Hej
Dette spørgsmål har sikkert været diskuteret her før, men jeg har ikke lykkedes med at finde noget passende svar.
Jeg skal nu til foråret støbe en mur, som er ca. 70 cm høj og 30 cm bred.
Den vil være i en vinkel (se billede)
Først vil jeg støbe en grundsokkel, derefter skal formen laves til selve muren.
Nu er det sådan, at jeg skal på et sted i muren lave en radius.
Jeg er lidt usikker på, hvordan man gør dette på den bedste måde, og hvilket materiale man skal bruge.
Jeg vedhæfter et billede med, hvordan selve muren skal se ud, samt hvordan jeg har tænkt mig at bygge formen.
Skal man have 12 mm formkrydsfiner til den buede del eller en slags masonit, som er lettere at bøje?
Venligst giv mig nogle gode råd, det ville jeg være taknemmelig for.
Mvh
Anders
Dette spørgsmål har sikkert været diskuteret her før, men jeg har ikke lykkedes med at finde noget passende svar.
Jeg skal nu til foråret støbe en mur, som er ca. 70 cm høj og 30 cm bred.
Den vil være i en vinkel (se billede)
Først vil jeg støbe en grundsokkel, derefter skal formen laves til selve muren.
Nu er det sådan, at jeg skal på et sted i muren lave en radius.
Jeg er lidt usikker på, hvordan man gør dette på den bedste måde, og hvilket materiale man skal bruge.
Jeg vedhæfter et billede med, hvordan selve muren skal se ud, samt hvordan jeg har tænkt mig at bygge formen.
Skal man have 12 mm formkrydsfiner til den buede del eller en slags masonit, som er lettere at bøje?
Venligst giv mig nogle gode råd, det ville jeg være taknemmelig for.
Mvh
Anders
Du er jo på rette spor kan jeg se af billederne. Jeg er usikker på, om du kan bøje formplyfa sådan, men tricket er måske at save spor med rundsav gennem halvdelen eller 2/3 af plyfa på "bagsiden", ret tæt, så du kan bøje den. Søg lidt på nettet, så finder du sikkert eksempler på det.
Eller som du siger masonit, men så skal du måske sætte "radiebitar" som støtte ret tæt.
Du behøver heller ikke have hele plader som støtte, det er nok, hvis du saver "bananer" ud med måske 200mm bredde eller sådan. Så får du en del ud af hver plade. For at få lidt bedre stabilitet i dem, kan man lime 2-3 stykker sammen, så den bliver lidt tykkere også.
Byg en lille jigg med en stiksav eller en overfræser på en arm og en plade nedenunder som støtte, som du fastgør det stykke, der skal saves (eller fræses) i; så laver du nemt og hurtigt mange stykker. Radius ændrer du ved blot at ændre længden på armen. Lad den stikke ud et stykke forbi centrum og flyt der, sågen/fræseren lader du sidde fast i sin ende.
Håber du forstår min måske lidt forkortede forklaring.
Eller som du siger masonit, men så skal du måske sætte "radiebitar" som støtte ret tæt.
Du behøver heller ikke have hele plader som støtte, det er nok, hvis du saver "bananer" ud med måske 200mm bredde eller sådan. Så får du en del ud af hver plade. For at få lidt bedre stabilitet i dem, kan man lime 2-3 stykker sammen, så den bliver lidt tykkere også.
Byg en lille jigg med en stiksav eller en overfræser på en arm og en plade nedenunder som støtte, som du fastgør det stykke, der skal saves (eller fræses) i; så laver du nemt og hurtigt mange stykker. Radius ændrer du ved blot at ændre længden på armen. Lad den stikke ud et stykke forbi centrum og flyt der, sågen/fræseren lader du sidde fast i sin ende.
Håber du forstår min måske lidt forkortede forklaring.
thomasx
Tak. Jeg er også bekymret for, at det kan være svært at bøje pladen, den findes jo også i 9mm tykkelse. Måske skal jeg overveje at bruge en sådan og save spor i den. Kan jo lave en test på det.
mycke_nu
Jeg overvejede fra begyndelsen at mure og pudse hele muren, men jeg har opgivet den tanke, så desværre er det ikke en mulighed.
larsbj
Har aldrig tænkt på ideen med stående råspont.
