4,529 læst ·
3 svar
5k læst
3 svar
Støbe tilbygning på eksisterende betonplade
Hej forumet, jeg er i gang med at renovere et skur på grunden, denne er beliggende på en støbt sokkel. Jeg vil gerne hæve gulvet ca. 50mm samt få det isoleret, og som slutfinish vil jeg have en glat holdbar overflade, så jeg tænkte at epoxymale den.
Jeg kan forestille mig lidt forskellige metoder:
1. Flydende påbygning med indstøbt celleplast. Plast underliggende plade, læg på celleplast, armering og støb med finbeton på armeringsnet. Afsluttes med flydespartel og maling.
Fordele: -Enkelt og billigt
Ulemper: -Risiko for at påstøbningen sprækker, da betonlaget bliver alt for tyndt.
2. Flydespartle ind celleplast.
Fordele: -Enkelt, holdbart
Ulemper: -Dyrt
3. Støbe fast påbygning på eksisterende plade og støbe med isolerende beton. Bor et antal huller i forbandt og fastgør lodrette armeringsjern med ankerlim, disse bindes fast til armeringsnet og endelig støb med isolerende beton. Finish: flydespartel og maling.
Fordele: -Holdbart, kostnadseffektivt
Ulemper -Besværligt og dyrere beton
Nogen der har erfaring med lignende projekter eller andre tanker, tips?
Tak på forhånd!
Jeg kan forestille mig lidt forskellige metoder:
1. Flydende påbygning med indstøbt celleplast. Plast underliggende plade, læg på celleplast, armering og støb med finbeton på armeringsnet. Afsluttes med flydespartel og maling.
Fordele: -Enkelt og billigt
Ulemper: -Risiko for at påstøbningen sprækker, da betonlaget bliver alt for tyndt.
2. Flydespartle ind celleplast.
Fordele: -Enkelt, holdbart
Ulemper: -Dyrt
3. Støbe fast påbygning på eksisterende plade og støbe med isolerende beton. Bor et antal huller i forbandt og fastgør lodrette armeringsjern med ankerlim, disse bindes fast til armeringsnet og endelig støb med isolerende beton. Finish: flydespartel og maling.
Fordele: -Holdbart, kostnadseffektivt
Ulemper -Besværligt og dyrere beton
Nogen der har erfaring med lignende projekter eller andre tanker, tips?
Tak på forhånd!
Jeg svarede jo i den anden tråd i det ikke fuldstændige indlæg.
En opgave, du har udeladt, er formålet med renoveringen.
Skal boden fortsætte med at være bod (redskabsbod)? I så fald forstår jeg ikke behovet for at få isolering i gulvet.
Skal den konverteres til gæstehus? Så bør det måske slet ikke støbes, men i stedet lægges cellplast og et flydende gulv ovenpå.
Opvarmet garage? Også her ville jeg betvivle nogle få cm cellplast i gulvet og bare støbe et lag.
Så, formålet skal nok præciseres.
En opgave, du har udeladt, er formålet med renoveringen.
Skal boden fortsætte med at være bod (redskabsbod)? I så fald forstår jeg ikke behovet for at få isolering i gulvet.
Skal den konverteres til gæstehus? Så bør det måske slet ikke støbes, men i stedet lægges cellplast og et flydende gulv ovenpå.
Opvarmet garage? Også her ville jeg betvivle nogle få cm cellplast i gulvet og bare støbe et lag.
Så, formålet skal nok præciseres.
ja, det blev lidt rodet med indlæg 1.nimhed sagde:
Jeg svarede jo i den anden tråd i det ikke fuldstændige indlæg.
En opgave du har udeladt er formålet med renoveringen.
Skal skuret fortsætte med at være skur (redskabsskur)? I så fald forstår jeg ikke behovet for at få isolering i gulvet.
Skal det konverteres til gæstehus? Så bør der måske slet ikke støbes, men lægge celleplast og et flydende gulv på det.
Opvarmet garage? Også her ville jeg stille spørgsmålstegn ved nogle få cm celleplast i gulvet, uden bare at støbe et lag.
Så formålet skal nok præciseres
Formålet med skuret er at kunne bruges året rundt som en kombination af snedkerværksted og muligvis kontor. Væggene og taget er isolerede, og der er varme. Tidligere lå et flydende gulv bestående af celleplast og spånplader direkte på betonpladen.
Der er sikkert dem, der ved mere end mig om dette, men jeg ville ikke have bekymret mig om den lille isolering, du eventuelt kan få til i dit nye 50mm lag, uden jeg ville simpelthen bare have støbt på med almindelig beton.
Tror isoleringsgevinsten du opnår med dine eksempler er højst forsvindende lille.
Tror isoleringsgevinsten du opnår med dine eksempler er højst forsvindende lille.
Klik her for at svare