubbarna som löper mot själva vertikala delen av stödet och bockas upp och mellan dessa vertikala järn skulle jag najja armeringsmatta typ 8150.

Sen givetvis dräneringslang i botten och så duk och grus närmast stödet som avslutas så man får säg 15-20cm matjord för gräs. Men den delen finns bra beskrivet på nätet.

Tack, tror jag förstår.

Den ska stå ovanför muren. En mindre platstillgång på 20 m3

D
L Lutte sagde:

Skulle du ha två nät i den vertikal delen?

D Derbyboy sagde:
Skulle du ha två nät i den vertikal delen?
Ja varför inte? Merkostnaden är minimal i sammanhanget, konsekvensen om muren rasar eller börjar bukta är dyrare.

Sen skulle jag givetvis gjuta allt i en gjutning, ingen "kallskarv" i betongen.

Helst skulle jag dubba med rostfria armeringsjärn eller glasfiberarmering i andra hand skulle jag ha epoximålade järn för dubben. Tänker att det kommer leta sig in fukt och armeringen kommer börja rosta men det håller ju säkert flera årtionden endå.

D
L Lutte sagde:
Ja varför inte? Merkostnaden är minimal i sammanhanget, konsekvensen om muren rasar eller börjar bukta är dyrare.

Sen skulle jag givetvis gjuta allt i en gjutning, ingen "kallskarv" i betongen.

Helst skulle jag dubba med rostfria armeringsjärn eller glasfiberarmering i andra hand skulle jag ha epoximålade järn för dubben. Tänker att det kommer leta sig in fukt och armeringen kommer börja rosta men det håller ju säkert flera årtionden endå.
Hur gjuter jag sulan på samma gång som vertikalen?

Gör jag sulan i en låda?

Typ en låda som först är öppen sen när den är fylld upp till kanten skruvar jag på ett lock?

D
Jag fyller med ganska stora stenar närmast muren, fallande storlekar och sista makadam.

D Derbyboy sagde:
Hur gjuter jag sulan på samma gång som vertikalen?

Gör jag sulan i en låda?

Typ en låda som först är öppen sen när den är fylld upp till kanten skruvar jag på ett lock?
Formen blir som en bred stövel så fyller du bara på betongen högst upp och vibrar den lite lagom när du fyller. När du är i vertikalen är foten fylld.
Inre hörnet på stödet/formen får gärna ha ett brutet hörn i 45+45° så man inte får ett skarpt hörn.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.