Det er slet ikke dumt.
Så kan det være nok med 2 plader med udsavet radius og derefter stående råspont, der dækkes med masonit.
Så bør jeg få en stærk konstruktion, der modstår kræfterne.
Muren bliver jo ikke så høj, så det burde være tilstrækkeligt.
Tak. Jeg er også bekymret for, at det kan være svært at bøje pladen, den findes jo også i 9mm tykkelse. Måske skal jeg overveje at bruge en sådan og save spor i den. Kan jo lave en test på det.
mycke_nu
Jeg overvejede fra begyndelsen at mure og pudse hele muren, men jeg har opgivet den tanke, så desværre er det ikke en mulighed.
larsbj
Har aldrig tænkt på ideen med stående råspont.
Det er slet ikke dumt.
Så kan det være nok med 2 plader med udsavet radius og derefter stående råspont, der dækkes med masonit.
Så bør jeg få en stærk konstruktion, der modstår kræfterne.
Muren bliver jo ikke så høj, så det burde være tilstrækkeligt.
Jeg ved ikke om du limede mellem lagene med masonit, men gør man det bliver det rigtig superstærkt og formfast.csam11 sagde:
Der findes en type masonit, som burde kunne anvendes til det, du har tænkt dig at gøre. Den har spor udsavet på bagsiden, så den er nem at bøje. Jeg ved ikke, hvad den hedder, men hvis du tager til en byggemarked, så ved de, hvad det drejer sig om.
CSAM
Masoniten er vel kun omkring 4mm tyk, havde du da skruer, der kun gik ind 3mm, eller lod du dem gå igennem og derefter kappede dem på indersiden, eller hvordan gjorde du?
thomasx
At lime er slet ikke en dum idé.
Hvis man bruger masonit, skal den da være oliehærdet, eller hvad anbefales?
Masoniten er vel kun omkring 4mm tyk, havde du da skruer, der kun gik ind 3mm, eller lod du dem gå igennem og derefter kappede dem på indersiden, eller hvordan gjorde du?
thomasx
At lime er slet ikke en dum idé.
Hvis man bruger masonit, skal den da være oliehærdet, eller hvad anbefales?
det som jeg ser som et problem med det der er, at du får ganske store kræfter, hvis du har tænkt at lave en støbning, og så bør du tænke på, at trykket som du belaster med skal klare samme kræfter som hvis du skulle have en 2m høj vandsøjle i formen, så det er ikke så små kræfter, og normalt forsøger man at undgå at støbe højere end 40 cm ad gangen, da det svarer til 1m vandsøjle
men min tanke er at tage råspont og sætte dem fast på noget som terrassebrædder, som du har skåret i en radius, så du får 3-4 råspont på et sådant stykke og lader dem overlappe hinanden, så det stykke med radiusen sidder på en hel råspont, som har støtte på en radius fra en anden pakke
typ sætte dem sammen i dele på tre og tre og så sætte en råspont mellem dem og skrue lige så mange nye radiusstykker fast, som fastgøres i alle stykkerne
og dette for at få mange fastgørelsespunkter for at tage de kræfter, der opstår, så sætter du 2x4" ind mod centrum, så det bliver som en vifte og forankrer det ned i jorden fra et punkt cirka 10 cm oppe og et fra toppen (fra hver så bliver det 20 råspont som du bruger, så kommer du til at få 10 støtter mod midten fra bunden og toppen og måske en fra midten, men med en 2x4", som fordeler kræfterne fra mindst tre forskellige radiusstykker, så bør det nok være nok med en høj og en lav, der går mod forankringen)
(du vil ikke risikere at det begynder at bøje sig, når du støber, fordi du vil først se det, når du har fjernet formen, og da er det for sent)
og hvis de lodrette støtter går op et stykke over formen, så kan du bruge det som støtte for den ydre radius, men hvor meget støtte du har brug for afhænger af, hvor højt du skal støbe ad gangen, og når du har fundamentet i formen, kan du sætte masonit i den og slipmiddel på den
men ellers kan det være en tanke at tage en plade og svejse L-profiler fast vertikalt og støtte, som du skruer fast i dem, og så kan du bestemme radiusen gennem længden på støtterne og forankringspunktet, og spørgsmålet er, om det er lettere eller sværere, men det afhænger af, hvad man kan og har adgang til
men min tanke er at tage råspont og sætte dem fast på noget som terrassebrædder, som du har skåret i en radius, så du får 3-4 råspont på et sådant stykke og lader dem overlappe hinanden, så det stykke med radiusen sidder på en hel råspont, som har støtte på en radius fra en anden pakke
typ sætte dem sammen i dele på tre og tre og så sætte en råspont mellem dem og skrue lige så mange nye radiusstykker fast, som fastgøres i alle stykkerne
og dette for at få mange fastgørelsespunkter for at tage de kræfter, der opstår, så sætter du 2x4" ind mod centrum, så det bliver som en vifte og forankrer det ned i jorden fra et punkt cirka 10 cm oppe og et fra toppen (fra hver så bliver det 20 råspont som du bruger, så kommer du til at få 10 støtter mod midten fra bunden og toppen og måske en fra midten, men med en 2x4", som fordeler kræfterne fra mindst tre forskellige radiusstykker, så bør det nok være nok med en høj og en lav, der går mod forankringen)
(du vil ikke risikere at det begynder at bøje sig, når du støber, fordi du vil først se det, når du har fjernet formen, og da er det for sent)
og hvis de lodrette støtter går op et stykke over formen, så kan du bruge det som støtte for den ydre radius, men hvor meget støtte du har brug for afhænger af, hvor højt du skal støbe ad gangen, og når du har fundamentet i formen, kan du sætte masonit i den og slipmiddel på den
men ellers kan det være en tanke at tage en plade og svejse L-profiler fast vertikalt og støtte, som du skruer fast i dem, og så kan du bestemme radiusen gennem længden på støtterne og forankringspunktet, og spørgsmålet er, om det er lettere eller sværere, men det afhænger af, hvad man kan og har adgang til
Medlem
· Västerbotten
· 16 indlæg
Er det en støttemur du skal støbe? Hvis den "indre" vinkel ikke er synlig, måske kan du lave en udsparing i flamingo? Bør blive betydeligt mindre arbejde i hvert fald.
Ja jeg kappede skruerne efterhånden. Jeg brugte "almindelig" masonite ca 4mm uden lim, uden spor. Den blanke side ind mod betonen. Det bliver som sagt meget stærkt, når du skruer lag på lag. Nu er min radie under jorden, men da jeg fjernede formen, så jeg, at det var en pæn overflade. Er enig i, at du vil få meget store kræfter i bunden af formen, men det er "bare" at afstive ordentligt. (meget arbejde...) Bunden bliver stærkest, hvis du former sålen så bred, at du kan skyde eller skrue fast en 2"4 i bunden, som du fastgør formen indenfor. Så vil den nederste del af formen i det mindste ikke flytte sig.
Skal man behandle masoniten på nogen måde, for at den skal løsne, når man bryder formen?C csam11 sagde:Ja, jeg kappede skruerne efterhånden. Jeg brugte "almindelig" masonit ca 4mm uden lim, uden spor. Den blanke side ind mod betonen. Det bliver som sagt meget stærkt, når du skrue lag på lag. Nu er min radius under jord, men da jeg rev formen så jeg, at det var en pæn overflade. Jeg er enig i, at du vil få meget store kræfter i bunden af formen, men det er "bare" at afstive ordentligt. (meget arbejde...) Bunden får du stærkest, hvis du former soklen så bred, at du kan skyde eller skrue en 2"4 fast i bunden, som du fastgør formen indenfor. Så flytter den nederste del af formen sig i det mindste ikke.
Klik her for at svare